Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

cstromme

#285
Når jeg velger Tesla på Megahjul så kommer kun noen "Winrun" dekk som de hevder er veldig støystille opp. Noen som har erfaringer med disse?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Landsail LS588, hvilke dimensjoner bør man velge her? Jeg er helt blank på dette. Og lønner det seg å vente til den nye sesongen starter, eller er det bedre å ta det nå på slutten av sesongen?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Sitat fra: cstromme på tirsdag 22. september 2020, klokken 14:39
Landsail LS588, hvilke dimensjoner bør man velge her? Jeg er helt blank på dette. Og lønner det seg å vente til den nye sesongen starter, eller er det bedre å ta det nå på slutten av sesongen?

Noen som kan svare på denne? 😊

Jeg må skifte til vinterdekk denne uken. Er det noen grunn til at jeg ikke kan ta av dekkene på de gamle felgene nå? Gjør det vel bare enklere for de som skal legge på de nye dekkene på de gamle felgene? Hvordan tar jeg av dekkene? Hvordan får jeg ut luften? Og hvordan er dekktrykksensoren festet?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

sjokomelk

Sitat fra: cstromme på mandag 12. oktober 2020, klokken 15:29
Jeg må skifte til vinterdekk denne uken. Er det noen grunn til at jeg ikke kan ta av dekkene på de gamle felgene nå? Gjør det vel bare enklere for de som skal legge på de nye dekkene på de gamle felgene? Hvordan tar jeg av dekkene? Hvordan får jeg ut luften? Og hvordan er dekktrykksensoren festet?
Først må du fjerne ventilstammen i ventilen for å få ut luften av hjulet. Så må du ha en dekkomleggingsmaskin for å presse kanten av dekket løs fra felgen på både utsiden og innsiden av hjulet. Og så trenger du en dekkomleggingsmaskin for å brette dekket over til utsiden av felgen, for så å gjenta dette igjen med den andre siden av dekket. Å gjøre dette med håndmakt kan du bare glemme.

Dekktrykksensoren er en del av ventilen. Den ligger som ei flat kake på innsiden av felgen, og henger fast i ventilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

cstromme

Det høres ut som at jeg må vente med å ta av dekkene ja. 😂
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Slice

Kanskje ikke anbefalt å gjøre på alu felger, men det er jo mulig: https://www.youtube.com/watch?v=tRAS1A6eEV0

Har faktisk fått dette utført på en leiebil i en ørken ute i den store verden  ;D


Rævedilter

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:40
Så må du ha en dekkomleggingsmaskin for å presse kanten av dekket løs fra felgen på både utsiden og innsiden av hjulet. Og så trenger du en dekkomleggingsmaskin for å brette dekket over til utsiden av felgen, for så å gjenta dette igjen med den andre siden av dekket. Å gjøre dette med håndmakt kan du bare glemme.
Glemme? Dette ha jo alle som har dreve litt med bil og anna gjort mange ganger ?? Litt lengre tid bruker ein jo og eg trur ikkje ein sparer ei krone på å ta av ei bildekk som ein skal på verksted med for å få sett nytt på.

Rævedilter

Sitat fra: cstromme på tirsdag 22. september 2020, klokken 14:39
Landsail LS588, hvilke dimensjoner bør man velge her? Jeg er helt blank på dette. Og lønner det seg å vente til den nye sesongen starter, eller er det bedre å ta det nå på slutten av sesongen?
235/55R19 eller 275/45R20 - 255/45R20 er vel det vanligste på Tesla orginalfelger.
Vent til den ny sesongen starter, da får du ferske dekk.

cstromme

#293
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:57
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:40
Så må du ha en dekkomleggingsmaskin for å presse kanten av dekket løs fra felgen på både utsiden og innsiden av hjulet. Og så trenger du en dekkomleggingsmaskin for å brette dekket over til utsiden av felgen, for så å gjenta dette igjen med den andre siden av dekket. Å gjøre dette med håndmakt kan du bare glemme.
Glemme? Dette ha jo alle som har dreve litt med bil og anna gjort mange ganger ?? Litt lengre tid bruker ein jo og eg trur ikkje ein sparer ei krone på å ta av ei bildekk som ein skal på verksted med for å få sett nytt på.

Vi får se hva jeg tør å prøve på her. Mulig jeg tar de med bort på nærmeste dekksenter og spør om de kan hjelpe meg. Det er forøvrig ikke for å spare penger, men mer da det blir mye enklere å få vasket felgene skikkelig før jeg får på nye dekk. 😊
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Blåser litt liv i denne igjen. Vurderer nå å bytte både dekk og felger. Noen som har gode anbefalinger?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

s.sjoelli

Hei,
Noen som har erfaring med Pirelli P Zero (sommerdekk) på Tesla X? Ser ut som et av de bedre mtp rullemotstand, grep på våt veibane og støy?

np

Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Tore_tang

Hei

I motsetning til Winrun, Landsail og andre billigdekk har Falken levert topp tester de siste årene- og i årets test hos ADAC (tyske NAF) vinner de testen foran de mest kjente merkene. Jeg har alltid kjørt Michelin, Conti eller Nokian men har i år bestilt Falken og tror det blir bra. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/225-50-r17/
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

np

Supert, takk for link. Da blir det de. :)
Du kan si det var på tide. Slik så de ut da de ble tatt av bilen i høst. Har siden være hos Bosch og fått justert ting.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

cstromme

Kikker inne på byttdekk.com nå. Kommer Landstil LS588 kun i 255? Ikke mulig å få de i 275 for bakdekkene?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA