Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

spettmeis

Jeg fikk nå vite av min dekkforhandler at PH Turbin II-felger oppgradert for Model X med tillatt vekt godt over 900 kg kommer på lager i midten av november. Så jeg ville nok ventet med å kjøpe slike til de nye kommer inn, de som er tilgjengelige nå er rett og slett for svake.





jkirkebo

Sitat fra: spettmeis på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:29
Jeg fikk nå vite av min dekkforhandler at PH Turbin II-felger oppgradert for Model X med tillatt vekt godt over 900 kg kommer på lager i midten av november. Så jeg ville nok ventet med å kjøpe slike til de nye kommer inn, de som er tilgjengelige nå er rett og slett for svake.

19" eller 20"?

9" bredde?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

spettmeis

Dette var 19" med 8.5" bredde (jeg går for minst og smalest mulig på vinteren).

eha

Jeg fikk vite av min forhandler at de eksisterende Turbin II-felgene skal testes i starten av 2017 for å få et høyere "kilostempel" enn i dag, men at det ellers er snakk om nøyaktig de samme felgene. Det hjelper imidlertid ikke å kjøre med feil stempel uansett om de "egentlig" tåler høyere vekt.

Dessverre litt motstridende informasjon her. Håper forhandleren din har rett.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

chimay1969

Må det være 275 dekk bak og 255 frem?

eha

Sitat fra: petersv på onsdag 05. oktober 2016, klokken 06:55
Veldig bra eha, håper du får positiv tilbakemelding da jeg gjerne vil bruke samme dimensjon hvis jeg anskaffer X etter hvert, som er planen.

Da har jeg fått et langt og grundig svar fra SVV. Tenkte å gi en kort oppsummering her. (De som er interessert i hele svaret kan sende meg en PM.)

Oppsummert:

- Vognkortet til X 90D er riktig, og LI skal være 105 foran og 110 bak
- Vinterdekk (M+S) med maks hastighet 160 behøver allikevel kun LI 98 foran og 104 bak

Dette betyr at dekkene jeg har bestilt er lovlige selv om de har LI 105 og vognkortet tilsier LI 110 bak. Om sommeren må jeg imidlertid ha dekk som imøtekommer minimum 105/110, fordi bilen er konstruert for høy hastighet. Biler med oppgitt hastighet over 210 km/t må ha lastindeks som er mer enn halvparten av akselvekten, og dette følger en tabell jeg fikk vedlagt.

Det er altså unntak for vinterdekk.

Jeg fikk også opplyst om at ved bruk av dekk som har hastighetsindeks under bilens oppgitte makshastighet (i dette tilfellet vinterdekk med 160 km/t kontra bilens 250 km/t), så skal det eksistere en advarsel om dekkenes makshastighet godt synlig fra førerposisjon. Med andre ord, advarselen gjelder uansett dekkdimensjon da alle vinterdekk vi diskuterer her har lavere hastighetsindeks enn 250 km/t.

Konklusjon: 235-vinterdekkene jeg har omtalt tidligere med LI 105 er fullt lovlige på X 90D selv om vognkortet sier 105/110.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jkirkebo

Sitat fra: eha på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:25
Sitat fra: petersv på onsdag 05. oktober 2016, klokken 06:55
Veldig bra eha, håper du får positiv tilbakemelding da jeg gjerne vil bruke samme dimensjon hvis jeg anskaffer X etter hvert, som er planen.

Da har jeg fått et langt og grundig svar fra SVV. Tenkte å gi en kort oppsummering her. (De som er interessert i hele svaret kan sende meg en PM.)

Oppsummert:

- Vognkortet til X 90D er riktig, og LI skal være 105 foran og 110 bak
- Vinterdekk (M+S) med maks hastighet 160 behøver allikevel kun LI 98 foran og 104 bak

Dette betyr at dekkene jeg har bestilt er lovlige selv om de har LI 105 og vognkortet tilsier LI 110 bak. Om sommeren må jeg imidlertid ha dekk som imøtekommer minimum 105/110, fordi bilen er konstruert for høy hastighet. Biler med oppgitt hastighet over 210 km/t må ha lastindeks som er mer enn halvparten av akselvekten, og dette følger en tabell jeg fikk vedlagt.

Det er altså unntak for vinterdekk.

Jeg fikk også opplyst om at ved bruk av dekk som har hastighetsindeks under bilens oppgitte makshastighet (i dette tilfellet vinterdekk med 160 km/t kontra bilens 250 km/t), så skal det eksistere en advarsel om dekkenes makshastighet godt synlig fra førerposisjon. Med andre ord, advarselen gjelder uansett dekkdimensjon da alle vinterdekk vi diskuterer her har lavere hastighetsindeks enn 250 km/t.

Konklusjon: 235-vinterdekkene jeg har omtalt tidligere med LI 105 er fullt lovlige på X 90D selv om vognkortet sier 105/110.

Veldig bra!

Nok et eksempel på at begge sider kan ha rett, man både må ha LI høy nok og man kan klare seg med lavere LI ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Kjempebra. Kan du legge ut svaret som en pdf f.eks. slik at man kan printe det og ha det i bilen?

ohh

Fikk samme svaret fra Tesla på Rud for en stund siden: minimum LI på (P)90D er 98 foran og 104 bak.
Selv valgte jeg å kjøpe originale 20" Slipstream felger fra Tesla, og Hakka R2 dekk et annet sted i dim. 255/45 og 275/45.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

eha

Sitat fra: ohh på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:30
Fikk samme svaret fra Tesla på Rud for en stund siden: minimum LI på (P)90D er 98 foran og 104 bak.
Selv valgte jeg å kjøpe originale 20" Slipstream felger fra Tesla, og Hakka R2 dekk et annet sted i dim. 255/45 og 275/45.

Bra! Bare vær obs på at når det gjelder sommerdekk, så skal vognkortet på 105 foran og 110 bak følges! :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Skal hente hjul hos dekkskift.no i dag. De sendte meg til og med et bilde :)

For å gjenta meg selv litt:
Polar Bullet Gun Metal 19''
Nokian R2 SUV 235/55-19

Skal brukes på X 90D. Tror dette vil gi optimalt veigrep, bedre energiøkonomi og mer komfort.

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

ohh

Sitat fra: eha på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:33
Sitat fra: ohh på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:30
Fikk samme svaret fra Tesla på Rud for en stund siden: minimum LI på (P)90D er 98 foran og 104 bak.
Selv valgte jeg å kjøpe originale 20" Slipstream felger fra Tesla, og Hakka R2 dekk et annet sted i dim. 255/45 og 275/45.

Bra! Bare vær obs på at når det gjelder sommerdekk, så skal vognkortet på 105 foran og 110 bak følges! :)
Det fine med mitt oppsett er spesielt 2 ting:
- Det anses som originalt fra Tesla, og man slipper eventuelle diskusjoner
- Det har LI 105/110, og man slipper eventuelle diskusjoner

:-)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

eha

Sitat fra: ohh på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:37
Det fine med mitt oppsett er spesielt 2 ting:
- Det anses som originalt fra Tesla, og man slipper eventuelle diskusjoner
- Det har LI 105/110, og man slipper eventuelle diskusjoner

Vanskelig å motsi deg der  ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

LarryF

Sitat fra: eha på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:36
Skal hente hjul hos dekkskift.no i dag. De sendte meg til og med et bilde :)

For å gjenta meg selv litt:
Polar Bullet Gun Metal 19''
Nokian R2 SUV 235/55-19

Skal brukes på X 90D. Tror dette vil gi optimalt veigrep, bedre energiøkonomi og mer komfort.
Hvilken pris fikk du på dette? Og hva vil Tesla eventuelt krangle på hva gjelder bruk av uoriginale felger?
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA