Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

M@Do

Hadde først tenkt å benytte 20" som følger med til vinterdekk, men ettersom bredere dekk gir dårligere grep på vinterføre så vurderer jeg nå 19". Noen tanker rundt dette?

rsomby

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 05. mars 2016, klokken 21:30
Det blir Pearl-White farge denne gangen også. :)

Jeg er dog litt uenig med meg selv rundt fargevalget på felgene. Hva tenker dere? Jeg har mest lyst på 22" Onyx Turbine-hjul, men er redd de blir for mørke?

Med hvit bil og mørkt glass MÅ du ha mørke felger. Silver ser ikke bra ut på hvit bil...

OlavX90

Sitat fra: rsomby på søndag 14. august 2016, klokken 22:50
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 05. mars 2016, klokken 21:30
Det blir Pearl-White farge denne gangen også. :)

Jeg er dog litt uenig med meg selv rundt fargevalget på felgene. Hva tenker dere? Jeg har mest lyst på 22" Onyx Turbine-hjul, men er redd de blir for mørke?

Med hvit bil og mørkt glass MÅ du ha mørke felger. Silver ser ikke bra ut på hvit bil...

Helt enig! Sølv fargede felger blir å tilføre enda en farge på bilen. Men det er jo selvfølgelig en subjektiv oppfatning hva som er penest. Personlig synes jeg det er synde Model X ikke leveres med mørke grå felger, som på MS. Størrelsen på felgen forsvinner litt med sorte felger.

Epleskreller

Sitat fra: OlavX90 på mandag 15. august 2016, klokken 07:55
Sitat fra: rsomby på søndag 14. august 2016, klokken 22:50
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 05. mars 2016, klokken 21:30
Det blir Pearl-White farge denne gangen også. :)

Jeg er dog litt uenig med meg selv rundt fargevalget på felgene. Hva tenker dere? Jeg har mest lyst på 22" Onyx Turbine-hjul, men er redd de blir for mørke?

Med hvit bil og mørkt glass MÅ du ha mørke felger. Silver ser ikke bra ut på hvit bil...

Helt enig! Sølv fargede felger blir å tilføre enda en farge på bilen. Men det er jo selvfølgelig en subjektiv oppfatning hva som er penest. Personlig synes jeg det er synde Model X ikke leveres med mørke grå felger, som på MS. Størrelsen på felgen forsvinner litt med sorte felger.

Enig, det var det jeg ønsket.. Endte opp med sølv og kjøpt grå ved siden av..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Har du bilen fortsatt, eller er den solgt?

Epleskreller

Sitat fra: petersv på mandag 15. august 2016, klokken 16:25
Har du bilen fortsatt, eller er den solgt?

Ble solgt mot en Model S P85DL i dag :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Gratulerer! Noen spesielle fordeler og ulemper X mot S du har opparbeidet deg?

Postman pat

Var innom Megahjul idag for vinterdekk og felg prat. Skal kryssbytte 20" leveringsfelgene til vinterdekk og nye kjøpte 20" felger til sommerdekkene bilen leveres med.  Ser at mye tjafs fram og tilbake er skrevet på forumet om hva disse gutta kan, vet eller mener.  Ville si at jeg gikk ut derfra med et inntrykk at de visste hva de drev med, de "pushet" ikke noen spesielle pakker eller meninger, men hadde en mening når de ble spurt om både  19 vs 20", pigg vs piggfritt,  myk vs hard gummi etc.  Ærlige nok var de til å si at det fortsatt er mye "ukjent" rundt alle detaljer for X'en og at de hadde hatt en inne som de hadde skodd + at de kan TMS og sikter mot å være en player på TMX også. Fant 2 valg felger jeg likte og ender på hederlige  17'ish inkl sensorer +++ og kryssbytte.  Har ikke handlet enda, da jeg ikke får bil før uti September. Tar med meg bilen for å se felgen (uten)på bilen og bekrefter at valg, kvalitet og tekniske ting henger på greip.  Etter en runde hos en 3-4 dekksteder jeg vurderte da jeg skulle sko min TMS høsten 2013, så kunne de langt mer enn  mange på nåværende "tidlig stadium" av X'en.  Bekrefter samtidig at jeg ikke har noen forbindelse til Megahju, så denne kommentaren er vel at vi bør søke mer info generelt istedetfor å debattere så mye om det.  mykhetsbehovene på dekkene i våte vinter Bergen er annerledes enn vinter Oslo etc. Ja, når slike ting er på bordet så kan en ha info til selv å bestemme seg.

Kan hende de finner gode løsninger for TMX folket.  og ja vi er på tidlig stadie der ikke alt er plankekjøring. Bedre å få med seg mest mulig info til fordel for alle.

En svært aktiv debatant på forumet har kjøpt fra MHj allerede for sin X, uten at de nevnte dette. Det var heller at jeg spurte om de kjente NN fra debattene og fikk vite at NN hadde kjøpt pakke der.   Blir spennende hva som kommmer frem av felger og dekk etterhvert. La oss oppdatere denne strengen etterhvert som ting utvikler seg.  More to follow.    Vh PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

prophan

Jeg vurderer nå å legge om og bruke slipstream felgene om vinteren for å kjøpe nye 22" for sommerbruk. Øker støynivået veldig med 22"? Bilen kommer med luftfjerer, vil komforten lide veldig?
Andre som vurderer 22", kom med betraktninger :)
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

satheesh.net

Bare så det er sagt; Dekkmann kommer med en superkampanje kun til TOCN medlemmer om litt. Vi hadde et oppfølgingsmøte igår. Dekkpakkene vil dessuten være TÜV-sertifiserte! Skadegaranti, dekkhotell, fri hjulskift, etc. er selvsagt fortsatt inkludert.  Dette gjelder både Model X og Model S. Stay tuned!

PS! En overraskelse vil også bli annonsert... ;)

http://www.tocn.no/medlemsfordeler-dekkmann/

Leafy

Sitat fra: prophan på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:32
Jeg vurderer nå å legge om og bruke slipstream felgene om vinteren for å kjøpe nye 22" for sommerbruk. Øker støynivået veldig med 22"? Bilen kommer med luftfjerer, vil komforten lide veldig?
Andre som vurderer 22", kom med betraktninger :)

Kommer til å gjøre det samme. Skal se an forbruket i vinter og egen bruk og ta en avgjørelse i løpet av våren. Regner med at det finnes et større utvalg av felger til MX da.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

petersv

Tror faktisk R2 ikke er så verst på X, de er jo stivere i SUV-utgave. megahjul er ihvertfall rimeligst på R2, ca 30-50% rimeligere enn de andre jeg har sjekket med (inkl. Dekkmann.)

Larvik

Sitat fra: Mao på søndag 14. august 2016, klokken 17:14
Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 08:19
Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.

Går fint det, men du får et lite (men lovlig) avvik på innpress på fremhjulene (ET40 på S, ET35 foran på X).
S-felgen er litt smalere, så passende dimensjon er 235/55 (her er det stort utvalg i dekk) eller 245/55.
Antar Michelin XI2 eller Conti CVC6 er de beste alternativene om grep på vanskelig føre er det viktigste kriteriet. Nokian R2 blir for myke på en så tung bil.

Fikk nettopp beskjed fra "DES" om at hjulene fra S var for smale til å benytte på X.  Jeg har 19' Cyclone som vinterdekk, og opprinnelig tenkte jeg bruke dem på Xen.  Ser for øvrig at de selger 19' Cyclone som vinterdekk-alternativ på Tesla-shopen, men de har da kanskje annen bredde enn mine fra 2013?
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Øggen

For lettere å forstå, må du bruke terminologien riktig. "Hjula" som i felgen, eller "hjula" som i dekket??

Problemet e å finne dekk med riktig lasteevne.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Bjoris

Dette Dekkmann-tilbudet, 17.990 for dekk til X, men kan jo ikke være med felg? Det står tilbud for TOCN medlemmer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA