Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

ElMarkus

Har noen erfaring med dekk jeg har fått tilbud på fra dekkmann. De heter

285/35R22 106Y Sailun Atrezzo ZSR SUV

265/35R22 102Y Sailun Atrezzo ZSR SUV

Har en TMX 2016 60D

Rundt 9600:- for 4 dekk.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

rfagerdal

Sliter veldig med å velge dekk selv, ser bakdekkene på min er ikke gode lenger nå.
100D med 20".

Har vurdert Winrun, men er ikke lett tilgjengelig på vestlandet.
Noen som har noe de kan anbefale ? Har michelin levert med bilen på enda. De har holdt i 3 sesonger nå.

THE

Jeg satte på Conti Premium contact 6 i sommer på min X100D. Veldig fornøyd etter ca 10000 km. Har tidligere kjørt på originale Michelin og Landsail LS588. Michelin var jeg ikke fornøyd med på noen måte. Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode. Hvis jeg hadde fått Landsail med godkjente spesifikasjoner hadde jeg nok kjøpt det på nytt. Conti har nok bedre kjøreegenskaper enn Landsail, men er veldig spent på levetid på dekkene siden jeg har hatt en del Conti-dekk med lav levetid på andre biler. Andre dekk jeg vurderte i sommer var Falken Azensis FK510 og Hankook ventus s1 evo 3. Jeg fikk en god pris på Conti, og valgte derfor de.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:42
Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode.

Nei disse er bare godkjent til 240 km/t. Jeg har valgt å ignorere dette, da slike hastigheter er ukjent for våre veier, men f.eks. i Tyskland er de ekstremt streng på dette og da må man ha andre dekk ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:42
Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode.

Nei disse er bare godkjent til 240 km/t. Jeg har valgt å ignorere dette, da slike hastigheter er ukjent for våre veier, men f.eks. i Tyskland er de ekstremt streng på dette og da må man ha andre dekk ja.

Var ikke noe problem på PKK  :+1:

Jalla

Sitat fra: k1 på tirsdag 07. september 2021, klokken 17:18
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:42
Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode.

Nei disse er bare godkjent til 240 km/t. Jeg har valgt å ignorere dette, da slike hastigheter er ukjent for våre veier, men f.eks. i Tyskland er de ekstremt streng på dette og da må man ha andre dekk ja.

Var ikke noe problem på PKK  :+1:
Da er det gjort en feil. Du skal få mangellapp om du blir stoppet i kontroll med feil hastighetsmerking eller lastindeks på dekk, og du skal heller ikke få godkjent bilen ved PKK.

o.b.lix

Model X 75 har topphastighet på 210 så disse kan bruke Landsail i denne dimensjonen. (Vet ikke om X75 bruker denne dimensjonen riktignok).
22-tommer utgaven av Landsail har riktig hastighetsmerking.

Men jeg godkjenner bilen med vinterdekk. Som for øvrig, om de er merket med M+S, ikke trenger å ha riktig hastighetsmerking. (unntatt i Tyskland da)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. september 2021, klokken 17:31
Sitat fra: k1 på tirsdag 07. september 2021, klokken 17:18
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Sitat fra: THE på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:42
Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode.

Nei disse er bare godkjent til 240 km/t. Jeg har valgt å ignorere dette, da slike hastigheter er ukjent for våre veier, men f.eks. i Tyskland er de ekstremt streng på dette og da må man ha andre dekk ja.

Var ikke noe problem på PKK  :+1:
Da er det gjort en feil. Du skal få mangellapp om du blir stoppet i kontroll med feil hastighetsmerking eller lastindeks på dekk, og du skal heller ikke få godkjent bilen ved PKK.

:police:

Rapid

#383
På tide med nye 20 tommers sommerdekk etter totalt noe over 50000km. De er egentlig ikke veldig slitt bortsett fra at venstre bakdekket er skjevslitt ned til stammen. Litt bedre på høyresiden. Samme med begge framdekkene. Det blir nytt rundt hele og justering av hjulstilling. Tenker å teste ut Nexen N Fera RU1. Ok pris og gode tilbakemeldinger ser det ut til.

Har noen her erfaring med disse på TMX?

Edit: Da er fire Nexen på plass. Førsteinntrykket er at de er betydelig mer stillegående enn de originale Michelin dekkene. Virker også endel mykere over småujevnheter. Fikk justert spissing framme og bak. Satser på at neste dekkskifte er ved noe over 100kkM ;)

Jarv!s

Hei,
Noen som har erfaring med vinterdekk til mod X 20tommer? Må kjøpe nye, da mine begynner å få lite mønster.

Anbefalinger tas i mot, skal nevnes at jeg har sett litt på youtube, og mange som skryter av billig dekkene fra megahjul.. men jeg er litt skeptisk.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

sjokomelk

Hvilke egenskaper er viktig for deg med vinterdekkene? Skal du kjøre mye på isholke i bratte bakker i Troms, eller er det på våt vestlandsvei i 5 grader, eller kanskje på tørre, hvite vinterveier på indre østland i 20 minus?
Det er stor forskjell på dekk og hva slags føre de fungerer best på. Så du må nesten komme med litt mer info, ellers vil du ikke få noen gode svar som vil hjelpe deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

THE

Slik jeg reklamerer for Goodyear Ultragrip ice i diverse tråder skulle man nesten tro at jeg er agent for Goodyear, men jeg er altså bare en fornøyd kunde som har valgt å kjøpe samme dekktype på flere forskjellige biler over mange år nå. Årsaken til at jeg har havnet på Goodyear Ultragrip er at det kanskje er det dekket som er det beste kompromisset mellom snø/is og våt vei. Jeg kjører mye både på snødekte fjellveier med bratte bakker, våte og saltede hovedveier og en og annen opplevelse på isete veier også.

Hvis jeg kun skulle kjøpt dekk for tørre fine snødekte vinterveier med kuldegrader største delen av vinteren hadde jeg nok havnet på Hakka piggfri dekk, men de opplevelsene jeg har hatt med dårlig grep og lav hastighet før vannplaning på Hakka har gjort de uaktuelle for min del. Det er riktignok noen år siden jeg kjørte Hakka, så det er mulig de er bedre nå. Før jeg kjøpte Goodyear første gang kjørte jeg stort sett på Michelin eller Conti piggfri dekk som også stort sett vil være trygge valg, spesielt på skikkelige vinterveier. Hvis jeg skulle kjørt mye på veldig vekslende føre med en del våt is ville jeg nok krøpet til korset og valgt piggdekk selv om jeg hater piggstøy. På alle andre typer føre mener jeg at piggfri er minst like gode, og har ikke hatt piggdekk siden midten av 90-tallet på noen biler jeg har eid, men har brukt kjetting en del da jeg hadde tohjulstrekk.

På sommerdekk har jeg prøvd en del forskjellig "ræl" (les kina/korea-dekk), og var faktisk veldig fornøyd med Landsail LS588 på TMX. På vinterhjul har jeg ikke turt å prøve noe annet enn premiumdekk. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

Sitat fra: THE på torsdag 23. september 2021, klokken 08:27
Hvis jeg kun skulle kjøpt dekk for tørre fine snødekte vinterveier med kuldegrader største delen av vinteren hadde jeg nok havnet på Hakka piggfri dekk, men de opplevelsene jeg har hatt med dårlig grep og lav hastighet før vannplaning på Hakka har gjort de uaktuelle for min del. Det er riktignok noen år siden jeg kjørte Hakka, så det er mulig de er bedre nå.
Tror ikke hakka piggfri er noe bedre nå. Kjørte idag med neste nye hakka piggfrie og det var bittelitt vann i 80 sonen. Jeg mistet helt grepet noen steder, noe jeg ikke har opplevd med andre kjente merker i 80. Veldig ubehagelig og det med relativt smale dekk (215 bredde).
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Jarv!s

#388
Kjører for det meste på salta våte veier, med unntak av hytteveier med snø.
Så hovedsakelig VIKEN og med litt måkte men ikke saltet veier på fjellet.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

geear

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 23. september 2021, klokken 12:43
Kjører for det meste på salta våte veier, med unntak av hytteveier med snø.
Så hovedsakelig VIKEN med litt måkte men ikke saltet veier på fjellet.
Hadde lett gått for Goodyear ultragrip ice 2, om de finnes i riktig dim. Har ikke prøvd de på X, eller i så stor dimensjon, men har de på en e-Niro i 215/55-17" eller noe. Veldig støysvake, og veldig bra kjørefølelse på våt og tørr asfalt, i tillegg til at de er blant det bedre på is og snø.

Sitat fra: Moas på torsdag 23. september 2021, klokken 12:22
Tror ikke hakka piggfri er noe bedre nå. Kjørte idag med neste nye hakka piggfrie og det var bittelitt vann i 80 sonen. Jeg mistet helt grepet noen steder, noe jeg ikke har opplevd med andre kjente merker i 80. Veldig ubehagelig og det med relativt smale dekk (215 bredde).
Merkelig, kan ikke huske å ha opplevd vannplaning med R2 i det hele tatt. På tross av at jeg som regel ligger i venstrefila i regnvær (og generelt..).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA