Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla RWD på vinterføre?

Startet av KrW, fredag 19. februar 2016, klokken 16:45

« forrige - neste »

RE

Jeg har en S85 fra før autopilot i 2014, og opplevde nylig en slik 'sleng'. Det skal sies at jeg var skyld i det selv, da jeg skulle ha det litt 'morro': Jeg sjekket selvfølgelig at det ikke var noe trafikk og at det var oversiktlig framover, da jeg ikke gjør slikt til vanlig. Det som skjedde var at jeg aksa på litt der det var særdeles tvilsomme forhold (glatt+piggfritt), og slapp gassen litt for brått i en svak sving (regen = standard) og da tverra bilen og ville ikke rette seg opp selv. Jeg ga på litt og da kom den seg men jeg var helt over i det andre kjørefeltet. Det kjentes også ut som bilen gassa på litt av seg selv etter jeg slapp gassen, muligens ESP greier som kicka inn? Er fra tidligere vant til framhjulsdrevne biler, så det er litt uvant at man må 'dra på' for å rette opp bilen... Denne gangen ble det en billig lærepenge, men kjente at dette kunne fort blitt DYRT.

Så, ja, jeg stemmer i med andre her og anbefaler å sette regen til low på vinteren, og selvfølgelig; kjør etter forholdene.
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

AppleKnocker

Gir bilen full regen i forbindelse med disse episodene dere refererer?

Det er ikke mer en noen dager siden jeg kjørte 1150 km på to dager i Sverige på hovedsaklig griseglatte, ubrøytede/usaltede/blankpolerte veier. Hadde jeg visst hvor glatt det var så hadde jeg droppet turen.

Blant tingene jeg fant på for å ikke kjede meg på turen var 1)telle biler i grøfta 2) slippe gassen for å måle utslaget på regen og dermed se hvor glatt det var. På de glatteste partiene fikk jeg knapt regen, men ikke antydning til slipp selv i sving og nedoverbakke.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Chlangum

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:05
Det ble til at jeg fortsatte på halv åtte flere hundre meter og kjørte nesten som et fly med kraftig sidevind.

Var ikke det bare gøy da?  :P

Forøvrig så har jeg kun opplevd sleng pga regen på islagt parkeringsplass i veldig lav hastighet. Nå var hastigheten så lav at det er fullt mulig at det ikke var regen som var skyld i det hele tatt. Det var jævlig klatt. Gikk rett på ræv når jeg gikk ut av bilen.

Jeg kjører alltid med regen på normal og ser ikke behovet med å sette den i low.

Har ingen betenkninger med å kjøre i noen som helst værforhold med min RWD Tesla. Den er en helt super vinterbil. Men det er en stor og tung bil og det må tas hensyn til.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Muffinman

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:39
Gir bilen full regen i forbindelse med disse episodene dere refererer?
Reguleres naturligvis ned når bilen merker at hjulene ikke ruller like fort, men da har man allerede brukt det lille som finnes av veigrep slik at ting skjer.

Diravi

Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:46
Honestly var D'en hovedgrunnen til at det ble Tesla på meg etter å ha kjørt Leaf et par år. Leafen spinner rett og slett for mye på nordnorsk vinterterreng imo.

Jeg tror at du vil merke j***lig godt hvor tung TMS er sammenlignet med Leaf. Leaf er tung, men Tesla er veldig tung, og sklir rett som det er når den står parkert i middels bratte oppkjørsler. Har prøvd med hjulklosser på Teslaen i min oppkjørsel men det holder ikke. Strø, strø, strø...

Har du en garasje/flat p-plass og OK daglig kjøreterreng vinterstid tror jeg RWD er kjempebra og bedre enn Leaf.

Bare noen refleksjoner..

Forsåvidt OT, men hvor bratt er en middels bratt oppkjørsel? Ble litt bekymret nå...
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lunitiks

Litt vanskelig å svare på i prosatekst da jeg ikke har målt helningen. "Bratt nok"?  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

kos

For de av oss som har erfaring med bratte bakker og 4w - det er ikke opp som er problemet - opp kommer du ,  men nedover så er fordelen ikke så stor lenger og her går det også galt - det samme er det i svinger om du ikke kjenner til 4w egenskaper og begrensninger.

Ampéreson

Er veldig imponert over hvor god min P85+ er på vinterføre. Har piggfrie Hakapelitta, kommer opp over alt. Den slenger såvidt med baken kun når jeg provoserer den til det. Beste bakhjulsdriten jeg har kjørt på vinterføre.

En bensin eller diesel bil kan ikke reagere så kjapt som en elbil når det gjelder spinning på ett eller flere hjul. Med el er det umiddelbart mens på vanlige biler vil motoren måtte strupes med drivstoff eller bremser settes på. Dette gir ikke samme effekt som å regulere strøm til elmotor.

Trykker du wattpedalen i bånn på glatten så spinner den ikke da heller, gir det den kan uten å spinne, ganske utrolig egentlig.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Teslanewbie

Det finns flere fordeler med RWD :-)

Forsøk å gjør dette med D modellene  ;D

http://youtu.be/piklBAmx-JQ
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Det er nesten så jeg begynner å lure litt. Har hatt min P85 i snart to år med Sottozero. Ingen problemer :) Det skal i rettferdighetens navn sies at jeg ikke er avhengig av bilen hver dag og morgen, da hadde jeg vel satset på nordisk dekktype. MEN, jeg har kjørt i mye ordentlig norsk vintervær og bilen fungerer helt topp :) Det er også meget viktig at du er VELDIG bevisst på kontakten din med veien om du kjører på kontinentale dekk!

Så RWD fungerer vanvittig bra på vinterføre.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Har kjørt Sotto II på 85D`en i vinter. De virker greie nok under de fleste forhold, men overraskelsen kommer når visse forhold inntreffer. Da er det sommerdekk light. Jeg fikk min første støkk på nyfalt snø, 2-3 minus. Når denne snøen ble komprimert av trafikken hadde jeg nesten ikke grep, og skled ukontrollert ned oppkjørselen med stive hjul og stoppet ikke før et godt stykke lenger nede.

Det er ingen grunn til å velge disse dekkene da de koster like mye som kvalitetsdekk av nordisk type, og kontinentale vinterdekk som er mye bedre om man foretrekker det. Herved advart  :)

Men ingen tvil om at TMS med rwd fungerer bra på vinterføre. Du skal ha temmelig ekstreme behov om den ikke holder.

kos

Kjernen av 4W kjøring er enkel - Du har et fantastisk grep på oppoverbakker og fremdrift. Nedover bakker med løste hjul ? er ikke hvordan man bruker 4W. Når den slipper taket - og er faktisk ikke bedre enn 2Wså er det neste trekk å slippe bremsen og styre deg ut av situasjonen ved hjelp av akkurat 4W - Låste hjul er ikke noe annet enn tur på glatten uten kontroll.

Dekkene s betydning er alt annet en overdrevet. Det er kontakten med underlaget.

Muffinman

kos, det jeg skriver i innlegget mitt har absolutt ingen relevans til hvilke hjul det trekker på. Jeg skulle rygge ned oppkjørselen slik jeg også gjør med bakhjulstrekkeren.

Ved å slippe bremsen og prøve å styre (baklengs..!!) ville det fått en eneste konsekvens. Jeg ville mistet kontrollen enda mer, fått mer fart og stoppet i kryssende trafikk lenger nede. Du vet sikkert at de fleste biler bremser mest på framhjulene slik at de låser når man kjører baklengs på glatta, og det før bakhjulene får noen særlig bremseeffekt i det hele tatt. Ved å trykke hardere på pedalen får man bremseeffekt på bakhjulene også.

Prøv nå heller å lese essensen i innlegget; nemlig egenskapene til dekkene - istedet for å prøve deg på en masterclass i bilkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA