Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla RWD på vinterføre?

Startet av KrW, fredag 19. februar 2016, klokken 16:45

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:15
Sitat fra: Balrog på lørdag 20. februar 2016, klokken 02:24
Kraftig regenerering på TMS gir deg gjerne noen overraskelser på glatt føre (omtrent som å dra i håndbrekket på en fossilbil).

Ikke akkurat. Når det er glatt begrenses regen for å hindre at hjulene låser seg. Så det er snarere motsatt av å dra i håndbrekket på en fossilbil.
Etter over 100.000km med rwd Model S kan jeg bekrefte at det Balrog skriver kan inntreffe. Det kan rett og slett være farlig, og ihvertfall skremmende. Har kun opplevd dette med regen på standard, så om man setter den i low (noe som uansett kan være lurt å gjøre på vinteren) når det er veldig glatt unngår man det trolig.

Når dette først skjer kan man frikoble bakhjulene ved å vippe spaken i "N". Den som ikke har opplevd dette har bare ikke kjørt under forhold hvor det kan inntreffe, for som regel går det helt fint.

AppleKnocker

#16
Det har aldri skjedd at bakhjulene har vært i nærheten av å låse seg på min autopilot RWD, uansett hvor glatt det er. Har bare kjørt 33 000, men mye på ekstremt glatte veier.

Er det forskjell på eldre og nyere biler kanskje?

Merker dere som opplever dette at bilen begrenser regen ved glatt føre, eller ikke i det hele tatt?
Jeg har merket at min bil kan kutte regen ganske kraftig (ved varmt batteri og SOC hvor den kan motta maks regen), kanskje ned til så lite som anslagsvis 10 kw når det er type polert is.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lynet

Det er umulig å få til låsing mens det er motorbrems, ganske enkelt fordi bremsekraften reduseres etter hvert som bakhjulene går saktere.
Men at det kan bli opp mot 50% slipp ved maks regen i 80km/h er nok mulig.

Derfor: bruk low regen om vinteren, bonus blir bremseskiver som ikke ruster  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Toonster

Er det ikke generelt lurt å kjøre med lav regen, bortsett fra når man skal på langturer og trenger så lang rekkevidde som mulig?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Muffinman

Ikke låsing. Slipp nok til at bilen legger seg på tvers. De skumle situasjonene er når det skjer så sakte at ESP ikke slår inn, eller når det er for lite grep til at noe nytter.

Og i langt lavere hastigheter enn 80. Prøv speilis med vann oppå, nedoverbakke og piggfrie dekk. Det er oppskriften.

Bjoris

Jo, en bør velge low for bedre bremse effekt og levetid på bremsene, men så er det så digg å bare kunne slippe pedalen:)

GOS

Sitat fra: Toonster på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:28
Er det ikke generelt lurt å kjøre med lav regen, bortsett fra når man skal på langturer og trenger så lang rekkevidde som mulig?
Skal du på langtur og ønsker å oppnå best mulig rekkevidde, så bør du unngå å bruke regen. Jeg vipper den i nøytral (seiler) hver gang den ikke trenger motorkraft, det blir mest energieffektivt. Hiver den kun i drive igjen når jeg MÅ bremse eller trenger motorkraft igjen. (Hiver den også i drive igjen i bratte nedoverbakker hvor farten blir for faretruende høy i forhold til å beholde lappen)

Men min regen står alltid på Standard, da den er grei p hå i byen, for der blir det mye mer behov for å stadig vekk redusere hastighet kraftigt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Brede

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:36
Ikke låsing. Slipp nok til at bilen legger seg på tvers. De skumle situasjonene er når det skjer så sakte at ESP ikke slår inn, eller når det er for lite grep til at noe nytter.

Og i langt lavere hastigheter enn 80. Prøv speilis med vann oppå, nedoverbakke og piggfrie dekk. Det er oppskriften.

Har opplevd det samme selv et par ganger, det hjelper ikke nødvendigvis med Hakka 8 pigg heller kan jeg trøste deg med..

Som alle sier så er jo løsningen å kjøre regen på low, men (som bjoris) så elsker jeg å kjøre kun med en pedal.  ;)

lunitiks

Honestly var D'en hovedgrunnen til at det ble Tesla på meg etter å ha kjørt Leaf et par år. Leafen spinner rett og slett for mye på nordnorsk vinterterreng imo.

Jeg tror at du vil merke j***lig godt hvor tung TMS er sammenlignet med Leaf. Leaf er tung, men Tesla er veldig tung, og sklir rett som det er når den står parkert i middels bratte oppkjørsler. Har prøvd med hjulklosser på Teslaen i min oppkjørsel men det holder ikke. Strø, strø, strø...

Har du en garasje/flat p-plass og OK daglig kjøreterreng vinterstid tror jeg RWD er kjempebra og bedre enn Leaf.

Bare noen refleksjoner..
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lynet

Leaf: parklås i gearboks låser forhjulene + parkbrems på bakhjulene
Tesla: kun parkbrems bak.
Det er derfor Leafen står når du parkerer i bakke. Har hatt samme problem tidligere med bakhjulstrekkere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Teslanewbie

Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:52
Leaf: parklås i gearboks låser forhjulene + parkbrems på bakhjulene
Tesla: kun parkbrems bak.
Det er derfor Leafen står når du parkerer i bakke. Har hatt samme problem tidligere med bakhjulstrekkere.

X3 med aut låser bare bakhjulene , umulig å parkere i gir , parkbrems tar bare på bakhjulene . Dette gjør det frustrerende å parkere på skrå underlag på isete veier ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

Øøøøhh... Ingen hjul ruller når tesla sklir
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

AppleKnocker

Sitat fra: Brede på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:36
Ikke låsing. Slipp nok til at bilen legger seg på tvers. De skumle situasjonene er når det skjer så sakte at ESP ikke slår inn, eller når det er for lite grep til at noe nytter.

Og i langt lavere hastigheter enn 80. Prøv speilis med vann oppå, nedoverbakke og piggfrie dekk. Det er oppskriften.

Har opplevd det samme selv et par ganger, det hjelper ikke nødvendigvis med Hakka 8 pigg heller kan jeg trøste deg med..

Som alle sier så er jo løsningen å kjøre regen på low, men (som bjoris) så elsker jeg å kjøre kun med en pedal.  ;)

På et annet forum spekuleres det i at det er skjedd noe med regen på glatt føre i forbindelse med software 6.1.140.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene som gis av at bilen havner på tvers. Har kjørt en del på ekstremt føre og dette skjer rett og slett ikke med min bil på den måten det beskrives her.
Er det andre med autopilot+rwd som opplever at bilen legger seg på tvers ved regen?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Jeg har ikke opplevd sleng pga regen i løpet av to vintere med S85 og regen på standard (piggfrie nokian r2). Har også forsøkt å fremprovosere sleng uten særlig hell. Men har naturligvis driftet det jeg kan innenfor sw begrensingene ved anledning  :D Fortsatt en barnslig type...

Tviler ikke på at sleng pga regen kan skje på holke med piggfritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

For orden skyld, jeg kjørte vel nærmere 40.000km før det skjedde for første gang på min bil. Anbefaler å heller være føre var enn å tro det ikke kan skje. Regen på low og øv et par ganger på å sette i N under kjøring i tilfelle.

Man får ikke "sleng", og du kan neppe framprovosere dette. Når det skjer er det så glatt at du sannsynligvis ikke kunne drømt om å prøve å framprovosere noe som helst. De gangene jeg har opplevd fenomenet var enten på speilholke med vann oppå, eller ved flyt på dyp sørpe. Begge ganger i nedoverbakke. Da kom bakenden lurende nesten umerkelig sakte ut på rett vei, og ESP tok ikke over. Det ble til at jeg fortsatte på halv åtte flere hundre meter og kjørte nesten som et fly med kraftig sidevind.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA