Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaens evne til å beregne egen rekkevidde - hvor mye kan man stole på den?

Startet av MeTesla, fredag 19. februar 2016, klokken 08:45

« forrige - neste »

MeTesla

Jeg skal på langtur og legger inn adresse i navi. Så går jeg på Energy appen og ser hvor mange prosent bilen estimerer at jeg har igjen når jeg har nådd min destinasjon.

Det jeg lurer på er om bilen kalkulerer med effekten av høydemeter og temperatur eller om det bare er fartsgrense når den gjør sitt estimat på gjenstående prosent ved ankomst? Hva med meldt vær?

Om dette temaet er diskutert godt og nøye et annet sted så gi meg et lite hint typ. lenk.

o.b.lix

Min erfaring er at den ikke tar hensyn til verken høydemeter, temperatur eller vær.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

amund

Den tar høyde for høydemeter og utgangspunkt i fartsgrense, og stemmer ganske bra. Hvis du kjører fortere enn fartsgrensa gir det øyeblikkelig utslag på grafen, og resultatet pleier også å stemme. MEN, småfeil i kartet gjør at estimatet kan bomme stygt. Så dette til og fra Gøteborg sist helg, det sto jeg skulle komme hjem med 15%, så måtte jeg kjøre i 80 km/t for å komme hjem, litt senere sto det jeg skulle komme hjem med 15% osv. Jeg ga F, kjørte fort, og lada på en ekstra supercharger.

Særlig tuneller gjennom fjellknauser stemmer ikke med kartet, de bruker google maps sine høydemeter og den scanner jo toppen av fjellet.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Sjøhyene

Ja høydemeter og fart skal være med i kalkuleringen, men som amund sier så tar den ganske ofte feil og, så jeg ville lagt til en god buffer i bunn for å være sikker, alternativt kjøre litt ekstra sakte i starten, så kan man heller gi på litt ekstra når man nærmer seg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

lunitiks

Tar nok ikke _vær_ med i beregningene, men jeg vil tro den tar hensyn til batteritemp og utetemp slik du står når du beregner ruta. Noe annet ville vært rart imho
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Kjørte fra Dombås over valdresflya til Aurland hvor jeg ville lade. Appen mente jeg skulle ha -5% når jeg kom fram. Fasit var +25% når jeg kom der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Synes rekkeviddeangivelen fungerer veldig bra. Den bommer riktignok om man kjører gjennom tunneler da den følger kartets høydemeter, men pleier å treffe bra.
Når jeg kjørte Oslo-Alvdal mener jeg den anslo 10-15% ved start, var nede i 7% når jeg kom til Elverum. Antakelig fordi jeg hadde bra driv i 100-sonen. Men jobbet seg opp til 12% ved ankomst Alvdal.

Har testet andre ganger også med god erfaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MeTesla

Takk for delte erfaringer! Og de varierer jo veldig fra temmelig dårlig til  helt supert.

Har forsøkt å lete litt om det finnes noe FAKTA for inputparametere til denne beregningen men jeg har ikke lykkes å finne noe.

Men det er jo rimelig å ANTA at høydemeter og fartsgrense ivaretas, kanskje også temperatur? Men ikke motvind og slapseføre.

Min bil står i garasjen nå med 64% lading. Estimatoren sier at jeg skal ha 1% igjen når jeg er framme ved hytta som ligger 24 mil og 1000 høydemeter unna. Om jeg da lader til 100% eller tett oppunder det, så bør jeg være rimelig sikker på å komme vel fram selv om jeg har takstativ med ett stykk skipose. 4 pers og bagasje.

Men om høydemeter ikke ivaretas av kalkulatoren - ja da er jeg bokstavelig talt ute og kjøre.

Jeg vil vel kanskje se ganske tidlig at grafen for mitt forbruk spriker vesentlig fra estimert forbruk så får jeg forsøke å beregne ut ifra det om jeg har buffer nok.

For det er vel lite trolig at selve kalkulasjonen adaptivt oppdaterer seg ut ifra reelt forbruk under reisen? Og at den dermed kommer frem til at "du må lade kompis!"?

Det som er kjipt er at en god del av høydemeterne naturlig nok er på de siste milene før ankomst. Da er det dumt å gå tom.

Øyvind.h

70/85/90kWh batteri? Gammel eller ny bi?

Jeg ville ikke vært skeptisk til 240km og 1000 meter opp med 85kWh i hvert fall (100% og forvarmet ved avreise).
Høyde drar litt, men ikke enorme mengder.

Hvilken strekning er det snakk om?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MeTesla

Vi snakker Son v/Moss til Uvdal. 2015 mod 85D levert juni.

Men dettte blir syretesten for meg - funker det med elbil som bil nr 1 eller ei? Blir dårlig stemning både i baksetet og i venstre sete fremme om det ikke gjør det:-)

Og for ikke å glemme at jeg har skistativ med en skipose på.

Cobos

Min erfaring med Trip viseren under Energy er at den stemmer med +-3% alltid. OG hvis man kjører fortere eller saktere enn forventet, eller bruker mer energi enn den forventer så justerer den seg dynamisk som er veldig greit. Dermed sålenge man sjekker den en gang i blandt har man god tid til å justere ned varme, slippe litt opp på høyrefoten og slikt som gjør at du kommer frem godt innenfor. Naturligvis er det en lang tunnel den ikke har med seg så vil den plutselig hoppe opp og vise at du får bedre margin.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Bør vel gå bra med en 85D ja :) Men kjør pent i starten frem til du får litt langtur erfaring.

Men syretest? Det er da både CHAdeMO og Tesla hurtigladere på den strekningen der, så skulle du mot formodning trenge strøm på de aller verste turene (ikke startet med fullt batteri, kjører omveier, mye last, tosifret minus/kø osv) så trenger du ikke mange minuttene for å ha komfortabel buffer.
Om noen minutters lading på 24 mil er syretesten bør du nok tenke på hvor mye tid som går til fylling av tanken på en eksosbil resten av året :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Vær og vind teller mye mer enn man tror - Kjørt Hjelmeland - Bergen noen ganger nå, alltid startet 100% oppladet og oppvarmet og den har variert mellom 3% til 37% når jeg kommer fram. Best var i går, tørt, lite vind og mildt. Verst var det -17 grader og mye vind og snø.

Men det som gjør meg trygg, er at det er mange ladere på veien så jeg kan stoppe og fylle på når jeg vil. Uten at jeg noensinne har gjort det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MeTesla

Ja jeg kan stoppe på Lier og lade der om jeg blir VELDIG usikker, men det er jo ikke mange milene fra Son. Men det hadde vært så bra om jeg kunne latt være ekstra stopp som man ikke trenger for annet enn å lade, da hadde det vært helt likt som om jeg kjørte fossilbil.

Men det jeg da baserer den beslutningen på, lade eller ikke lade, er jo nettopp Teslaens evne til å beregne egen rekkevidde og hvor mye jeg kan stole på den.

Meldt medvind :)

nyttblad

Kjører litt av samme veien selv. Har hytte på Vegglifjell så har nesten 1000 høydemetre siste 10-15 km opp til hytta. Det tar beregninga hensyn til. Det forsvinner fort 40-50 km på den biten.

Etter noen turer i vinter har jeg funnet ut at vær og føre påvirker mye. Særlig kulde og snøvær.

Det tar også forholdsvis lang tid å fylle opp batteriet på superchargeren i og med at man kommer
dit med mye strøm på batteriet.

Du har vel også en chademo i Rødberg som backup?
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA