Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Virkelig ladetid Chademo

Startet av Trond.Strom, onsdag 17. februar 2016, klokken 14:35

« forrige - neste »

Trond.Strom

Hei
Søsteren min vurderer å låne min 2012 Leaf for å kjøre til Skien fra Torshov i helgen.
Ser det er 72 kilometer til lader på Marche Grelland.
Det er meldt 2 grader og regn så et forbruk på opp mot 240Wh/km går vel med?
Isåfall er batteriet ganske tomt når hun kommer dit og skal 63 kilometer videre før hun er i Skien.

Hva er ladetiden 0-100% på en 2012 Leaf på chademo?

Jeg har bare brukt bilen til kortere turer så har ingen erfaring med taper, kulde og Leaf hurtiglading

Bjoris

Ca 30 min til 80%, avhenger litt med hvor mye hun kommer frem til laderen med, men det går saktest på slutten så forskjellen er ikke så stor, men om 70% er nok videre sparer en mye tid. Ville regnet med 30 min og så risikerer en kø:(

Trond.Strom

#2
30 minutter til 80% men hvor sakte går resternde 20%? nye 30 minutter?

SOH på batteriet er 86% fra Leafspy
21600 Wh nytt x 86%  = 18576 Wh kapasitet

72km * 240Wh = 17280 Wh= 7% rest på batteriet
63km * 240Wh = 15120 Wh = 18% rest på batteriet

Så for ladingen vil det da være snakk om 7-90% eller deromkring men å dra batteriet under 10% liker jeg egentlig dårlig

240Wh/km er kanskje høyt, men synes bilen drar mye på motorvei når det regner

Electrix

Hurtiglading går senere og senere jo mer oppladet batteriet er, det går raskere å lade til 70% eller 80% og heller ta en ekstra stopp hvis nødvendig, det er jo mange hurtigladere videre innover mot Oslo.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trond.Strom

Til Skien er det magert mellom Grelland og Skien desverre. Må isåfall kjøre e-18 via porsgrunn og det er ca. 30 kilometer lengre

Electrix

#5
Problemet er vel returen fra Marche til Skien, men hun kan spare en del da på å kjøre litt senere, i tillegg er batteriet litt varmere så kapasiteten og ladehastigheten er bedre. Bilen er allerede varm så det skal ikke så mye ekstra varme til da.

Men anbefaler absolutt heller et ekstra stopp innover mot Oslo.

Jeg kjører forresten også til Oslo i helgen med vår 2012 Leaf (fredag kveld) fra Kristiansand. Regner med å lade til rundt 70% for hver hurtiglader.

Her er forresten logg av min siste hurtiglading. McDonalds Grimstad, -7 grader ute og ca 10 grader på batteriet. Regner med at jeg får opp tempen og ladehastigheten etter hvert på turen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Gliderman

Hei
Det går ikke så mye strøm fra Grelland til Skien, neppe mer enn 65% om veien er nogenlunde tørr. Kjørte fra samme rute i høst og da hadde jeg rett rundt 55% igjen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

LeafSwe

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:55
30 minutter til 80% men hvor sakte går resternde 20%? nye 30 minutter?

SOH på batteriet er 86% fra Leafspy
21600 Wh nytt x 86%  = 18576 Wh kapasitet

72km * 240Wh = 17280 Wh= 7% rest på batteriet
63km * 240Wh = 15120 Wh = 18% rest på batteriet

Så for ladingen vil det da være snakk om 7-90% eller deromkring men å dra batteriet under 10% liker jeg egentlig dårlig

240Wh/km er kanskje høyt, men synes bilen drar mye på motorvei når det regner

Jag tror inte du kommer 72km med förbrukning 240Wh/km.

Jag körde nyss 87,5km med förbrukning 203Wh/km, 100% laddning till turtle, det blev 17,76kwh tillgängligt på en 2014 Leaf med 100% SOH
3P+
3SR+

nr1rayner

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:35
Hva er ladetiden 0-100% på en 2012 Leaf på chademo?
Finnes ikke svar på det spørsmålet, da QC ikke lader til 100%.
Litt forskjellig på når de forskjellige laderne stopper ladingen, regn med ca 85-90%, mulig du får 95..
Er det betaling pr min er det dyrt for de siste prosentene..
Da er det bedre, som tidligere foreslått, å benytte flere ladere.

Jeg har vel brukt ca 45 min fra ca 10-15% til laderen stoppet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:30
Finnes ikke svar på det spørsmålet, da QC ikke lader til 100%.
Da har ikke du prøvd nok hurtigladere. Jeg har ladet til 100% (i bilens display) på en ABB hurtiglader, og når jeg skulle superetappen Eidfjord-Geilo stoppet jeg laderen på 97%. Men hvem gidder å vente på det hvis det ikke er nødvendig?  :P

nr1rayner

Sitat fra: Olee på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:40
Da har ikke du prøvd nok hurtigladere. Jeg har ladet til 100% (i bilens display) på en ABB hurtiglader, og når jeg skulle superetappen Eidfjord-Geilo stoppet jeg laderen på 97%. Men hvem gidder å vente på det hvis det ikke er nødvendig?  :P
QC-porten på min blir ikke akkurat utslitt så skal ikke krangle på den  ;) :P
Av all info jeg har sett, så langt, lader ingen til 100% men det er jo som kjent forskjell på de.
Mulig ABB sine da er satt opp litt annerledes...
Må da ta utrolig lang tid den siste biten!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Kjør i maks 95, og det skulle holde frem til Grelland om en ikke holder 30 grader inne i bilen samtidig.
Lader på Grelland til Arctic Road sørover er vell gratis for tiden så "lønnsomt" å lade der lenge kanskje. Den første halvtimen bruker du til å komme til ca 80%. Så vil det ta til 20 minutter til for å få "fullt".
http://www.jurassictest.ch/GR/ virker det å være at 80% på Grelland holder om en kjører "snarvei"via Hvittingfoss til Skien.
Merk, jeg ville ikke holdt mer enn 95 på motorveien, for å sikre nok frem til Grelland.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trond.Strom


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA