Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strategi for feilsøking ved avbrutt lading.

Startet av rth, tirsdag 01. mars 2016, klokken 16:00

« forrige - neste »

rth

Vi opplever nå plutselig ladeproblemer med en kladd. Det er en Ratio 16A ladekladd. 2 dager på rappen har lading stoppet opp ved lading på arbeidsplass. Elektrikere har konkludert med at stikk er OK.

Det første jeg undrer meg over er hvorfor det ikke kommer en beskjed fra bilen om at lading feiler. Av og til får vi beskjed på mobil om feil på lading, men ikke i disse tilfellene. Ladeport blinker rødt. Lading har foregått 1 og 3 timer for det stoppet.

Men hvordan feilsøker man slik at en kan finne ut hva som er feil? Er det noen som har gjort noe slikt, slik at det holder som argumentasjon med en eller annen produsent. Her er det jo 3 stk som alle kan skylde på andre. Kanskje med rette.

Planen er å bruke kladden en del hjemme for å se om det samme skjer her. Er det bilen som sier "Stopp" eller er det kladden?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

rth

Industrikontakt begge dager. Kladd har dette som original tilkobling.

I går viste app på mobil at det var noe galt, i form at kona gikk inn for å sjekke ladenivået. I dag så var det ikke noe  indikasjon når en gikk inn i app.

Ellers har jeg prøvd å finne ut av dette med mobil og varsling. Usikker på om noen finner noe logikk når en går inn på nettsiden. Kan administrere smarttelefoner. 1 valg. Slett alle telefoner. Hvilke? Nei det sier ikke siden noe om.

bromm

Slett ALLE telefoner er nettopp det det utgir seg for å være - nemlig at alle innloggede iOS/Android enheter blir utlogget (altså at man må logge inn email og kontopassord på nytt, dvs. ikke den vanlige 4-sifrede pinkoden). Dette er en funksjon man ønsker å bruke hvis man mistenker at noen uvedkommede har tilgang, eller hvis man f.eks blir brått uvenner med samboeren slik at man kan forhindre at disse kan "styre/låse opp" bilen. (Telefoner er forresten "devices" på engelsk - nok et eksempel på elendig oversetterjobb fra sekretærene på Fornebu) ;)

For å identifisere hvorfor ladingen avbrytes, så er dette litt vanskelig. Man kan alltids sette seg ned og følge med forran en nettleser (eller evt. app), men man kan bare finne ut NÅR ladingen avbrytes, uten nødvendigvis noe mer info. Hvis låsemekanismen til kontakten går tregt slik at den ikke går i lås, så avbrytes ladingen med en gang og man får feilmelding om "for lav nettspenning" (?)... Dette er den eneste årsaken jeg har sett til at kladdlading avbrytes, så hvis den faktisk starter ladingen (de første minuttene) samtidig som at sikringen IKKE går, så er det mye som peker på selve kladden.

JorgenM

Sitat fra: bromm på tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:38
Telefoner er forresten "devices" på engelsk - nok et eksempel på elendig oversetterjobb fra sekretærene på Fornebu
'Devices' er helt normal betegnelse på mobiler (og nettbrett) i f.eks UK. Jeg jobbet 6 år i spillfirma i London og hadde ansvaret for ca 500 mobiler, med jobbtittel Head of Devices ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

rth

Jeg får feilsøke litt over tid, og prøve å holde variablene til færrest mulige. Sitter med en følelse av at det er komboen stikk, kladd og bil som gir problemer.

Ellers hadde jeg faktisk trodd at under administrasjon av enheter, så kunne jeg se hvilke som hadde tilgang. Og f.eks sette opp hvilke enheter eller mailadresser som skulle motta f.eks. feilmeldinger ved avbrutt lading. BMW er jo pr def. HiTec, men dette føles ett godt stykke unna.  Finnes det noe sted hvor en kan sette opp at en skal få beskjed når lading avbrytes? Enten ved feil eller at f.eks. en sikring ryker.

bromm

Sitat fra: rth på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:38
Ellers hadde jeg faktisk trodd at under administrasjon av enheter, så kunne jeg se hvilke som hadde tilgang. Og f.eks sette opp hvilke enheter eller mailadresser som skulle motta f.eks. feilmeldinger ved avbrutt lading. BMW er jo pr def. HiTec, men dette føles ett godt stykke unna.  Finnes det noe sted hvor en kan sette opp at en skal få beskjed når lading avbrytes? Enten ved feil eller at f.eks. en sikring ryker.
Du får alltid en "push"-melding om at lading er blitt avbrutt på de enhetene som er logget inn med din konto. Jeg har ihvertfall fått melding på min Android-telefon, de gangene jeg har opplevd avbrudd (en gang satt vi på en sommerfest og da fikk jeg melding på telefonen når noen spøkefugler trakk ut støpslet på andre siden av huset - de ble ihvertfall ganske lang i maska da jeg kom rundt hushjørnet mens de enda var i nærheten ;) ). Jeg har også sett varsling på iPad (men der må man vel gi appen "tilgang" for å få lov til å varsle i innstillingene, som på alle andre apper. Å holde orden på hvilke enheter som er brukt på din egen konto må du faktisk holde orden på selv - pr. i dag er det ingen måte å spore hvilke bestemte enheter som er "logget inn". Dette kan kanskje komme på et senere tidspunkt, hvis de ønsker å implementere det.

rth

#7
Av og til får jeg en pushmelding. Normalt sett ikke. Finner ingen logikk. Om jeg bare forlater appen (Android) uten  å lukke, får jeg typisk ikke reell info på bilens status når jeg åpner igjen. Sliter da også med å sende beskjeder  til bilen. Må lukke appen, for så å taste kode for å gå inn igjen. Av og til må pin tastes 1 gang, andre ganger 2. Da fungerer ting stort sett som forventet. Om jeg da er definert som utlogga eller ikke når jeg lukker vet jeg ikke. I hvert fall lite beskjeder å få fra bil. Vi har 3 enheter som brukes mot bilen, og situasjonen er lik for alle.

Om dette er normalt for andre eiere aner jeg ikke. Vår har vært sånn gjennom alle software versjoner vi har hatt.

Nå var jeg akkurat inn på app. Tastet pin, og får beskjed om at batteri er 83% ladet. Lukker app, åpner app, taster pin, og batteri er 100% ladet. Dette er helt normalt oppførsel hos meg. Er det ikke sånn for andre?

LMOR

#8
Er ikke ekspert på Android, men antar at du har satt "sist oppdatert" klokkeslett der også. Du må vente til dette klokkeslettet blir oppdatert. Hvis utålmodighet er årsaken, er det du beskriver helt normalt, men hvis samme oppdatert klokkeslett viser 2 forskjellige ting, så er det noe feil. Da ville jeg slettet appen og lagt den inn på nytt.

Ellers har jeg samme erfaring som deg ift melding om at ladingen er avbrutt. Av og til får jeg en push varsel, av og til en email (hvis % er lav nok), men de fleste gangene ingenting. Jeg tror ikke jeg har fått noe når strømmen går f.eks, som er ditt problem. Men det er på iPhone. Email varsling er uavhengig av hvilket OS du kjører, men det melder vel bare om at % er kritisk lav. Med har hatt ca 4% noen ganger uten å ha fått melding, men fått melding ved høyere %,så det virker ikke helt stabilt heller.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

Årsaken er ikke utålmodighet. I eksempelet i går er det timer siden jeg var innom sist.

Du, LMOR, beskriver vel det samme som jeg opplever. Jeg er forsåvidt ikke frustrert eller irritert over tingenes tilstand. Mer konstaterer at her er det stort forbedringspotensiale mhp funksjon. Bilen som bil er fortsatt knakende god. Kona derimot opplever dette med å ikke kunne stole på mobil, og beskjeder der, som litt stressende. Helt reelt også, siden hun er avhengig av ca 80% kapasitet for å komme hjem i ett strekk.

turfsurf

Har aldri fått notifications fra bilen overhodet. Ganske irriterende, har opplevd å komme ut til bilen noen morgener med rødt lys. Ganske kjipt når det ikke er lademuligheter på jobb. Og ja, det er slått på (iOS). Sammenlignet med Tesla sin app, så suger i Remote noe så inn i granskauen. Eneste nytteverdien i appen er å starte preconditioning ved ikke planlagte avreiser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#11
En annen ting i samme gate er status på lås/vinduer osv. Jeg følger med på 2 biler via web, og 1 på mobil. Har mellom 10 og 20 ganger satt folk i sving for å sjekke bilen, fordi den melder om åpne dører eller vinduer, uten at det stemmer.

rth: Men selv med en del svakheter, så har ikke jeg hatt den type feil jeg oppfatter at du beskriver. Jeg har alltid fått opp siste status på lading, men har ofte måttet vente lenge før tidspunktet er oppdatert, og av og til måttet ta livet av prosessen, for så å starte appen på nytt.
Men muligens er det dette du mener, men har sett feilen på en annen måte
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. mars 2016, klokken 12:13
Har aldri fått notifications fra bilen overhodet. Ganske irriterende, har opplevd å komme ut til bilen noen morgener med rødt lys. Ganske kjipt når det ikke er lademuligheter på jobb. Og ja, det er slått på (iOS). Sammenlignet med Tesla sin app, så suger i Remote noe så inn i granskauen. Eneste nytteverdien i appen er å starte preconditioning ved ikke planlagte avreiser.
Det er stor nytteverdi å kunne låse opp bilen når du har låst nøkkelen inni bilen  ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Beckern

Opplever akkurat det samme som rth. Får ikke notifikasjoner om ladeavbrudd. For å få oppdatert status må jeg nesten alltid lukke med å bekrefte at jeg vil lukke den og så åpne på nytt. Bare det får jeg siste status. Dette har blitt verre ved siste oppdatering har jeg inntrykk av. Samtidig ble det også 90% av tiden nødvendig å slå inn pin to ganger før appen åpner.
Som rth sier, potensialet er stort/enormt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA