Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra type 2 til type 1 på en ladeboks med fast kabel?

Startet av pwb, søndag 14. februar 2016, klokken 08:22

« forrige - neste »

pwb

Hei, trenger å lade min ion på en fastmontert vegglader med kabel som tilhører en e-Golf. Jeg har en type 2 til 1 så jeg kan lade på disse nye ladepunktene/boksene. Kan jeg bruke denne kabelen som en overgang fra den fastmonterte kabelen tilhørende en e-Golf?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pwb

Men dette er en type 2 kabel?
http://www.nofuel.no/Produkt/type-2-kabel-32a-6m#product
Går ikke hannkontakten inn i hunnkontakten? Hvis den gjør det, hvorfor kan jeg ikke da bruke min type-2 til type-1 kabel? Vil ikke eksisterende kabel bare fungere som en skjøteledning?

Homecast

Nei. Som sikkerhet mot dette er det en motstand i pilot kontakter. Når du legger sammen 2 motstander får du feil motstand og veggboksen skal ikke tillate lading.
Adapter som er vist er da ikke laget etter noen standard (fremvis dette gjerne) og er bare laget for å tyvkoble veggbpksen.

Det du skulle hatt er en veggboks med type 2 uttak, da kan du enkelt lade begge bilene dine.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

pwb

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 12:23
Nei. Som sikkerhet mot dette er det en motstand i pilot kontakter. Når du legger sammen 2 motstander får du feil motstand og veggboksen skal ikke tillate lading.
Adapter som er vist er da ikke laget etter noen standard (fremvis dette gjerne) og er bare laget for å tyvkoble veggbpksen.

Det du skulle hatt er en veggboks med type 2 uttak, da kan du enkelt lade begge bilene dine.

ok, takk for oppklarende svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA