Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Opel Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 14. februar 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Fantastisk å tenke på at om ca. ett år kommer det minst en rimelig elbil som kan kjøre mer enn 300 km på en lading.
Artikkelen her er vel optimistisk når det gjelder prisen: http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge  Det er vel større sjanse for en pris rundt 300 tusen.
Så neste år får vi en bil som går dobbelt så langt som dagens elbiler i samme prisklasse, 60 kWh batteri, 200 hp (150 kW) 360 Nm, gir 0-100 på under 7 sekunder.
Nå er det vel like før diesel- og bensin-drevne biler dør ut.
Dette betyr jo at vi kan kjøre Oslo – Kristiansand, Oslo – Trondheim eller Oslo – Bergen med en eller to ladestopp!
Hurra!

3irikur

Jeg tror jeg kommer til å forhåndsbestille denne så fort det er mulig. 300km betyr at jeg kommer til å hurtiglade veldig lite, og kan kjøre nesten hvor jeg ønsker på en lading!


At den er kraftigere enn Leafen er også en bonus  ;D


Lurer på hva prisen blir. Havner den på under 250 000 er jeg 100% sikker på at det blir kjøp!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Øyvind.h

Under 250 klarer jeg ikke se hvordan de kan få til.
Tipper rundt 350 med litt utstyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

3irikur

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. februar 2016, klokken 11:46
Under 250 klarer jeg ikke se hvordan de kan få til.
Tipper rundt 350 med litt utstyr.

Jeg er redd for at du har rett. Da spørs det hva slags utstyr og hva det er behov for :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

evole

Prisen i artikkelen er direkte feil ettersom den tar utgangspunkt i amerikanske priser etter subsidier.

Hvor stor andel av norske husholdninger har lademuligheter hjemme? I beste fall halvparten vil jeg anslå. Nesten halvparten av Norges bilpark har dessuten hengerfeste. Fossilbilene kommer ikke til å dø ut på svært lang tid.

Ellers enig at dette er en strålende nyhet. Ryktene har jo versert om at Opel-utgaven av Bolt ikke ville komme, eller at den ville komme hit med et mindre batteri.

Mazzbot

det er bekreftet at chevrolet bolt skal hete opel Ampera E i europa og at den får 60kwh brutto , ca 54kwh netto

med et forbruk på 180 wh/km så er rekkevidden ca 300 km , det er vel ikke et gjennombrudd akkurat men i riktig retning er det :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 13:20
Prisen i artikkelen er direkte feil ettersom den tar utgangspunkt i amerikanske priser etter subsidier.

Hvor stor andel av norske husholdninger har lademuligheter hjemme? I beste fall halvparten vil jeg anslå. Nesten halvparten av Norges bilpark har dessuten hengerfeste. Fossilbilene kommer ikke til å dø ut på svært lang tid.

Mener du har eller kan få? Om du mener "har", altså har tilrettelagt for lading med ladestasjon eller uttak med B-vern, snakker vi om langt under halvparten. Om du mener "kan få", dvs. etter et besøk av elektriker og uten å blakke seg snakker vi om langt over halvparten. 70% av norges befolkning bor i enebolig eller tomannsbolig, bare rundt en sjettedel bor i blokk (og endel av disse kan også få lademulighet hjemme). Jeg vil tippe minst 80% greit kan få lagt opp lademulighet hjemme, kanskje så mye som 90%. De som gjenstår er de med gateparkering der kommunen ikke setter opp ladestolper samt de som bor i borettslag med styre som setter seg på bakbeina (men disse vil det bli færre og færre av etterhvert som man ser at manglende lademuligheter senker salgsverdien på leilighetene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lyse Tanker

Når det gjelder hengefeste finnes det andre løsning hvor man kan leie til den transporten som ikke kan løses med en liten elbil.
Med takstativ og nedfelte seter er det utrolig hvor mye man kan få med seg.
Her skal jeg også komme med en liten idé. Hva med å lage en henger med elmotor som virker på samme måten som elsykkel i dag, ved fremdrift starter hjelpemotoren som tilpasser seg trekkvognen. Denne burde også ha et batteri innebygget.
Mulighetene er mange og diesel og bensin er på vei ut, selv om det vil ta noen år ennå. Men jeg tror det vi skje raskere enn mange regner med!

evole

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 14:29
Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 13:20
Prisen i artikkelen er direkte feil ettersom den tar utgangspunkt i amerikanske priser etter subsidier.

Hvor stor andel av norske husholdninger har lademuligheter hjemme? I beste fall halvparten vil jeg anslå. Nesten halvparten av Norges bilpark har dessuten hengerfeste. Fossilbilene kommer ikke til å dø ut på svært lang tid.

Mener du har eller kan få? Om du mener "har", altså har tilrettelagt for lading med ladestasjon eller uttak med B-vern, snakker vi om langt under halvparten. Om du mener "kan få", dvs. etter et besøk av elektriker og uten å blakke seg snakker vi om langt over halvparten. 70% av norges befolkning bor i enebolig eller tomannsbolig, bare rundt en sjettedel bor i blokk (og endel av disse kan også få lademulighet hjemme). Jeg vil tippe minst 80% greit kan få lagt opp lademulighet hjemme, kanskje så mye som 90%. De som gjenstår er de med gateparkering der kommunen ikke setter opp ladestolper samt de som bor i borettslag med styre som setter seg på bakbeina (men disse vil det bli færre og færre av etterhvert som man ser at manglende lademuligheter senker salgsverdien på leilighetene).
Definisjonen trenger ikke være for rigid, men boliger som har garasjeplass eller carport med strømuttak kunne vært et greit utgangspunkt. Poenget er at fossilbiler ikke vil dø ut på lang tid.

Hvilket år vil andelen nullutslippsbiler blant nybilsalget overstige 50 %?
Hvilket år vil andelen nullutslippsbiler for hele bilparken overstige 50 %?

jkirkebo

Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 18:20
Definisjonen trenger ikke være for rigid, men boliger som har garasjeplass eller carport med strømuttak kunne vært et greit utgangspunkt.

Nei, det er for snevert. Leafen vår står ikke i garasje eller carport, men lader ute på gårdsplassen fra en fast montert ladestasjon på veggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

#10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 18:34
Sitat fra: evole på søndag 14. februar 2016, klokken 18:20
Definisjonen trenger ikke være for rigid, men boliger som har garasjeplass eller carport med strømuttak kunne vært et greit utgangspunkt.

Nei, det er for snevert. Leafen vår står ikke i garasje eller carport, men lader ute på gårdsplassen fra en fast montert ladestasjon på veggen.
Jeg er enig - min Leaf lader fra veggen også, men jeg bor i blokk. Sameiet skal sette opp skikkelige ladestasjoner snart, så man ikke bo i enebolig for å ha elbil.

Jeg har forøvrig kun én bil, og nå som det begynner å komme biler med over 250km rekkevidde har jeg ingen grunn til å kjøpe fossilt noen gang igjen.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Mazzbot


[/quote]
Jeg har forøvrig kun én bil, og nå som det begynner å komme biler med over 250km rekkevidde har jeg ingen grunn til å kjøpe fossilt noen gang igjen.
[/quote]

Om alle nordmenn hadde hatt denne innstillingen ville mange fått over til elbil men de fleste som kjører fossil sier slik : jeg kan fylle diesel på 5 min og kjøre over 1000km. 

Da sier jeg at jeg lader hjemme og bruker mindre tid på å"fylle" drivstoff enn det du gjør .

Man kjører sjeldent mer enn 100 - 200km før man tar pause og da kan man like gjerne lade . Folk som kjører fossil vet faktisk ikke hva de snakker om ! Man må oppleve elbilen for å skjønne den !

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe fossilbil , har bare eid elbil ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

THE

Problemet for mange er at det er for dårlig utbygd hurtigladenettverk ennå. Jeg kan ikke ta elbilen på hytta, fordi jeg da må kjøre ca 120 km over en fjellovergang før første lademulighet (22kW stolpe på en butikk). Det går på sommeren, men ikke på vinteren med full bil og 20 minus.

Hvis jeg skal nordover eller vestover på E39 må jeg kjøre ca 120 km før jeg kan lade på en hurtigladestasjon. Her er det kystklima og lettere veg, så sannsynligvis skal jeg klare det året rundt når jeg er alene i bilen med redusert krav til komfort/varme. Problemet er at på retur må jeg lade til 100% på hurtiglader for å komme meg hjem. Fruen er heller ikke interessert i å fryse på biltur, så da blir 120 km på vinteren litt for spennende til å ta elbilen.

Med 54kWh netto batterikapasitet på Ampera-e, så vil det selv med dagens lange avstander mellom hurtigladere stort sett gå greit i Sør-Norge. Hvis Ampera-e hadde fått en AC lader som støttet 400V/32A (22kW) i tillegg til CCS, så hadde det vært en knallkombinasjon. De neste årene blir det jo bygd ut et mye bedre ladenettverk langs vegen våre også, så elbilrevolusjonen vil nok fortsette selv om den kan få seg en knekk med innføring av moms og økt årsavgift fra 2018/2020.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gnilre

Fin video av min sannsynlige neste bil, men Chevrolet-merkene blir byttet ut med Opel :

http://insideevs.com/video-walkaround-of-2017-chevrolet-bolt-at-chicago-auto-show/

Veldig fornøyd med takrails-sikkert enkelt å feste en skiboks der.

Litt skeptisk til plassering av ladeluken. Hvordan går det når ladestolpen står på fortauet ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

timingbeltkiller

Mange ser ut til å undervurdere prisen på bilen.

Usubsidiert pris er i USA forespeilet til $37,500.
Det er for innstegsmodellen uten hurtiglademulighet.
Godt utstyrt bil med lademulighet kommer neppe under 45,000.
Med fortsatt fall i kroneverdien og med uendrede norske subsidier
blir prisen på innstegsmodellen da ca NOK 375K og godt utstyrt bil 450.

Med reduserte subsidier kan vi fort ende på hhvis 450 og 550.
Dette er enda ikke ille når vi tar i betraktning samme prisutvikling
for alle elbiler og en del mindre for fossiler.

At lanseringen av vesle Bolt/Ampera-e gir priser lik lanseringsprisene for store Tesla S i sin tid, viser hvor mye fattigere vi er blitt i Norge etter oljebonanzaen tok slutt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA