Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endring av adferd pga Leaf

Startet av tomrh, søndag 01. mai 2016, klokken 19:06

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Etter å byttet til å bare kjøre elbiler, har jeg blitt veldig opptatt av strømuttak, særlig store røde og blå kontakter, tar meg selv i å sjekke slike på idrettshaller o.l. og når vi besøker folk. Spotter gjerne store strømskap og trafostasjoner ute, har blitt en spesiell refleks....

Og alltid hatt problem med forurenset byluft og eksos, men nå kan jeg bli direkte sur hvis jeg havner bak en fossil som bolmer sort røyk. Prøver å legge meg bak en elbil hvis det er kø!

Og har så blitt veldig obs på topografien, hvor alle bakker er, unngår unødvendlige stigninger hvis mulig, gleder meg til seiling eller regen nedover.
Lånte nylig en fossilbil, når jeg kjørte ned en lang bakke, brølte den ved motorbrems og det ble ingen påfyll av drivstoff, føltes helt steinalder nå!

Einar_S

Jeg kjører vel også roligere med "trikken". Men det har nok ikke smittet over på kjøring med bensin som drivstoff. De jeg har av det slaget er glad i mat, og jeg serverer som best jeg kan. Forbruk er ikke i tankene når jeg kjører dem, og har aldri vært det. Merkelig nok.

Noen ganger prøver jeg også å konkurrere litt med meg selv og se hvor langt ned jeg kan presse forbruksmåleren på elbilen. Jeg har kommet til at 1.3KW/mil ser ut til å være grensen jeg ikke kan underskride uten å bli gåsemor. Jeg har vel lenge før elbilkjøpet hatt sans for å lese trafikkbildet og planlegge videre fremferd, så der kan jeg ikke si at det har endret seg mye.
Hadde bilene som går på dinojuice hatt slik måler så hadde jeg vel gjort det med dem også til tider. Det er litt konkurranseinstinkt som slår inn?

Ellers er det litt stusselig å sitte der og lage brumm brumm lydene selv. Jeg savner dem.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

AmocoCadiz

#17
Sitat fra: Einar_S på fredag 06. mai 2016, klokken 23:28
Ellers er det litt stusselig å sitte der og lage brumm brumm lydene selv. Jeg savner dem.
Vi som bor i byen i nærheten av veier som Ring 2 savner virkelig ikke brumm brumm lyden eller eksosen.
Merker allerede tydelig forbedret miljø fra elbilene.

Men klart det  kommer sikkert snart en app som lar deg velge V6 eller V8 eller 2takt lyd inne i kupeen, hvis ,man savner den!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA