Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera-E annonsert

Startet av PokerFjes, torsdag 11. februar 2016, klokken 11:41

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Tesla modellen har etter min mening i praksis vist seg å være den avgjort beste.
Tesla og bilkjøperne totalfinansierer utbygging og drift.
Utgiftene til samfunnet (= skattebetalerne) er null, zero, nada!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. februar 2016, klokken 06:58
Tesla modellen har etter min mening i praksis vist seg å være den avgjort beste.
Tesla og bilkjøperne totalfinansierer utbygging og drift.
Utgiftene til samfunnet (= skattebetalerne) er null, zero, nada!

Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk. Sett gjerne av en sum pr. solgte bil, men denne bør da kun dekke utbygging av nettet og ikke drift/bruk. For å optimalisere effektiviteten til nettet er man avhengig av at det koster litt å bruke det. Mer enn det koster å lade hjemme ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 17:00
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:19
så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
Ikke enig i det.
Bilforhandlerne ligger ofte strategisk plassert langs utfartsveiene.
Kiwi uten noe slags system.

Bilforhandlerne ligger gjerne i industriområder uten noen relevante tilbud for den som helst vil utnytte ladetiden. Jeg tenker da på steder man kan spise, handle osv. Da er Kiwi langt bedre. Du kan handle der, og det ligger mye oftere spisesteder i nærheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
For å optimalisere effektiviteten til nettet er man avhengig av at det koster litt å bruke det. Mer enn det koster å lade hjemme ihvertfall.
Dette er helt vesentlig. Det bør være billigst å lade hjemme. Trenger ikke være store forskjellen. Men jeg mener helt bestemt at en god slump penger av kjøpesummen bør gå til utbygging. Minuttprising hadde nok og vært fint på SC. 3kr/min hadde ikke vært dyrt før man passerer 70-80% SOC.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

timingbeltkiller

#64
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk.
1.
Det kostnadsbesparende med "gratis" og "ubyråkratisk" bruk av SCene forsvinner et stykke på  vei med innføring av et betalingssystem.

2.
Er det noen subsidiering her?
Subsidierer de som bruker månedskortet til 100 reiser,
de som bruker det 40 ganger?
Og begge disse 2 de som bruker det til 25?

3.
Et skrekkens eksempel er  Oslo kollektivtrafikk.
Der har innføring av og stadige "forbedringer" av betalingssystemene
i total kostet bortimot like mye som å la folk reise gratis.
I alle fall hadde en enkel månedskort ordning med like priser uansett reiselengde  kostet betydelig mindre.

I alle fall ville gratis ha vært mer enn fullfinansiert dersom det giga dyre mislykkede forsøket med hydrogenbusser ikke hadde eksistert.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. februar 2016, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 09:11
Og resultatet er at de som bruker nettet lite subsidierer de som bruker det mye. Jeg er mer tilhenger av at man betaler etter forbruk.
1.
Det kostnadsbesparende med "gratis" og "ubyråkratisk" bruk av SCene forsvinner et stykke på  vei med innføring av et betalingssystem.

Det er ikke noe vanskelig å gjøre dette på en billig måte. Bilen kommuniserer VIN til SCen som igjen sender dette videre til sentral server sammen med forbruksdataene. På serveren har man opprettet sin konto, koblet til kredittkort og VIN på bilene man eier. All lading blir da trukket automatisk fra kredittkortet. Firmaer kan ha firmakonto for alle bilene og få spesifisert månedsfaktura. Det er ikke veldig avansert backend som skal til for å fikse dette. Skal man derimot betale for lading ved SCene blir det straks mye mer knotete, men jeg ser ikke helt poenget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Økonomer har en tendens til å like sinnrike systemer som gir ut tall og grafer som de kan kose seg med og benytte til målstyring og kontroll i ulike former. Det man ikke ser så lett er at systemet og folkene som holder på med dette også har en kostnad i form av sin eksistens. Det er lett og bli blendet av nødvendigheten av ovennevnte, men en ingeniør med overblikk, Elon i dette tilfellet, har funnet ut at det beste er å droppe det. Det blir selvsagt ikke helt rettferdig, en sterkt utviklet egenskap hos nordmenn, men det blir enkelt.
Hadde man tenkt litt slik i avgiftsinnkrevingen i norge også, hadde mye byråkrati blitt kuttet, men det hadde ikke blitt på millimeteren rettferdig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

Tilsvarende med behovsprøving av enkelte generelle  sosiale ytelser som eksempelvis barnetrygd.

Behovsprøving er ressurskrevende.
Du oppnår på en langt billigere måte hensikten dersom du gjør ytelsen skattepliktig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Et annet eksempel er å flytte finansieringen av pensjonssystemet ut av den generelle skattleggingen
og innføre en egen avgift.

En betydelig del av skattefundamentet (bl.a.finansinntekter og formue) forsvinner da
fra inntektsiden. Sveits har ikke gjort dette. Og har ikke Norges problemer med økende underfinansiering.

Denne særavgiften drepte også nødvendigvis progresjonssatser opp til 90%.
Noe som hadde vært nyttig å ha i en endret økonomi hvor et bittelite mindretall
tjener like mye per år, måned eller uke som folk flest hele livet.

Mye av kollapsen i internasjonal økonomi skyldes massiv inntektsflytting fra folk flest
(som stort sett bruker pengene og med det sørger for at hjulene sviver og sysselsettingen holdes oppe) til noen få giga og tera rike (som per definisjon ikke er i stand til å bruke mer enn brøkdeler av inntektene. Og i verste fall bruker de til å eksportere arbeidsplasser til lavkostland for å berike seg enda mer).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Beckern

Men akkurat det var vel en aldri så liten digresjon utenfor temaet, nye Opel Ampera-E  ;)

e-curious

Vedr. pris på Opel Ampera-e; ser ut som at prisen på bilen i Canada begynner å bli klar; $46,500

http://www.myelectriccarforums.com/chevrolet-bolt-ev-will-cost-more-than-46500-in-canada/

epsilone6

Minst 46 500 CAD, det er det laveste prisnivået for full offentlig rabatt på 14 000 CAD i Ontario, så de har bare utledet det fra en uttalelse om at den vil få maks. rabatt.

bno

Sitat fra: Beckern på fredag 26. februar 2016, klokken 18:38
Men akkurat det var vel en aldri så liten digresjon utenfor temaet, nye Opel Ampera-E  ;)

Liten digresjon ikke få meg til å le.  :(

Panduck

Nå som Hyundai  har gitt skuffende nyheter som batteristørrelse, blir det enten å beholde LEAF'en lengre, eller gå mot en Ampera-E eller Model3.  Jeg holder en knapp på Ampera-E akuratt nå (selv om jeg skulle ønske de hadde valgt et nytt navn, ikke noe så kjipt...). Med den rekkevidden blir det så lite hurtiglading at det er lite interesant om hurtiglading er gratis eller ikke. (Er det garantert at det blir gartis for model3?)

Gleder meg til disse bilene kommer i salg.

Ipadjove

Hos Opel i Ålesund sier de at bilen vil bli vist frem i Paris i starten av oktober, på bilmesse der. Noen som vurderer å reise dit? Jeg tenker på tanken :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA