Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere bil med siste ota oppdatering?

Startet av Lokführer, torsdag 11. februar 2016, klokken 09:50

« forrige - neste »

Lokführer

Husker ikke nummer på oppdatering, men ved flere anledninger har bilen toucha "fartsputene," noe den ikke gjorde før.
Flere som har erfart det samme?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Brede

Når du sier det.. I går touchet frontleppen neddi på et sted jeg har kjørt flere ganger tidligere.
Tilfeldigheter tenkte jeg, men kanskje..  ???

boppus

Aha, synes den har sett lavere ut, men ikke kjørt borti noe - ennå.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Muffinman

Det der har jeg liten tro på. Bakkeklaringen er et av parametrene ved justering av hjulvinkler, og den er det neppe bare å endre uten at resten også må justeres. Men hvem vet, kanskje vi har kjørt rundt med for høy bil og at alt nå er korrekt  8)

Veggen

De hevet jo bilene litt etter brannene for et par år tilbake så det er teknisk mulig.
Kanskje vi nå er tilbake til opprinnelig høyde?

Muffinman

Nei, de hevet ikke bilene. Først fjernet de muligheten for å kjøre i low. Når de åpnet for muligheten igjen var low blitt høyere enn den var i starten.

Standard høyde var uforandret hele tiden.

Veggen

Hmm, mener bestemt å huske at også normal ble litt høyere etter at low kom tilbake.
Det var noen som målte på biler med gammel og ny FW samtidig og konkluderte slik.

Muffinman

Skulle de endret på det måtte de i teorien ta inn alle bilene for justering av hjulvinkler. Nå gjorde de nesten det, men av andre årsaker :)

o.b.lix

Når det gjelder hjulvinkler-fadesen , var det vel saken at i en periode skulle mange biler skulle stilles vinkler på hos salgsenter ved klargjøring i stedet for på fabrikk, grunnet tidspress, dette fikk ikke alle salgssenter med seg for å si det slik...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 09:07
Skulle de endret på det måtte de i teorien ta inn alle bilene for justering av hjulvinkler. Nå gjorde de nesten det, men av andre årsaker :)

Så lenge normal er likt trenger de ikke det. Hjustillingene settes når den står i normal.

Har selv målt høyden på min og er ikke noe forskjell fra i fjor sommer.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 12. februar 2016, klokken 09:32
Når det gjelder hjulvinkler-fadesen , var det vel saken at i en periode skulle mange biler skulle stilles vinkler på hos salgsenter ved klargjøring i stedet for på fabrikk, grunnet tidspress, dette fikk ikke alle salgssenter med seg for å si det slik...
Nei, årsaken er at de ikke fanget opp at amerikanske hjulstillingsdata ikke var oppgitt i  desimalgrader og dermed ble utstyret feil satt opp. Dermed ble alle biler i en periode rett og slett justert feil før utlevering. Det var jo også mange som var inne for justering etter å ha kjørt en stund pga svak feilslitasje, og som rett og slett slet hull i dekkene sine etter justering.

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. februar 2016, klokken 09:38
Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 09:07
Skulle de endret på det måtte de i teorien ta inn alle bilene for justering av hjulvinkler. Nå gjorde de nesten det, men av andre årsaker :)
Så lenge normal er likt trenger de ikke det. Hjustillingene settes når den står i normal..
Jepp. Poenget her er at standardhøyden ikke er endret :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 10:21
Sitat fra: o.b.lix på fredag 12. februar 2016, klokken 09:32
Når det gjelder hjulvinkler-fadesen , var det vel saken at i en periode skulle mange biler skulle stilles vinkler på hos salgsenter ved klargjøring i stedet for på fabrikk, grunnet tidspress, dette fikk ikke alle salgssenter med seg for å si det slik...
Nei, årsaken er at de ikke fanget opp at amerikanske hjulstillingsdata ikke var oppgitt i  desimalgrader og dermed ble utstyret feil satt opp. Dermed ble alle biler i en periode rett og slett justert feil før utlevering. Det var jo også mange som var inne for justering etter å ha kjørt en stund pga svak feilslitasje, og som rett og slett slet hull i dekkene sine etter justering.

Jepp, det gjaldt min bil. Skøyen justerte den feil og den slet hull i bakdekkene på ferie. Trondheim sørget for nye bakdekk kostnadsfritt (ved km-stand 25.000) samt ny 4-hjulskontroll på sparket så jeg var godt fornøyd med servicen alikevel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ingen kompensasjon for min del, tross flere skjevslitte dekk som følge av bærearm med slakk, avvik i hjulvinkler og at de rett og slett justerte vekk ved en anledning. Men jeg fanget det opp før dekkene var HELT ødelagte, og da var slitasjen visstnok normal selv om den opphørte etter utbedring  ::)

cra

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 12:16
Ingen kompensasjon for min del

Ditto. Fikk noen forklaringer på hvorfor jeg ikke fikk dekket dekk (ha-ha), men fikk i alle fall en veldig god pris på nye. Satser på at ting er riktig justert nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA