Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye satser for Bomringen i Oslo - Elbiler ikke lenger gratis

Startet av Ingeniøren, onsdag 10. februar 2016, klokken 07:44

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det er kommet forslag om nye satser i bomringen. Det som kanskje er interesant for oss er at elbiler ikke skal kjøre gratis lenger...

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/60-kroner-i-bommen-for-dieselbiler-1.12795076

Her står de ny satsene på side 9:
http://www.vegvesen.no/_attachment/1166894/binary/1087723?fast_title=Trafikantbetaling+-+revidert+avtale+Oslopakke+3.pdf
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Så vinneren er altså ladbare bensinhybrider, eller "nulleffektsbiler" som jeg vil kalle de.
Veteranbiler belastes med 150 kroner, altså 60 kroner mer enn lastebil på 90 kroner.
Morsomt! Ingen vil vel protestere mot dette forslaget.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

larsk

Er det mulig? Dette endrer ikke adferd, det bare øker inntektene med miljø som vikarierende argument.

Det som er betenkelig er at hele "miljødebatten" KUN handler om avgifter, og så og si NULL om å øke etterspørsel etter miljøvennlige alternativer. Nå øker man skattetrykk på "ikke-ønsket adferd", uten å gjøre noe som helst for det man prøver å innbille oss er "ønsket adferd"

Det er altså viktigere at jeg BETALER for å forurense, enn at jeg velger mer miljøvennlige løsninger.

Hva skal man med bomringer og veiutbygging? Når man hele tiden påstår man ikke ønsker biltrafikk?
Fjern et kjørefelt på hele E18/E6 i begge retninger inn/ut av Oslo og omegn, og gjør det om til sammenhengene kollektivfelt. Kast ut elbiler, taxi osv fra kollektivfeltet. Inn med gratis, eller svinbillige, matebusser som går kontinuerlig på typiske "pendlestrekninger" i rushtiden. Hvis målet er mindre biltrafikk da, men jeg er ikke helt sikker på at det er det egentlige målet...

Lite baller å se... bare en tier her og en tier der....

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Sele

Helt klart at dette handler om avgifter for og få inn penger og null om miljø. Man kan ALDRI betale seg til renere luft,om jeg hadde betalt 500 kr i bompenger på dieseldyret mitt så blir ikke luften renere av den grunn. Men mitt og andres skifte til elbil gjør luften renere. Og da blir det totalt uforståelig at man skal straffe miljøvennlige tiltak.

elektrolux

I alle fall hyggelig at MC fremdeles er fritatt bompenger.

Løp og kjøp Kewet, Reva, Tazzari, Chin, etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PokerFjes

Sitat fra: kodalse på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:07
Så vinneren er altså ladbare bensinhybrider, eller "nulleffektsbiler" som jeg vil kalle de.
Veteranbiler belastes med 150 kroner, altså 60 kroner mer enn lastebil på 90 kroner.
Morsomt! Ingen vil vel protestere mot dette forslaget.
Jeg tror du leser feil ift. veteranbiler. 150kr gebyret er for tunge kjøretøy som er sertifisert etter Euro5 eller lavere.
Veteranpersonbiler står det ingenting om?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Trond.Strom

så ny sats for elbil fra bærum til oslo i følge denne rapporten er 10+5 kroner i bompenger samt 30+15 kroner i rushtidsavgift. Samlet 60 kroner tur/retur.

Månedskort koster 1224 kroner, gitt at du kjører 40 turer/måned koster det da 30,6 kroner per tur eller 61 kroner tur retur. Jeg ser helt klart at mange kommer til å velge å la elbilen stå med dette avgiftsnivået.

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:49
så ny sats for elbil fra bærum til oslo i følge denne rapporten er 10+5 kroner i bompenger samt 30+15 kroner i rushtidsavgift. Samlet 60 kroner tur/retur.

Månedskort koster 1224 kroner, gitt at du kjører 40 turer/måned koster det da 30,6 kroner per tur eller 61 kroner tur retur. Jeg ser helt klart at mange kommer til å velge å la elbilen stå med dette avgiftsnivået.

Hvis de lar elbilen stå til fordel for å reise kollektivt er da det bare positivt?

Alt i alt synes jeg forslaget er bra, eneste jeg setter fingeren på er at forskjellen mellom elbil og bensinhybrid blir for liten i rushtid. Halv rushavgift for nullutslippsbiler hadde fikset det.

At elbiler skal betale 10,- pr. passering minus rabatt utenfor rushtid bør vi neppe klage på. Med en tydelig miljødifferensiering forsvinner argumentene til de som klager på "snylterne" som ikke betaler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

Jeg er ikke motstander mot at elbiler skal betale, men som du sier er det rart at differansen skal bli mindre. I dag har elbiler 45 kroner/dag billigere fra Bærum.

Gitt nye takster er det 60 kroner for Elbil i rushtiden og 90 kroner for Bensin.


Amoss

Når jeg leser tråden her virker dette nesten som en vedtatt pakke som SKAL innføres straks. I følge linkene er dette altså kun ett forslag i en rapport fra eksterne konsulenter. Politikerne eller partiene har så vidt jeg har forstått fortsatt ikke tatt stilling til disse forslagene.

... men skader neppe å gi partiene litt konstruktiv tilbakemelding før det evnt. knyttes prestisje eller parti-vedtak til noe fra denne rapporten.
Model S 85D

Øyvind.h

Enig. 10,- er en helt kurant sats for elbil. Det er viktig med et tydelig skille mellom elbiler og eksosbiler/eksoshybrid.

Synd differansen blir så liten i rushen når det er mye trafikk. Den burde absolutt vært større.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fws

Jeg synes det er litt rart at en Euro 2 bensinbil skal betale 45 kr når disse ikke har krav til NOX og kan derfor slippe ut like mye som en dieselbil. Det er først euro 3 som fikk krav til dette på bensinbiler.
Nissan Leaf 2018

larsk

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:53
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:49
så ny sats for elbil fra bærum til oslo i følge denne rapporten er 10+5 kroner i bompenger samt 30+15 kroner i rushtidsavgift. Samlet 60 kroner tur/retur.

Månedskort koster 1224 kroner, gitt at du kjører 40 turer/måned koster det da 30,6 kroner per tur eller 61 kroner tur retur. Jeg ser helt klart at mange kommer til å velge å la elbilen stå med dette avgiftsnivået.

Hvis de lar elbilen stå til fordel for å reise kollektivt er da det bare positivt?

Alt i alt synes jeg forslaget er bra, eneste jeg setter fingeren på er at forskjellen mellom elbil og bensinhybrid blir for liten i rushtid. Halv rushavgift for nullutslippsbiler hadde fikset det.

At elbiler skal betale 10,- pr. passering minus rabatt utenfor rushtid bør vi neppe klage på. Med en tydelig miljødifferensiering forsvinner argumentene til de som klager på "snylterne" som ikke betaler.

Eventuelt at mange bruker diesel/bensin-bilen med mer/bedre komfort, når det først koster penger og ikke er gratis uansett...
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Øyvind.h

La oss håpe folk fortsatt kan regne. Det er fortsatt forskjell i kroner og øre, og når vi snakker komfort - ikke søren om eksosbilen er mer komfortabel enn elbilen. Eksosbilen er grusom sammenlignet med elbilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hkaspenberg

#14
Tydeligvis mye som planlegges av omlegging i bilpolitikken i Oslo for tiden. Vi har kjøreforbudet for dieselbiler med to tråder...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26595.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26606.0.html

... samt denne. Hele hensikten med all omleggingen er vel å få ned NOx nivået i Oslolufta, og da er vedlagte illustrasjon litt fornøyelig.

Selv om tallene er fra 2010 er vel fordelingen omtrent den samme nå selv om antallet elbiler i trafikken har økt endel. Personbiler med fossil drift står for rundt 72% av antall kjørte kilometer men kun for 31% av NOx utslippet. Tungtransport og varelevering står for 25% av antall kjørte kilometer men hele 58% av utslippene. Tungtransporten er alene er helt klart værstingen. Hvorfor tar man ikke tak i dette politisk? Ved å legge begrensinger på varedistribusjon og tungtrafikk kan mye mer oppnåes enn ved å gå løs på personbiltrafikken. Og når man snakker om NOx og partikkelforurensing, hvorfor går man ikke løs på fergetrafikken?  ::)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA