Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye satser for Bomringen i Oslo - Elbiler ikke lenger gratis

Startet av Ingeniøren, onsdag 10. februar 2016, klokken 07:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Nei det er ikke føleri. Når stanken ligger er det et tydelig tegn på at jeg puster inn giftig eksos. Kombiner dette med forskning rundt skadevirkningene sv eksos, kreft og andre sykdommer og bilenes høye reelle utslipp så blir fasit at dette ikke er sunt. Så kan man strides om hvor lite sunt det er, hvor høy konsentrasjonen av gift er osv.
Men det er uansett eksosbileierne som gjør dette til en form for passiv røyking jeg ikke kan unngå.
Spesielt festlig i sykkelfeltet når jeg ser eksoståka ligge tett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 15:40Globale problemer? Vel, nå er det veldokumentert at elbilen ca halverer utslippene sammenlignet med eksosbil. Ingen med god samvittighet ville da kjørt eksosbil om CO2 var viktig ;) Men du parerer jo også den bra ved å antyde at vi ikke har råvarer til å bygge biler som halverer utslippene, og at vi bare vil nyte godt av utslippsfrie biler et par ganger i året. Som om ikke folk bor og ferdes langs trafikkerte veier hver eneste dag, året rundt. Godt jobbet....

Jeg er en av de som mener at Co2 er nesten den minst viktige komponenten. Å redusere lokale utslipp derimot er et godt tiltak.

Bare så synd da at vi med elbiler bidrar til dette i Shandong, Kina, der hvor stort sett all grafitt som benyttes i store mengder i våre batterier, kommer fra:


Men, vi reduserer om ikke annet våre egne lokale utslipp. Vi er fortsatt på toppen av verdens verdikjede, ingen tvil.

AmocoCadiz

Brukes vedovner året rundt i storbyene?
For det gjør dieselbilene, året rundt spyr de ut dritten i storbyene. Ikke bare forurenser de lufta, men de lydforurenser bymiljøet med den helvetiske støykaklingen også.

Ja vi blir plaget året rundt av dieseldyrene i byen, litt mindre av bensinbilene, og ikke i det hele tatt av elbilene.
Få de vekk fra bykjernen, gjerne med sviende bompenger.

jkirkebo

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 15:40Globale problemer? Vel, nå er det veldokumentert at elbilen ca halverer utslippene sammenlignet med eksosbil. Ingen med god samvittighet ville da kjørt eksosbil om CO2 var viktig ;) Men du parerer jo også den bra ved å antyde at vi ikke har råvarer til å bygge biler som halverer utslippene, og at vi bare vil nyte godt av utslippsfrie biler et par ganger i året. Som om ikke folk bor og ferdes langs trafikkerte veier hver eneste dag, året rundt. Godt jobbet....

Jeg er en av de som mener at Co2 er nesten den minst viktige komponenten. Å redusere lokale utslipp derimot er et godt tiltak.

Bare så synd da at vi med elbiler bidrar til dette i Shandong, Kina, der hvor stort sett all grafitt som benyttes i store mengder i våre batterier, kommer fra:


Tesla bruker ihvertfall bare syntetisk grafitt i batteriene sine.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Beckern

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:26
Nei det er ikke føleri. Når stanken ligger er det et tydelig tegn på at jeg puster inn giftig eksos. Kombiner dette med forskning rundt skadevirkningene sv eksos, kreft og andre sykdommer og bilenes høye reelle utslipp så blir fasit at dette ikke er sunt. Så kan man strides om hvor lite sunt det er, hvor høy konsentrasjonen av gift er osv.
Men det er uansett eksosbileierne som gjør dette til en form for passiv røyking jeg ikke kan unngå.
Spesielt festlig i sykkelfeltet når jeg ser eksoståka ligge tett.

Du puster inn litt høyere konsentrasjoner av giftig luft i noen sekunder. Mens de som er mye ute puster inn partikler fra vedovner og annet i hele tiden.
Nei, det er ikke først og fremst eksosbilene, det er fortsatt først og fremst vedovner selv om du lukter bileksos noen sekunder.
Det du ser er støvet etter alle (el)bilene  og vedovnene ikke eksos. Det du ser av "eksos" fra biler i dag er stort sett bare vanndamp. Det betyr ikke at det er ufarlig bare at du ikke nødvendigvis ser og lukter det som er farlig. Svevestøv, ikke fra motorer men fra dekk og asfalt er et større problem og gjelder altså like mye elbiler som kreftkjærrene. Be dem starte å vaske og feie veiene mer, det hjelper faktisk.
Som sagt før, mener du noe med det lar du elbilen stå, hiver ut vedovnen, men den viktigste er alt for sent forstår jeg. Ingen seriøs miljøverner kan finne på å få barn. Det er jo den enkelthandlingen der du bidrar mest til den globale forurensingen. Foreldre = miljøsvin
Ettersom barna vokser opp i norge vil de også ha et svært betydelig fotavtrykk i forhold til i de fleste andre lang.


Beckern

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 11. februar 2016, klokken 20:35
Brukes vedovner året rundt i storbyene?
For det gjør dieselbilene, året rundt spyr de ut dritten i storbyene. Ikke bare forurenser de lufta, men de lydforurenser bymiljøet med den helvetiske støykaklingen også.

Ja vi blir plaget året rundt av dieseldyrene i byen, litt mindre av bensinbilene, og ikke i det hele tatt av elbilene.
Få de vekk fra bykjernen, gjerne med sviende bompenger.
Dieselbilene sparer miljøet i forhold til bensinbilene alle andre tider enn når luften blir stillestående og svevestøvkonsentrasjonene stiger.
Forurensningen fra partikler og NOx er en ikke sak det aller meste av året og betyr ingen ting da.
Din ville overdrivelse av støykaklingen avslører bare at du er et klassisk bensin hue  som hater dieseler og som har tatt på deg el-hatten for anledningen.
Selvsagt ville det vært best uten noen IC-biler i det hele tatt, men enn så lenge er vi avhengig av dem til varetransport og det er et uforholdsmessig stort inngrep å forby privatbilene som ble anbefalt for få år siden.
Men viktigst: de bidrar minimalt til redusert luftkvalitet i forhold til andre biler og ikke minst i forhold til vedovner.

Enigami

#36
Jeg må si jeg støtter Øyvindh i sin vurdering av dieselbiler.
""Kreftkjerrer"" er litt overdrevet, men likevel nesten like sant som det er tydelig.

Har opplevd å miste nærstående av kreft, og jeg tror at dieselbiler er en av mange kilder til økt kreftfare i vårt samfunn. Man merker tydelig dieselstank i byer og bare etter en eneste dieselbil. Jeg har bestandig visst at dette er svineri og når det i tillegg kommer frem at utslippene er laaaangt verre (5-40 ganger!) så er det viktig å sette dieselavgiften på nybil og på drivstoffet opp kraftig.

Jeg er i mot forbud, og stemmer blå/blått, og glad i biler. Men jeg innser at bensinbiler og bensinhybrider er det mest miljøvennlige. Og elbiler er jo best for lokal bykjøring.

Få elbiler, bensinbiler og bensinhybrider frem og dieselbilene relativt raskt bort så er bilparken fikset for mange år fremover.
Så kan fokuset gå over til annet enn privatbilisme, for eksempel vedfyring, skip, fly og kullkraftverk.

Jeg bor selv i en bolig med energimerking B, vannbåren varme etc. Bruker sjelden peis. Men nyere V8 bensinbiler kjører jeg med god miljøsamvittighet.

timingbeltkiller

V8 bensinbiler er en mye større katastrofe for det globale klimaet enn dieselbiler er.
Ødelegger du menneskenes livsmuligheter med global klimakatastrofe,
er lokale tiltak uten verdi.

Din logikk minner om han som strødde maurpulver rundt huset uten å
la seg distrahere av at det sto i full brann.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#38
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:26
Når stanken ligger er det et tydelig tegn på at jeg puster inn giftig eksos.
Dersom du parkerer i lufttett garasje og lar motoren gå mens du sitter i bilen,
dør du adskillig raskere i en bensinbil enn i en dieselbil.

Helt enkelt fordi eksosen til bensinbilen er den giftigste.

Ikke smart å la seg lure av gifters lukt(frihet)!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Verken verdens årsproduksjon på 100 millioner biler eller totalbestanden  på en milliard
er økologisk bærekraftig. Dette endrer seg noe til det bedre dersom alle disse bilene skiftes ut
med elbiler. Men ikke nok til at det blir bærekraftig.

Den bakenforliggende hovedårsaken er jordens befolkning på 7 milliarder
er ikke bærekraftig, verken ut fra ressursbruk, forurensing eller ødeleggelsen
av det biologiske mangfoldet rovdyrarten "storhjerna primat" på toppen
av næringskjeden er mer avhengig av enn noen annen dyreart.

Kina gjorde verden og overbefolkningen en stor tjeneste med sin ett-barn politikk.
Men i dag har de annullert hele gevinsten fordi
de nye 3-personers familiene hver for seg har større forbruk og forurensing
enn de gamle 8-12 personers familiene hadde.

Og de planlegger norsk levestandard 2016 i løpet av noen få tiår.
Med 2 milliarder mennesker er det helt enkelt oppskriften på
å planlegge for en klode 5-6 ganger større enn den vi bor på.

Den pågående klimaforverringen (uansett graden av menneskeskapt) forverrer
problemene fordi resultatet blir relativt store deler av kloden dels får verre levilkår
for mennesker og dels blir helt ubeboelige for denne arten.

Kloden som sådan overlever nok.
Men det er dårlige odds for at menneskeslekten gjør det.

De aller fleste artene på planeten har all mulig grunn til å ønske menneskene
pokker i vold. Objektivt sett betyr det menneskeslektens undergang blir en
økologisk fordel og en passende straff for slektens hensynsløse adferd.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 20:17
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:26
Når stanken ligger er det et tydelig tegn på at jeg puster inn giftig eksos.
Dersom du parkerer i lufttett garasje og lar motoren gå mens du sitter i bilen,
dør du adskillig raskere i en bensinbil enn i en dieselbil.

Helt enkelt fordi eksosen til bensinbilen er den giftigste.

Ikke smart å la seg lure av gifters lukt(frihet)!
Men du er egentlig smart nok til å forstå at det ikke er død ved forgiftning i en tett garasje som bekymrer, men langtidseffekten av å puste inn giftig eksos. Jeg har ikke for vane å sitte i lukkede garasjer med motoren i gang, og jeg ser heller ikke at innlegget mitt antyder noe slikt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

Riktig alt du sier.
MEN hovedpoenget er at bensinbilen er litt mindre helseskadelig i visse storbystrøk
og dieselbilen litt mindre økologisk skadelig i global sammenheng.

Så det hele koker ned til om du prioriterer lokale helseproblem høyere enn den globale økologien.
I så fall bedrer du lokal helse kun inntil de negative konsekvensene av forringet/ødelagt
global økologi slår tilbake med langt alvorligere konsekvenser.

ELLERS
er det vel den største helsefaren med å puste inn eksos fra fossiler de ørsmå partiklene
som er ekstremt  lungeskadelige. Disse artiklene passerer dagens avgasrensing i såvel
bensin- som dieselbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 21:09
er det vel den største helsefaren med å puste inn eksos fra fossiler de ørsmå partiklene
som er ekstremt  lungeskadelige. Disse artiklene passerer dagens avgasrensing i såvel
bensin- som dieselbiler.

Allikevel er det ofte snakk om at nyere motorer med høy kompresjon og (på papiret) lave utslipp skal slippe unna restriksjoner. På tross av alle avsløringer rundt skadevirkningene fra små partikler, produsentenes utslippsløgner, målinger som viser enorme avvik i kulde/ved kald motor osv.
Evt. det alternative sporet - noe annet er verre andre steder, ergo bør vi ikke bry oss om dette.

Når det gjelder lokale vs globale problemer er jeg ikke nødvendigvis uenig i at vi alle ideelt sett burde slutte å få barn, slutte å konsumere, bo og jobbe samme sted og holde alle feriereiser i korte avstander med kollektiv transport. Men følger man det sporet kan du bare glemme å eie bil, og jeg er personlig ikke helt der foreløpig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. februar 2016, klokken 21:37
Når det gjelder lokale vs globale problemer er jeg ikke nødvendigvis uenig i at vi alle ideelt sett burde slutte å få barn, slutte å konsumere, bo og jobbe samme sted og holde alle feriereiser i korte avstander med kollektiv transport.
Ideelt sett et stykke på vei.

Men fullstendig toppideelt blir det ikke før vi inser vår rase medfører giga og tera katastrofale virkninger for det overveiende antall øvrige arter.
Objektivt sett har rasen derfor for lengst tapt retten til å eksistere.
Det er derfor ønskelig at det pågående selvmordsforsøket til rovdyret storhjerna primat lykkes jo før jo heller.

Men det er selvsagt for drøytt å forlange rasens ledere og menige medlemmer skal innse de tilhører
en slags Rinnan-bande eller Pol Pot gjeng og derfor bør/må gjøre slutt på seg sjøl.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Når/dersom Elbiler omsider får sin egen bompengesats blir vi i alle fall kvitt straffesatsen som ilegges de som kjører uten Autopass :D

Det betyr at vi endelig kan kvitte oss med Autopassbrikken.

Uten autopassbrikke er det mye lettere å holde kontroll med at fakturerte passeringer faktisk er reelle passeringer. Hver passering blir nemlig lagret og spesifisert på tilsendt faktura, og er det noen en mistenker ikke stemmer er det bare å be om nærmere dokumentasjon. Vel verd de få prosentene ekstra det koster i forhold til å bruke Autopass. Og så er det jo kjekt å være med på spleiselaget også, eller ikke? ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA