Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye satser for Bomringen i Oslo - Elbiler ikke lenger gratis

Startet av Ingeniøren, onsdag 10. februar 2016, klokken 07:44

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Nye tungtransportkjøretøy er vel i dag utstyrt med urea-filter, som etter sigende reduserer NOx til et nivå under en liten diesel personbil. Mercedes sine motorer har vist seg å deaktivere rensing under 10 plussgrader så selv med urea-filter slipper de ut mer enn 40 ganger enn tillatt så jeg vet ikke med sikkerhet at rensing av eksos tungtansportkjøretøy virker i kaldt vær.

Siden 2010 har andelen dieselbiler kommet opp 55% og luften har ikke blitt bedre selv med økt andel elbiler.

Det som er håpløst er at politikken har vært basert på tall fra utslippstester i 22 plussgrader hvor produsentene kan tilpasse seg forholdene i testbenken. Myndighetene aner egentlig ikke hvor mye de ulike bilene slipper ut så det blir vanskelig å utformen en effektiv politikk. Det blir sikkert vanskelig å kreve at solgte biler må godkjennes på nytt, men det er egentlig den eneste muligheten til å vite hvor man skal sette inn støtet.

Men kanskje er det heller ikke nødvendig å vite så mye om den eksisterende bilparken, om man heller setter alle krefter inn på å elektrifisere både personbiler, kollektiv- og tungransport. ASKO er allerede i gang med å ta i bruk elektriske lastebiler, Ruter med elbusser osv.  Siden målet uanset bør være utfasing av all fossilbasert trafikk, så er det bare å gi jernet for elbiler, busser og lastebiler.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amigakongen

Og hva med båtene som står til kai i Oslo? Regner med at ikke alle disse er koblet til landstrømmen?
Trur ikke dem tør gjøre så mye med distribusjonssbilene. Butikkene trenger varene sine.

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 10. februar 2016, klokken 12:21
Tydeligvis mye som planlegges av omlegging i bilpolitikken i Oslo for tiden. Vi har kjøreforbudet for dieselbiler med to tråder...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26595.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26606.0.html

... samt denne. Hele hensikten med all omleggingen er vel å få ned NOx nivået i Oslolufta, og da er vedlagte illustrasjon litt fornøyelig.

Selv om tallene er fra 2010 er vel fordelingen omtrent den samme nå selv om antallet elbiler i trafikken har økt endel. Personbiler med fossil drift står for rundt 72% av antall kjørte kilometer men kun for 31% av NOx utslippet. Tungtransport og varelevering står for 25% av antall kjørte kilometer men hele 58% av utslippene. Tungtransporten er alene er helt klart værstingen. Hvorfor tar man ikke tak i dette politisk? Ved å legge begrensinger på varedistribusjon og tungtrafikk kan mye mer oppnåes enn ved å gå løs på personbiltrafikken. Og når man snakker om NOx og partikkelforurensing, hvorfor går man ikke løs på fergetrafikken?  ::)

// Hans
2015 BMW I3 - 11800km

hkaspenberg

Joda, butikkene trenger varene sine, men slik det er nå er ikke distribusjonen effektiv sett fra et miljømessig synspunkt. Det aller meste blir kjørt ut i store lastebiler fra ASKO på Vestby til den enkelte butikk. Antakelig er dette mest effektivt sett fra et bedriftsøkonomisk synspunkt. Det man kunne ha er sentralt plasserte distribusjonslagre for å fordele om varene til mindre kjøretøyer, gjerne elektriske, som igjen brakte varene til butikkene. For eksempel.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

fredag

Greit nok. Jeg har råd til å være med på å betale for meg. Da slipper vi kommentarene om at elbilister er snyltere.

Selv om jeg egentlig synes at elbiler fremdeles skal kjøre gratis, som et lokketilbud / gulrot for å motivere flere til å velge elbil.

For at dette skal bli rettferdig må imidlertid dieseljuksbilene få kjøreforbud. Og diesel må bli dyrere enn bensin i og rundt byene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

Vi får håpe det øremerker de ekstra intektene på f.eks bedre kollektivtransport men er redd det havner i det store sluket...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Gikk med minstemann til barnehagen i dag morges. Tre dieselbiler passerte på rekke og rad. Stanken og giften blir liggende i lufta ganske lenge. Tenk at folk kjører rundt i denne dritten og forpester nabolag. Utenfor barnehagen står kreftbrakkene og spyr ut dritt der barna oppholder seg.

Må si jeg føler meg som en anti-røyker for 30 år siden. Alle vet eksosen er giftig, men bryr seg lite. Eksosbiler burde hatt kjøreforbud året rundt i byer. Byen er for øyeblikket eksosbilenes røykerom....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Den norske stat oppfordret sine innbyggere til og kjøpe disse dieseldyrene. Tror du det bare er og knipse med fingeren så er disse udyrene borte? Nå skal staten melke disse bilistene og tjene penger på dieselgate,gatene blir ikke renere for det. Dette er staten sin feil og ikke brukerne!


Philip Marlowe

Jeg er i grunnen enig i at tillegget er for dyrt nå. Man burde isteden ha en gradvis økning år for år. Stusser også over at ladbare hybrider får så stor miljørabatt. Noen av dem er jo realiteten svære bensinslukere.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

arnkl

#24
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 11. februar 2016, klokken 10:06
Stusser også over at ladbare hybrider får så stor miljørabatt. Noen av dem er jo realiteten svære bensinslukere.

Ein bør sette eit tydeleg krav til kva bilane må oppfylle for å få rabatten som ladbar hybrid. Det kan f.eks. vere:
* Minst 50 km NEDC elektrisk rekkevidde.
* Kan køyrast elektrisk også i sterk kulde
* Maksimal grense for CO2/NOx-utslepp når bensinmotoren er i bruk.

Ellers synest eg forslaget til COWI om "miljøgrupper" var godt, og bør kanskje innførast på nasjonalt nivå.

Set ein grunntakst som bensinbilar og ikkje-ladbare hybridar må betale. Elbilar betalar 1/3, plug-in-hybrid 2/3, Dieselbilar minst 2 gangar.

Vi må tenke strategisk framover. Det blir heldigvis fleire og fleire elbilar, og ein del bompengeselskap vil oppleve eit ras i bompengeinntektene. Dermed aukar kravet om å fjerne fritaket for elbilar. Om ein i staden får ein slik miljødifferensiert sats, så kan inntektsreduksjonen kompenserast ved å auke grunntaksten. Elbilar vil då få ein svak auke, men eksosbilane vil få ein kraftig auke. Slik skapes ein sjølvforsterkande effekt slik at auka andel elbilar vil presse opp bomprisen for eksosbilar langt meir enn elbilar, og kjøp av elbil blir endå meir gunstig.

EDIT:
Ein eventuell rushtidsavgift bør også fordelast etter same nøkkel. For eks. kan grunntaksten aukast 50% i rushet, og dermed får alle "miljøgruppene" 50% auke. I kroner får då naturlegvis dei minst miljøvennlege størst auke.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

larsk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:37
Gikk med minstemann til barnehagen i dag morges. Tre dieselbiler passerte på rekke og rad. Stanken og giften blir liggende i lufta ganske lenge. Tenk at folk kjører rundt i denne dritten og forpester nabolag. Utenfor barnehagen står kreftbrakkene og spyr ut dritt der barna oppholder seg.

Må si jeg føler meg som en anti-røyker for 30 år siden. Alle vet eksosen er giftig, men bryr seg lite. Eksosbiler burde hatt kjøreforbud året rundt i byer. Byen er for øyeblikket eksosbilenes røykerom....

Jeg er en av de som byttet fra bensin til diesel fordi det plutselig var lavere avgifter, og "politisk vedtatt" at diesel er bedre enn bensin.

Likevel er jeg helt enig med deg. Diesel, men også bensin og andre forurensende kilder (vedfyring, oljefyring etc), bør man rett og slett sette en strek over. Det er bare å forby, og lukke øynene for konsekvensene. Miljøet må trumfe alt, til syvende og sist.

Er redd for at ikke kommer til å skje i nærmeste fremtid. Det er politisk selvmord å i det hele tatt fremme et slikt forslag, og det aller aller viktigste som politiker er jo stemmer ved valget... ikke miljøet...

btw:
Den økonomiske "smellen" jeg må ta ved å vrake dieselbilen skal jeg være med på. Men da vil jeg i "refusjon" ha NULL MVA på alle EL-biler jeg kjøper, herfra og inn i evigheten, samt NULL økning i avgifter på EL til drift av ELbil, og ingen "vi kalte det noe annet, så nå gjelder det ikke lenger - avgifter" heller....

Moooooost likely.... right....
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Beckern

#26
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:37
Gikk med minstemann til barnehagen i dag morges. Tre dieselbiler passerte på rekke og rad. Stanken og giften blir liggende i lufta ganske lenge. Tenk at folk kjører rundt i denne dritten og forpester nabolag. Utenfor barnehagen står kreftbrakkene og spyr ut dritt der barna oppholder seg.

Må si jeg føler meg som en anti-røyker for 30 år siden. Alle vet eksosen er giftig, men bryr seg lite. Eksosbiler burde hatt kjøreforbud året rundt i byer. Byen er for øyeblikket eksosbilenes røykerom....

Så så, ta deg en bolle nå.
Du ikke bare høres ut som en antirøyker for 30 år siden, du høres ut som en IS kriger ano 2016.

Før folk hiver ut alle vedovner, ny eller gammel, så er det få som har noen som helst troverdighet i denne debatten når de skjeller ut dieselbil eiere.
Dessuten bør vel alle bilister parkere, inkl elbilene ettersom svevestøvet fra asfalt er en mye større kilde til lokalforurensing enn det dieselbilenes utslipp er.

De slipper ut litt NOx men de virkelig store utslippene er det vedovner, tungtrafikk og skip som står for.
På kalde dager er nok vedovnene de som regjerer på en soleklar topplassering i den klassen. Selv om de alt troner på toppen for året så er det jo bare når det er kaldt disse brukes og følgelig må de pøse ut ganske vannvittig store mengder i de korte periodene.
Så skal du skyte noen så ta pensjonister i gamle borettslag og eneboliger som fyrer surt i gamle vedovner.
Der har du de virkelig store "kjelteringene".

Edit: Og alle synes å ha glemt at våre små lokale problemer blekner i forhold til de globale utfordringene, ettersom dieselbilen faktisk fortsatt slipper ut mindre CO2 enn bensinbilene.
NOx og svevestøv er nesten utelukkende et problem i noen få byer noen få dager i året. Ellers er konsentrasjonene lave(ere) og det er ikke på noen måte et globalt problem i den forstand at NOx utslipp her ikke påvirker andre.
En tvungen opptrapping (eller incentiver som man så fint kaller det) av utskifting av kjøretøyparken er heller ikke problemfritt i et globalt perspektiv. Har vi råvarer til dette? Hvor mye forurenser det ikke å produsere noen titusen køretøy ekstra for at vi skal få renere luft lokalt, et par dager i året?







Øyvind.h

At du mener jeg høres ut som en IS kriger får være din sak :) Å vise til at andre kilder slipper ut mer andre steder hjelper meg lite når jeg ikke kan gå den korte veien bort til barnehagen med ungen uten å kjenne den sure og giftige dieselstanken. Ja jeg er sikkert mer frustrert over dette enn folk flest, derav «anti-røyker for 30 år siden» betegnelsen.
At en giftkilde eksisterer betyr ikke at man skal la en annen være. Om vedfyring står for en betydelig andel av giften i luften er det ikke dermed sakt at folk skal få kjøre rundt i nabolaget i kreftkjerrene sine, bare fordi de totalt sett er mindre skadelige.

Selvfølgelig forurenser en semitrailer på Mosseveien, eller et skip ved Bekkelagskaia sett uendelig mye mer totalt  enn en personbil som kjører forbi meg på småveiene der jeg bor. Men så er det også enorme mengder luft mellom dem og meg. Kreftkjerrene derimot passerer med en meters avstand og legger igjen stank og gift som er svært lett å merke. Med alle avsløringer rundt reelle utslipp fra eksosbiler og, hvordan de dramatisk øker i kulde er det liten tvil om at giften de sprer på korte turer i nabolaget er høyst reell. Fabrikktallene blir en dårlig spøk på slike turer.

Svevestøv i 20-30km/t? Ok....

Globale problemer? Vel, nå er det veldokumentert at elbilen ca halverer utslippene sammenlignet med eksosbil. Ingen med god samvittighet ville da kjørt eksosbil om CO2 var viktig ;) Men du parerer jo også den bra ved å antyde at vi ikke har råvarer til å bygge biler som halverer utslippene, og at vi bare vil nyte godt av utslippsfrie biler et par ganger i året. Som om ikke folk bor og ferdes langs trafikkerte veier hver eneste dag, året rundt. Godt jobbet....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele


Beckern

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. februar 2016, klokken 15:40
At du mener jeg høres ut som en IS kriger får være din sak :) Å vise til at andre kilder slipper ut mer andre steder hjelper meg lite når jeg ikke kan gå den korte veien bort til barnehagen med ungen uten å kjenne den sure og giftige dieselstanken. Ja jeg er sikkert mer frustrert over dette enn folk flest, derav «anti-røyker for 30 år siden» betegnelsen.
At en giftkilde eksisterer betyr ikke at man skal la en annen være. Om vedfyring står for en betydelig andel av giften i luften er det ikke dermed sakt at folk skal få kjøre rundt i nabolaget i kreftkjerrene sine, bare fordi de totalt sett er mindre skadelige.

Selvfølgelig forurenser en semitrailer på Mosseveien, eller et skip ved Bekkelagskaia sett uendelig mye mer totalt  enn en personbil som kjører forbi meg på småveiene der jeg bor. Men så er det også enorme mengder luft mellom dem og meg. Kreftkjerrene derimot passerer med en meters avstand og legger igjen stank og gift som er svært lett å merke. Med alle avsløringer rundt reelle utslipp fra eksosbiler og, hvordan de dramatisk øker i kulde er det liten tvil om at giften de sprer på korte turer i nabolaget er høyst reell. Fabrikktallene blir en dårlig spøk på slike turer.

Svevestøv i 20-30km/t? Ok....

Globale problemer? Vel, nå er det veldokumentert at elbilen ca halverer utslippene sammenlignet med eksosbil. Ingen med god samvittighet ville da kjørt eksosbil om CO2 var viktig ;) Men du parerer jo også den bra ved å antyde at vi ikke har råvarer til å bygge biler som halverer utslippene, og at vi bare vil nyte godt av utslippsfrie biler et par ganger i året. Som om ikke folk bor og ferdes langs trafikkerte veier hver eneste dag, året rundt. Godt jobbet....

Dette blir jo reinspikka føleri. Bare fordi du synes det lukter surt så er det snakk om kreftkjærre!
Det er FAKTA at vedovnene forurenser mer, veldig mye mer. Bilene blir bare en musepiss i havet.

Og jo, det er rett å ta de store letthengende fruktene først. Hvorfor MGP* mener bilene tilhører der er et mysterium og beklagelig faktum, men innsatsen er altså forfeilet og de nye forbudene vil ikke hjelpe noe som helst. Det er alltid en prioriteringssak hvor man skal sette inn midler og krefter. Å overfokusere feil sted kan være fatalt og vil faktisk føre noen i en tidligere død, sånn siden vi er inne på kreft og sånn allerede.

Det er veldig underkommunisert hvordan vedovners utslipp nødvendigvis konsentrerer seg rundt de dagene vi har et problem med høye konsentrasjoner og da står for den virkelig store andelen.

Hadde gått i kvadraturen i Kr.sand når det blåser rett/feil vei hadde du fått en ide om hvor enormt mye eksos det kommer fra skipene. Du kan holde ganske god avstand og fortsatt fått kvelningsfornemmelse. Litt føleri der også men som sagt, men tallene støtter også dette.
Jeg hater lukten av billig parfyme. Det er definitivt kreftfremkallende stoffer der også, jeg går ikke rundt å kaller de som går med det for kreftspredere av den grunn. Den ordbruken du har om kreftkjærrer står ikke tilbake for mye annen ekstremist propaganda derav IS referansen.

*pun intended

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA