Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Siemens CC100A, problemer med å lade på TN Nett

Startet av bjaolsen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:17

« forrige - neste »

bjaolsen

Har fått leid meg en carport med stikk til Zoe, vi har TN så da kjøpte jeg meg en Siemens kladd. Fint å kunne topplade, forvarme og lade på de stedene det finnes TN.

Har imidlertid problemer med at kladden slår ut når jeg begynner lading på 13A, 10A virker fint, og etter en stund kan jeg også øke til 13 uten problemer.

Lørdag var vi en tur til Vestby og der fikk jeg ikke startet i det hele tatt.

Regner med at det er jordfeilbryteren i kladden som tripper (rød bil diode). Noen som har lignende problemer eller noen løsning? Kan det være noe med bilen min, eller "er det bare sånn"?

Må legge til at det var vått ute på lørdag, kanskje det kan ha hatt innvirkning?
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Renault har stor inn-rush strøm. Gjerne 170A i noen millisekunder. Det kan være ladekabelen reagerer på det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2016, klokken 19:02
Renault har stor inn-rush strøm. Gjerne 170A i noen millisekunder. Det kan være ladekabelen reagerer på det.

Enda en sak Renault er dårlige med mhp lading altså. Andre elbiler ramper ladestrømmen opp meget forsiktig. Er inrush så høy at man kan få problemer med automatsikringer med B-karakteristikk?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

Takk for informasjon.

Rart at det går med 10A, og ikke 13A. Og at den i tillegg "tripper" ved veksling rett etter oppstart, men at det går greit når en har kommet i seget.

Skal sjekke videre og kanskje følge med på nettspenningen?
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elmar

Jeg hadde samme lader og samme problem på jobben,  men ser andre kommenterer at kontakten må stå en spesiell vei.  Solgte dessverre min før jeg fikk testet det.

Prøv å sett kontakten andre veien.

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

bjaolsen

Prøvd det, samme resultat.
Har ikke vært "plaget" med problemer med retningen på støpselet, når det virker så virker det uansett hvilken vei det står.

Har du funnet en annen kladd som er mer medgjørlig?
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Har ikke observert lignende problemer med Ratio eller EVN kablene jeg har ladet Zoe med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:48
Takk for informasjon.

Rart at det går med 10A, og ikke 13A. Og at den i tillegg "tripper" ved veksling rett etter oppstart, men at det går greit når en har kommet i seget.

Skal sjekke videre og kanskje følge med på nettspenningen?
Si fra om du vil prøve en annen identisk lik kabel fra samme produsent.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

bjaolsen

Da har prøver jeg meg med en ny kladd, samme type men blå ledninger.

Den virker så langt på 13A i carporten, men ikke med mer enn 10A på skjøteledning.

Ledningen er 2,5mm2 og 25m. Rimelig bra stand og god jording.

"Feilmodus" er som før, kladden melder "rød bil" (feil på bilen) rett etter at bilen begynner å trekke strøm.

Anyone ?
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Bytt til annen type ladekabel. Ser ut som Siemens har for mange sikkerhets funksjoner til at den er kompatibel med Zoe.

Vi har god erfaring med Ratio 31323 og Zoe.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladekabel-16a-cee-til-type-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatProduktbeskrivelse:Kabelen husker innstillt ladestyrke så lenge den er tilkoblet strøm.

En pen måte å si at den glemmer innstilling ved strømbrudd. Går den fortsatt til 16A default?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

He he.

Mener den husker strømstyrken også om strømmen går mens den står tilkoblet bil.

Kobles den helt fra starter den på 6A.

Ellers lurer jeg på om det er skjøtekabelen og ikke Siemens CC100A som er problemet. Dersom Zoe måler over 6V potensiale mellom N og PE stopper nemlig ladingen opp, og den spenningen er avhengig av tap i ladningen, et tap som øker med økt ladestyrke.

Prøv å lade med 13A uten skjøtekabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bjaolsen

Som sagt er det ikke lenger noe problem å lade på 13A i carporten.

Det er ikke Zoe som stopper ladingen, men kladden. Regner med at det er Zoe som har litt høy jordstrøm, evt. CC100A som er vel følsom.

electrolux: Sikkert et fint produkt, men jeg håpte å slippe å kjøpe enda en kladd...
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elmar

Sitat fra: bjaolsen på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:39
Prøvd det, samme resultat.
Har ikke vært "plaget" med problemer med retningen på støpselet, når det virker så virker det uansett hvilken vei det står.

Har du funnet en annen kladd som er mer medgjørlig?

Har ikke prøvd andre kabler,  klart meg uten så langt.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA