Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt fjernkontroll iMiEV

Startet av henrikj, tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

henrikj

Hei,

Jeg kjøpte en brukt iMiEV i høst, og nå viser det seg at fjernkontrollen for fjernstyring av varmeapparatet er litt ødelagt, da den nederste delen av displayet er helt blank. Forøvrig fungerer fjernkontrollen fint.



Jeg har vært i kontakt med Mitsubishi, og de ville gjerne ha 7000 for en ny en, så det alternativet er relativt uaktuelt. Jeg har kikket rundt hos bilhuggerier, og har ikke funnet noen der heller.

Så mitt spørsmål:

Dere som har denne fjernkontrollen, kunne dere gitt meg detaljert info om hvilke knapper som skal trykkes på, og hvor mange ganger, for å aktivere forvarming? Om det er samme sekvens hver gang, er det jo ikke verre enn at jeg kan lære meg denne utenat :)

Om det er noen som føler seg veldig inspirert hadde det vært tipp topp med en video med gjennomgang av alle menyvalgene på fjernkontrollen.

Tusen takk :)

psyfoon

#1
Video får jeg ikke til men her er funksjonene til varming:

Alle funksjonene:
hold inn øverste knapp på høyre side i 3sek, trykk 2x på Mode-knappen i midten på høyre side og...
Defrost: 1 gang høyre piltast, deretter trykk av/på knapp 1 gang så det piper.
Heat: 1 gang venstre piltast, deretter trykk av/på knapp 1 gang så det piper.
Cool: 3 gang høyre eller venstre piltast, deretter trykk av/på knapp 1gang så det piper.
Har også en avbryt-funksjon for å stoppe allerede startet varme/kjøling. Den er som følgende: Gjenta "standard" prosedyren jeg startet med. Hvis du har aktivert...
Defrost: 1 gang til høyre piltast, deretter et trykk på av/på knapp.
Heat: 2 gang høyre piltast, deretrer et trykk på av/på knapp.
Cool: 1 gang venstre piltast, deretter et trykk på av/på knapp.

Fjernkontrollen har også en timer for å starte lading senere med noen forskjellige intervaller, men denne brukes vel sjelden i Norge ettersom vi har lik strømpris dag/natt, derfor tar jeg ikke med denne funksjonen.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

henrikj

Tusen hjertelig takk  ;D Det var til stor hjelp!

zorro

prisen på denne var jo hårreisende, må jo være garanti på denne i minst 5 år som på bilen. tror jeg ville kranglet så busta fyker hvis jeg hadde måttet betale 7000,- for denne. finnes det andre løsninger eller fjernkontroller som kan programeres.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Ved hjelp av ein slik 433 MHZ transceiver kan det vere mulig å "ta opp" signala" som fjernkontrollen sender ut - og dermed reprodusere dei. Ulempen er naturligvis at fjernkontrollen blir fysisk mykje større.

Fordelen at det vil vere mulig å programmere inn t.d. fast tid for å starte varmen, og det er og mulig å programmere inn at varmen skal bli starta fleire gonger.

http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F78165469%2FCategories%2FTransceivers
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

psyfoon

Sitat fra: TB på onsdag 10. februar 2016, klokken 22:55
Ved hjelp av ein slik 433 MHZ transceiver kan det vere mulig å "ta opp" signala" som fjernkontrollen sender ut - og dermed reprodusere dei. Ulempen er naturligvis at fjernkontrollen blir fysisk mykje større.

Fordelen at det vil vere mulig å programmere inn t.d. fast tid for å starte varmen, og det er og mulig å programmere inn at varmen skal bli starta fleire gonger.

http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F78165469%2FCategories%2FTransceivers

Hadde vært genialt med en slik som kunne gått på batteri og hatt app styring fra mobilen. Da kunne man hatt den montert i bilen og styrt varmen fra mobilen slik som mange andre elbiler  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

#7
Sitat fra: psyfoon på torsdag 11. februar 2016, klokken 00:21
Hadde vært genialt med en slik som kunne gått på batteri og hatt app styring fra mobilen. Da kunne man hatt den montert i bilen og styrt varmen fra mobilen slik som mange andre elbiler  :)
Kan løyses ved hjelp av:
- 433 MHZ transceiver
- Ein form for mikrokontroller, Raspberry Pi , Arduino, eller OVMS "boks".
- GSM modul (Ved bruk av OVMS er det ikkje behov for denne.)

Denne modulen blir plassert i bilen, henter 12 V frå bilen, slik som OVMS. Tar imot kommando via SMS / GRPS, som sendes til bilen via 433 MHz kommando som etterlikner fjernkontrollen.
Pga. begrensing i bilen kan varme berre bli starta når ladekabel står i. Å ta vekk denne sperre er meir komplisert.
(Ein kjent løysing er Eberspächer brenner, den treng ikkje ladekabel for å starte )

Dvs, ikkje rett fram, men i prinsippet "enkelt".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Prøver igjen. Det må vel være garanti. ???
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA