Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

Jan Henrik

Heisann!

Har lest litt på forumet her, men ikke deltatt.

Har prøvd å gjøre meg klokere, ved å lese Deres erfaringer med bilen.
Har sett det har vært innom ett par taxieiere, men straks disse har fått bilene i drift, så blir det stille. Synd. Skulle gjerne hørt hvordan det går med disse taxibilene.
Ingen drosjeeiere med Tesla her i byen, så ingen å snakke med lokalt heller (har dog en kollega med Tesla privat, men velger ikke Tesla som taxi). For dårlig tilgang på lading...

Men Tesla Model S, det frister meg å prøve. Og nå begynner det å bli vanskelig. Er jo dyre biler, for ingen refusjon eller mva å få igjen. Dog positivt at man da slipper å tilbakebetale noe til Staten, ved bytte av bil. Annet positivt, er veldig bra garanti på batteripakken og drivlinja (8år/fri km). Resten 5år/100.00km, som er lavere enn "vanlig" for taxiene. Her er mer normalt med 2år/fri km og 5år/300.000km (avhengig av merke).

En gj.snitt drosje, her i byen, kjører rundt 100.000km i året. Jeg kjører mest alene, og kjører rundt 55.000km i året.
Har sjåfør nå, men han holder på å søke eget løyve. Og da blir jeg nok ikke å ansette en ny sjåfør, sånn aktivt ihvertfall. Kan jo hende det kommer forespørsler, hvis jeg bytter til Tesla.  ;D

Så, her sitter jeg og lurer på om en 70D er nok. Jeg ligger sånn mellom 17-23 mil i døgnet, alene på et 12 timers skift.

Trenger jeg noe mer utstyr enn standard? Er det vits å kjøpe en Model S, uten ekstra utstyr?

- Vinterpakka er jo kjekk å ha. 8.000kr er jo da ikke all verden, for den pakka.

- Premium pakka er sikkert grei å ha. Liker kurvelys, lyser opp i kryss og innkjørsler. Hjelper kanskje litt på kupèstøy også kanskje, med alcantara go sånt her og der..?

- Luftfjæring... 16,3 cm på høyeste, hvor standard fjæringer gir en bakkeklaring på 14,4 cm... 1,9 cm høyere. Hadde det vært 6-7 cm høyere, så kanskje.

- Ultra hi-fi... jeg er glad i god lyd i bil, men er det verdt 20 laken? Er det SÅ god lyd?
Nå er jo DAB+ standard uansett...

- Barneseter trenger jeg ikke. Har annet løsninger her. Trenger bagasjeplassen.

- Autopilot trenger jeg heller ikke. Dette ligger jo i bilen, bare å aktivere dette senere omså. Dessuten er veien her så dårlige at man kjører sikksakk mellom hullene i veien. Spørs om AP'en klarer det.  :)

- Seter er jeg også usikker på. Kunne tenkt meg beige interiør, men nexgen-skinnsetene er litt for sporty for meg. Og x-antall ganger inn/ut av bilen... hvordan ser setene ut, etter 3år som taxi?

- Panoramataket... stort minus at det ikke er el. solskjerming, for å kunne dekke glasstaket. Ville ha dempet støy og kaldtrekk om vinteren. På en annen side, MÅ jeg ha dette? Er taket magnetisk for å kunne feste takskiltet? Eller må jeg bruke takstativ til dette??

- Metallic lakk... Hører rykter om dårlig standard lakk. Eller er det generelt uansett på Tesla?
Har bestemt meg for å investere i helfoliering, uansett neste drosjebil. Så kanskje unødvendig med metallic lakk..?

Vinterhjul kjøper jeg utenom. Her får vi momsen tilbake, på slikt utstyr. Normalt rimeligere også.
Samme med midtkonsoll og allværsmatter.

TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Tuxedo

Det går endel Tesla'er som Taxi i Oslo.

Med den daglige kjørelengden du har oppgitt, skal en 70D holde.  Men du bør ha tilgang til en rimelig heftig lader, særlig hvis bilen skal gå to skift (da må du lade opp i løpet av 8 timer, som i praksis vil si 11 kW lader).

Luftfjæring trenger du sikkert ikke, og Ultra hi-fi...tja, du kjører vel neppe så mye guffe på stereoen med passasjerer i bilen?

Pano har så mørkt glass at solskjerming har jeg aldri savnet.  Men igjen, hvor mye vil du kjøre med pano åpent med passasjerer i bilen?  Som taxi tror jeg det er like greit å gå for bil uten pano.

Hele karossseriet er aluminium, så magnetiske fester for takskilt vil ikke funke.  Men Tesla-taxiene i Oslo har åpenbart funnet et alternativ, for takskilt har de (og de bruker ikke takstativ).

DagfinnN

Hei
Har ikke Taxi men har erfaring med Tesla.
Du bør vurdere en 90D. Dette utgjør 10 mil ekstra. Det trenger du ikke om sommeren, men med -10 ute så går jo rekkevidden ned. Rekkevidde angst i en Taxi er neppe særlig. bykjøring suger jo mer enn landevei også.
Klart - du kjører vel ikke hele tiden, så god tilgang på lading er selvsagt en nøkkel. Du må ha en lader som gir deg minimum 30 km pr time lading. Best selvsagt en som gir 50 km i timen. Har du to times pauser eller 4 halvtimes pauser, så vil jo det kompensere for lavere batterikapasitet.
Du trenger ikke AP, men du verden hvor deilig det er. Ja du kan kjøpe til - da kommer det moms på, men får du trukket fra det går jo det opp i opp.
Du bør ha panorama for å fese Taxiskilt. Da får du et takstativ som skiltet kan festes på. Ulempen er at dette selvsagt fjerner litt rekkevidde, men sikkert ikke så ille.
Ellers er de bare å ønske deg lykke til De er jo en herlig bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


Jan Henrik

#4
Takker for gode tilbakemeldinger...

Ene Statoilstasjonen, som ligger meget sentralt til, har chademo- og adapter til utlån. Der lader man vel bortimot 220km/t...
Ellers blir det hjemmelading på nettene.

10 mil ekstra for 100.000kr... da tar jeg heller en halv times ladepause for 62kr (hver 6. lading gratis) på Statoil. :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

thilo

Hei Jan Henrik,

har ikke noe erfaring med drosje men Model S i Tromsø.

Angående utstyrspakkan:

- Premium Interiør vil du sikker ha, ikke minst pga. elektrisk bakluke.
- Vinterpakke hadde jeg valgt igjen her i Tromsø.
- UltraHifi bestilte jeg ikke minst pga. DAB+, men den er først og fremst bra på 8++
- Panoramatak, savnet ikke no solskjerming, synes det er fint med lys, åpner den nesten aldri.
- Autopilot hadde jeg valgt pga. adaptiv Cruisecontrol, veldig fint bla. i kø.
- Avhengig av lademuligheter hadde jeg vurdert dobbellader (his du har tilgang til 400V/32A)
  (Det går en del strøm om vinteren til oppvarming av kupeen)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Jan Henrik

TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

Sitat fra: thilo på søndag 07. februar 2016, klokken 21:47
Hei Jan Henrik,

har ikke noe erfaring med drosje men Model S i Tromsø.

Angående utstyrspakkan:

- Premium Interiør vil du sikker ha, ikke minst pga. elektrisk bakluke.
- Vinterpakke hadde jeg valgt igjen her i Tromsø.
- UltraHifi bestilte jeg ikke minst pga. DAB+, men den er først og fremst bra på 8++
- Panoramatak, savnet ikke no solskjerming, synes det er fint med lys, åpner den nesten aldri.
- Autopilot hadde jeg valgt pga. adaptiv Cruisecontrol, veldig fint bla. i kø.
- Avhengig av lademuligheter hadde jeg vurdert dobbellader (his du har tilgang til 400V/32A)
  (Det går en del strøm om vinteren til oppvarming av kupeen)
El.bakluke er ikke noe must for meg. Men tåke-/kurvelys er nyttig. :)
Ja, vinterpakka er nok kjempegreit. Spes rattvarme og varme i baksetene. Er noen kalde stumper, innimellom, her i utelivsbyen. :)
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Adaptiv cc er genialt. Har det på Prius + Seven i dag. MEN, skal også sies at det er ikke ofte jeg bruker den.
DAB+ er jo standard nå. Før måtte man velge hi-fi for DAB... Men ja, jeg er glad i god lyd i bil.
Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

DagfinnN

Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 21:46
Takker for gode tilbakemeldinger...

Ene Statoilstasjonen, som ligger meget sentralt til, har chademo- og adapter til utlån. Der lader man vel bortimot 220km/t...
Ellers blir det hjemmelading på nettene.

10 mil ekstra for 100.000kr... da tar jeg heller en halv times ladepause for 62kr (hver 6. lading gratis) på Statoil. :)

Du kan lade med årsabb. også. Det er rimeligere :)

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

thilo

Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Noe mørkt til nordlyset dessverre :) Ikke noe lekkasje hos meg (bilen står ute hele tiden), men litt knirk blir det når vann fryser...

Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
Du trenger en del Powerwall hvis du skal lade med 22kW (har selv planer om Powerwall også)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Porsgrunn

Hei Jan Henrik

Jeg liker måten du tenker på. Tror du har mye rett i at en rimelig Tesla fint kan gjøre jobben som taxi.

Et alternativ til lading på Statoil kan være å sette opp 11 eller 22 kW lading på et sted det er naturlig å stå mellom oppdrag. Eventuelt få tilgang til en CEE kontakt og lade opptil 11 kW. Fint å kunne fylle strøm istedenfor å bruke under pauser, samtidig som bilen holder seg god og varm.

Om du kan klare deg med en lett brukt bil har Tesla også ofte gode priser på biler de har brukt som lånebiler.

petersv

Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.

petersv

#12
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49
El.bakluke er ikke noe must for meg. Men tåke-/kurvelys er nyttig. :)
Ja, vinterpakka er nok kjempegreit. Spes rattvarme og varme i baksetene. Er noen kalde stumper, innimellom, her i utelivsbyen. :)
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Adaptiv cc er genialt. Har det på Prius + Seven i dag. MEN, skal også sies at det er ikke ofte jeg bruker den.
DAB+ er jo standard nå. Før måtte man velge hi-fi for DAB... Men ja, jeg er glad i god lyd i bil.
Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)

Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.

Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.

Forresten, heter det ikke drosjebil? ;)

Jan Henrik

Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Cobos

Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
Men snakk med Tesla selgerne i butikken. Det er helt merkelig hva slags biler de kan ha til salgs for en ofte veldig god penge. Og vi snakker gjerne om mellom 3k og 10k på telleren. Som drosje er den vel i praksis ny. Hør med de, flere har blitt overrasket over hvor gode de prisene har vært.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA