Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"About 20% smaller..."

Startet av lunitiks, søndag 07. februar 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

bno

#15
Sitat fra: Diravi på mandag 22. februar 2016, klokken 23:47
Selv kunne jeg gjerne ønske meg en bil som definitivt ikke ser ut som alle andre (og i hvert fall ikke som en BMW 3-serie lookalike!). Gjerne en ren strømlinjeform med svært uortodokse dører og som har mer preg av romskip enn av bil. Men det er både billigere og mer rentabelt å lage en relativt konvensjonell, men elegant bil som først og fremst har pris og hastighet (den blir nok rask) som sine fortrinn, sammen med evt. rekkevidde.

Deler det synet uthevet

AppleKnocker


Hvis Tesla mener alvor med at Model 3 skal bli en volummodell, må de lokke over kjøpere fra dagens volummodeller. Norge er uinteressant i denne sammenhengen, men i USA utgjøres volumet i personbilmarkedet av biler som Toyota Camry og Honda Accord (gjesp). Disse kjerrene med litt utstyr (25' USD og opp) matcher nesten en Tesla Model 3 med litt "government incentives" på pris (35' USD minus minus).

Så det kan godt hende bilen blir som en A4 i størrelse (dvs marginalt mindre enn Camry), men jeg tror vi kan forvente noe som er ganske langt fra BMW 3 serie og Audi A4 hva angår premiumfølelse. Hvis M3 skal koste halvparten av MS må det kuttes til beinet på noe som allerede er litt lurvete premium. Det er for så vidt helt greit, men jeg håper ikke Model 3 blir for stor som nr2 bil og får for dårlig rekkevidde som nr 1 bil.
Jeg gidder ikke å ha en Camryklone som nr 2 bil. Rekkevidden på 200 miles blir mindre enn Model S 60 (EPA 208 miles) i sin tid, og det betyr snaue 20 mil om vinteren.

Det blir ikke lett for Tesla å gjøre alle fornøyd, men det går jo an å håpe at Musk har noen ess i ermet :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 13. mars 2016, klokken 12:43
Hvis Tesla mener alvor med at Model 3 skal bli en volummodell, må de lokke over kjøpere fra dagens volummodeller. Norge er uinteressant i denne sammenhengen, men i USA utgjøres volumet i personbilmarkedet av biler som Toyota Camry og Honda Accord (gjesp). Disse kjerrene med litt utstyr (25' USD og opp) matcher nesten en Tesla Model 3 med litt "government incentives" på pris (35' USD minus minus).

Nå snakker jo Tesla om "mass-marked" ikke "bestseller volumes", så nei, at den skal være beregnet for massemarkedet betyr ikke at den er ment å konkurrere direkte med de bilene med høyest volum. BMW 3-serie og A4 er til stadighet trukket frem som de modellene de ønsker å konkurrere med. Altså det man kaller "entry-level premium". Eller: det markedet med høyest volum kombinert med relativt greie marginer.

Ps: Personlig gir jeg nok egentlig litt "beng" i hvem de skal konkurrere mot, om de vil lage en 3-serie killer eller en Camry-killer, men det er greit å vite når man skal sette forventingene til det som skal slippes.


Sitat fra: AppleKnocker på søndag 13. mars 2016, klokken 12:43
Så det kan godt hende bilen blir som en A4 i størrelse (dvs marginalt mindre enn Camry), men jeg tror vi kan forvente noe som er ganske langt fra BMW 3 serie og Audi A4 hva angår premiumfølelse.

Som du er inne på så vel også Model S ikke helt på høyden med sine konkurrenter når det gjelder komfort/interiør. Men de selger likevel godt i dette segmentet, så de har noe som fortsatt trekker premium kunder. Så nei, tror ikke man skal forvente komfort/interiør helt på høyden til konkurrentene på Model 3 heller, men at man også her vil ha akselerasjon, kjøreopplevelsen og elektrisk rekkevidde som konkurransefortrinn.

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 13. mars 2016, klokken 12:43
Rekkevidden på 200 miles blir mindre enn Model S 60 (EPA 208 miles) i sin tid, og det betyr snaue 20 mil om vinteren.

Greit å ha med seg at de ikke har sagt at den får en rekkevidde på 200 miles (EPA), men at den minst vil ha 200 miles "real world" rekkevidde. Det har blitt presisert at "200 miles real world rekkevidde" > 200 miles EPA rekkevidde. Hint har kommet om at "200 miles real world rekkevidde" kan tilsvare rundt 240 miles EPA rekkevidde, uten at man skal ta det som noe fasit. Tipper selv på ett sted mellom 220 og 240 miles EPA, og håper så klart på enda mer :)

... og nei, selv ikke jeg forventer at "200 miles real world rekkevidde" at man kan kjøre over 32 mil i snøstorm på vinteren :p Men forventer at man skal kunne det - med noe margin - i 130 på motorveien om sommeren. Forventer - avhengig av kjørestil så klart - å kunne kjøre 25+ mil også på normale veier på normalt vinterføre.
Model S 85D

AppleKnocker

Håper jo du har rett i det meste du skriver her. Men 32 mil på motorvei i 130 km/t, da puster den Model S90D i nakken! Da må det bli kannibalisering mellom modellene, noe som kanskje ikke er så lurt?

Det er ikke mange dagene til vi vet mer  :)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 14. mars 2016, klokken 21:34
Håper jo du har rett i det meste du skriver her. Men 32 mil på motorvei i 130 km/t, da puster den Model S90D i nakken! Da må det bli kannibalisering mellom modellene, noe som kanskje ikke er så lurt?

Var kanskje litt optimistisk akkurat den, men ikke så alt for langt i fra tror jeg...  Og regner også med at de vil ha ett større batterivalg som har en ca. tilsvarende rekkevidde som TMS90, så noe kannibalisering vil det nok være, men regner med at differensieringen mellom modellene neppe vil gå på rekkevidde, men kanskje først og fremst størrelse.


Sitat fra: AppleKnocker på mandag 14. mars 2016, klokken 21:34
Det er ikke mange dagene til vi vet mer  :)

Nei sant det :)  Men hører her at tålmodighetskrem har blitt en mangelvare :p
Model S 85D

Mazzbot

Jeg tipper at de lanserer 100kwh batteri for model s og x .

70 kWh batteri på model 3 ?, det var snakk om helt nytt kjemikaler på batteri på model 3 og kanskje ap 2.0 ?

De kan ikke gjøre det halvveis med rekkevidde når de skal være best , hvis de har 100 kWh batteri så hvorfor ikke større enn 60kwh på model 3 ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Diravi

Realistisk: Hva er det som i størst grad kutter kostnadene på Model 3, så de kan få til en passe kul bil for 35000 dollar, med bra rekkevidde og kjapp akselerasjon?

Jo, intellektuelle til å kutte ut goodies som 17" skjerm og dyre dørhåndtak mv, så er det gjenbruk av komponenter.

En Model 3 på ca 450-460 cm lengde (ca 3-serie size) kan utmerket godt gjenbruke en (lett modifisert) plattform fra Model S, og dermed også batteripakkene om nødvendig. Model S er 35-45 cm lengre, men har et stort overheng bak som kan reduseres.

Det som taler mot det er vel at plattformen til Model S er relativt påkostet og dimensjonert for en stor og tung bil. Men det ville ikke være den første produsenten som sparer seg utviklingen av en plattform ved å bruke samme til både mid-size og full-size modeller.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på mandag 14. mars 2016, klokken 23:47
En Model 3 på ca 450-460 cm lengde (ca 3-serie size) kan utmerket godt gjenbruke en (lett modifisert) plattform fra Model S, og dermed også batteripakkene om nødvendig. Model S er 35-45 cm lengre, men har et stort overheng bak som kan reduseres.

Sant dette, og har også vurdert i hvilken grad batteripakkene fra Gen-II skulle kunne resirkuleres på Gen-III. Det bør som du er inne på kunne gå i lengden (ved å redusere først og fremst overheng foran og bak), men blir ikke Model 3 også noe redusert i bredden? I tillegg er det jo snakk om ett nytt format på cellene som skal inn i pakken, noe som vel gjør at pakken uansett må re-designes.  Så nei, har ikke noen tro på at batteripakkene fra Gen-II kan "gjenbrukes" på Gen-III.

Da heller at re-design/face-lift på Gen-II gjenbruker pakkene fra Gen-III, men da vil vel Gen-II bilene ende opp med å ikke kunne få samme/bedre rekkevidde som/enn Gen-III. Så nei, tror heller ikke på det - selv om dette i det minste kunne vært mulig.
Model S 85D

Cobos

Jeg føler meg også HELT sikker på at Model 3 får en stor skjerm som kontroll-enhet. Muligens går de litt ned til 15'' pga mindre bil, men Tesla kan knapt nok lage en knapp. Derimot har de et glitrende oppsett ferdig laget for skjerm-GUI og 15-19'' skjermer er BILLIGE. Mye billigere enn masse fancy knapper.
Jeg tenker faktisk samme veien rundt aluminium også. Lettere bil gir mange fordeler med lengre rekkevidde med lite batteri. Det å lage bil i aluminium koster ikke så mye mer enn å bygge i stål når man uansett har alt utstyr for liming/sveising/nagling osv. av aluminium klart i Freemont. Hvor mye er det egentlig å spare på stålruller istedet for aluminiumsruller som de bruker for Model S nå?
Jeg tenker dog billigere lys, billigere seter, betaling for superlading og AP som ikke er inkludert i startmodellen. Men jeg er veldig spent som dere andre.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

timingbeltkiller

REKKEVIDDE:
Tipper 200 Tesla lik 190 EPA.

PRIS:
Tipper 35 for skrapa modell uten SC adgang
45 med tilleggsutstyret de fleste norske kjøpere velger inkl SC adgang

I NOK 325 og 400 forutsatt:
- samme subsidiering som i dag
- dollarkurs mellom 8 og 9 NOK

FEIL OG MANGLER:
Håper vesentlig ferre enn S
Frykter omtrent det samme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA