Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert batterikapasitet

Startet av Gnilre, fredag 05. februar 2016, klokken 18:21

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg har hatt Kia Soul EV siden september 2014 og kjørt litt over 19.000 km, men har ennå ikke sett at batterikapasiteten på bilen har blitt svekket. På Leaf ser de jo det ved at det forsvinner noen "streker" på batteriindikatoren på dashbordet. Har noen opplevd at strekene på Soul EV har forsvunnet ?

Det er svært sjelden jeg lader til 100 %, tipper jeg har gjort det 10-15 ganger. I forrige uke gjorde jeg det, og da gikk den opp til 100%. Tenkte kanskje at redusert batterikapasitet gir seg utslag i at man bare kan lade til 99% osv etterhvert. Noen som vet om dette kan skje ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

petgok

Kjørt 37.000 km og lader daglig (hverdager) til 100 prosent. Ingen streker som er borte ennå. Men at det kan være noe svekket kapasitet kan godt være.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

birkeland

For de av dere som er interessert, så er det en tråd om degradering av batteriet på det amerikanske forumet for KIA Soul EV basert på data fra datamaskinen ombord som overvåker batteriet:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434

jim_smyth

Kjørt 30000km og lader 100% hver dag. Ikke merket noe 99% men kan være det har blitt degradert fordet.
Trenger vel bare regne tilgjengelig kapasitet jevnlig og se på trenden over tid.

goev

Jeg hadde bilen inn på 45000km-service i går. Batteriets kapasitet ble målt til 97,3%.

Hvis jeg prøver å spå litt og tenker at tapet er linjært, så vil kapasiteten være ca. 90% etter 160000km og 80% ved ca. 320000km.

Hvis vi derimot regner litt annerledes, og tar utgangspunkt i at bilen rapporterer en total lading på 9450kWh inkl regenerering, så ser vi at dette tilsvarer 350 fulle ladesykluser. Da får vi 45000km/350sykluser= 128,6km/syklus.

SK Innovation skrev på sine hjemmesider (finner dessverre ikke link lengre) at kapasiteten skal være minst 80% etter 3000 fulle ladesykluser.

Det skulle tilsi minst 128,6km*3000=385800km før batteriet skal være nede i 80%.

Regner vi med en batterikapasitet på opprinnelig 30kWh, blir totalen 428000km.

Blir spennende å se om hva som blir fasiten :D
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

jim_smyth

Har nå kjørt over 55000km og ikke registrert nedgang i batterikapasitet. Dvs det står fortsatt 100% ved fullt batteri. Når det er sagt har jeg ikke klart å regne meg høyere enn ca 25,2kwh kapasitet, men det ligger stabilt.

goev

Dette er ikke tall som vises i displayet i bilen. Tallene jeg nevner er tatt ut av diagnoseapparatet hos verkstedet og via OVMS. Jeg tror bilen alltid viser 100% når den er oppladet, uavhengig av kapasitetstapet i batteriet. GOM-en vil nok bli lavere. 

Vi merker heller ingen nedgang i kapasitet egentlig, selv om 2,7% utgjør ca. 3-4km. Jeg tror bruk av varmeapparat og høyrefoten ikke er konsistent nok til at vi klarer å merke det ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA