Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk / ladeetikette

Startet av ironduke, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:26

« forrige - neste »

ironduke

Som straks elbil-eier for første gang så lurer jeg litt på hva som er god skikk og bruk når man benytter seg av offentlig lading. Her er noen av mine spørsmål:

* På en hurtiglader, ved evt. kø, lar man andre slippe til etter 30 minutter (80%) eller er det OK å fortsette til 100%?

* På saktelading, må jeg passe på å koble fra bilen så snart jeg har kommet opp i 100%?

Det jeg har skjønt er at man parkerer ikke på en ladeplass uten å lade, kun for å få gratis parkering.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Salt-Hv27

Du kan ikke fortsette til 100%, ihvertfall ikke uten videre (for ladeprosessen stopper jo når bilen har registrert 80%, uansett om det har gått ti eller tjue eller tretti minutter). Mange hurtigladeplasser er dessuten skiltet med maks P-tid 30 minutter, ihvertfall er det slik i nærmeste by for oss. Det går vel like greitt å fylle opp resten på en saktelader/halvhurtig lader.

For saktelading, ladeprosessen stopper jo ved fullt batteri, så det er vel bare av hensyn til andre som vil lade at du bør flytte bilen. I nærmeste by står det skiltet makstid der også (3 timer, tror jeg), og da må du jo uansett flytte til en annen plass.

(har bare kort erfaring med dette, men det er slik det framstår for meg!)
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

pudderjagar

Da er kun bilar som ladar på Chademo eller CCS som stoppar på 80%

Type2 bilar dure på til dei når 100% før dei stoppar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Det er ulikt frå bilmerke til bilmerke. eGolfen tynar ut kvar watt han kan få. Same med Leaf, såvidt eg veit.

Fint at du spør, ironduke. Juridisk sett har du sjølvsagt all rett til å stå og lade så lenge du vil, med mindre anna er skilta. Men det dei som ropar og skrik om at dette er heilt greitt, og alle andre må ta seg ei bolle, stort sett ikkje evnar å sjå, er at ladehastigheita blir lågare og lågare jo meir fullada batteriet er.

Kia er fornuftig laga slik at han stoppar på 83%. Deretter kan du starte ladinga på nytt, då får du lade opp til 94%. Det som då er interessant, er at det tek like lang tid frå 83% til 94% som det tek frå 20% til 80%. Tør ikkje tenkje på kor lang tid dei siste 6% ville tatt / tek med eGolf og Leaf.

Ja, det er dårleg ladeetikette å hurtiglade til 100% om det står folk og ventar på tur. I tillegg er det lite hensiktsmessig for din eigen del, både dyrt og tidkrevjande. Det vil vere mykje betre å lade til rundt 80%, og heller stoppe ein ekstra gong.

På saktelading er det fint lite du treng å passe på. Du koplar frå bilen når du skal køyre. Om bilen ikkje er ferdiglada, stoppar ladinga trygt og godt. Om bilen blir ferdiglada før du skal ut og køyre, stoppar ladaren, og ingenting skjer. Ladekabelen kan du ha ståande i i dagevis utan at det gjer noko som helst :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

eivhelle

#4
Hvis du har e-golf er det veldig stor forskjell mellom ladehastigheten på CCS sammenlignet med hastigheten du kan få med AC lading. Hvis du trenger mer enn 80% kapasitet for å rekke frem dit du skal er det naturlig å bruke CCS helt opp til rundt 95%. Men ladehastigheten for e-golf er bra helt til du passerer i overkant av 90%. Man har inntil 40KW opp til rundt 78% kapasitet. Deretter faller hastigheten ned mot 20KW når du nærmer deg 90%. På AC lading får du maks 3.6KW. Fortum tar betalt 1 kr. pr. minutt uavhengig av ladekapasitet, så derfor er det lite lønnsomt å lade en halvtime på AC i stedet for å bruke 5 minutter ekstra på CCS. Å lade opp de siste 10 prosentene fra 90 til 100% tar rundt 15 minutter og da er spesielt de siste 2-3 prosentene trege. Så derfor ser jeg ikke noe poeng med å lade mer enn til 95% på CCS.

E-golf bryter ikke lading før batteriet er fullt. Jeg har prøvd å lade til 100% kun en gang, og da var jeg alene på en lader som var åpen og gratis. Det mest økonomiske er å stoppe på 80%, men kjører du lenger turer vil man gjerne unngå flere ladestopp enn nødvendig så da pleier jeg å lade til rundt 87-90%. Som regel starter jeg lading på rundt 20-25% restkapasitet og trenger da å lade i omtrent 20 minutter. Nå som avstanden mellom ladestasjonene blir mindre vil det være trygt å presse kapasiteten litt lenger og gå ned mot 10-15% restkapasitet før lading.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Dette ble en helt unødvendig prosentdiskusjon. Er det kø på en hurtiglader så lader man det man må ha, så flytter man bilen. "Kjekt å ha"-lading kan man drive med når ingen andre venter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Sitat fra: automat på torsdag 04. februar 2016, klokken 20:49
Dette ble en helt unødvendig prosentdiskusjon. Er det kø på en hurtiglader så lader man det man må ha, så flytter man bilen. "Kjekt å ha"-lading kan man drive med når ingen andre venter.
"kjekt å ha" lading gjør man stort sett hjemme. På hurtiglader lader du den kapasiteten du trenger for å ha nok trygghet til å unngå en ukomfortabel tur. Men det er uansett greit å vite hvordan de ulike modellene fungerer under lading, slik at man ikke irriterer seg unødig når for eksempel en e-golf lader over den magiske 80% grensen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ironduke

Sitat fra: automat på torsdag 04. februar 2016, klokken 20:49
Dette ble en helt unødvendig prosentdiskusjon. Er det kø på en hurtiglader så lader man det man må ha, så flytter man bilen. "Kjekt å ha"-lading kan man drive med når ingen andre venter.

Her på Vestlandet er det ikke hurtigladere i fleng. Noen ganger må man lade til 100% for å komme hjem. Så man lader ikke for moro skyld
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

AmocoCadiz

Sitat fra: ironduke på fredag 05. februar 2016, klokken 18:33
Sitat fra: automat på torsdag 04. februar 2016, klokken 20:49
Dette ble en helt unødvendig prosentdiskusjon. Er det kø på en hurtiglader så lader man det man må ha, så flytter man bilen. "Kjekt å ha"-lading kan man drive med når ingen andre venter.

Her på Vestlandet er det ikke hurtigladere i fleng. Noen ganger må man lade til 100% for å komme hjem. Så man lader ikke for moro skyld

GOLF-raider

#9
Ordet Fritt i Adresseavisen 15/1-2020:
« Dette kan jo ikke stemme? »
De kjørte elbilen sin (Renault Zoe) oppover til Røros forige helg,
og tenkte at det var ikke nødvendig å ta med seg egen lader (?);
da det jo er satt opp en Fortum ladestasjon ved Coop Kjøpe-senteret der. Bilen ble stående tilkoblet lading i hele to timer, og
da sjåføren koblet fra fikk han straks en tekstmelding fra Fortum
hvor budskapet var at dette gildet forbrukte 30 ½ kW (kWh)
og kostet 320 blanke kroner _ _
Dette blir faktisk ca kr 10,60 pr. kW (kWh)! Mer enn ti ganger
dyrere enn hva folk betaler for strømmen i en privat husholdning.
Så da ble spørsmålet hans slik: Er dette lov? Hvordan kan Fortum drive på sånn?  Hvor er miljømoralen i dette?  Vi kommer aldri mere til å bruke disse "melkekustasjonene" så lenge prisen på lading er så langt ute av proporsjoner! Betal heller tilbake sjåføren to/tredjedeler av dette ranet. Og til alle dere som ikke helt ser problemet kan det opplyses om at en elbil grovt sett har et sommertidsforbruk på mellom 1,2-1,5 kW (kWh) pr. mil.  Vintertidsforbruket ligger ca. på 1,8-2,0 kW (kWh). Denne elbilen har et batteri på 42 kW (kWh).
Beregn så hva literprisen for dette gildet blir.
Det blir stadig flere som kjører elbil; og
vi bidrar mye til et renere miljø.  :D

Ja folkens; Hvilket svar skal vi gi til denne glupe sjåføren?
                 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

cra

Første råd (på helt generelt grunnlag) er å lese seg opp litt på forhånd slik at man vet hva man går til og hva som evt. er alternativene.

Ellers kan det fort bli som å prøve å spare penger på å lage "kinamat" selv. Når man har kjøpt alle småflaskene med ingredienser man bare skal ha en teskje eller to av har det fort blitt minst like dyrt som å gå på restaurant!  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Her er feil stolpe valgt. På 22 kW stolpe ville det blitt 120 kr i stedet for 320 kr. Men, da må en ha med egen type 2 kabel. Uten kabel blir det kostbart med Zoe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: ironduke på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:26
Som straks elbil-eier for første gang så lurer jeg litt på hva som er god skikk og bruk når man benytter seg av offentlig lading. Her er noen av mine spørsmål:

* På en hurtiglader, ved evt. kø, lar man andre slippe til etter 30 minutter (80%) eller er det OK å fortsette til 100%?

* På saktelading, må jeg passe på å koble fra bilen så snart jeg har kommet opp i 100%?

Det jeg har skjønt er at man parkerer ikke på en ladeplass uten å lade, kun for å få gratis parkering.

En ting er skikk og bruk. En annen ting er hva som er lurt både fra et tidsperspektiv og et kostnadsperspektiv.

Å lade over 80 % vil ta lang tid. Du bruker langt lengre tid på de siste 20 % enn de første 80 %, selv om du starter fra nesten tomt. Da er det bedre å kjøre videre, og ta en stopp til for å toppe opp igjen. Selv om du nå lader til 80 % igjen, så har du reelt sett brukt lik tid om du ikke har en #chargegate-elbil, men fått ladet langt mere.

Hittil har dette kostet dyrt pga minuttprising, mens det ved kun prising på kWh vil gå ut på det samme. For de som har en kombinasjon av tidskost og kWh-prising, så vil det likevel være et greit incentiv for å unngå dette.

Men som flere antyder, må du ikke stå til 100 %, så flytter du deg når du har fått tilstrekkelig, eller maksimalt 80 % om det er kø/fullt på de andre laderne, eller til du ser det kommer andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GOLF-raider

Svar fra Fortum Charge & Drive i Adresseavisen 22/1-2020:
«Å ta opp ladeplass uten å lade kan bli dyrt. For å hindre at elbiler
blokkerer en ladeplass uten å lade, så tar vi betalt for hele perioden
bilen står tilkoblet ladestasjonen; også etter at ladingen er fullført» ;D
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Joltus

Jorenholmen i Stavanger i dag. Masse ledige lade plasser så ingen problemer. Men....

Av bilene som stod der når eg parkerte og ladet så var det 3 av 12 biler som faktisk ladet. Flere som ikke ladet var elbiler, og flere fossilbiler.

Vi er ikke blitt så innmari mye bedre på dette punktet.... Ene Volvoen klarte ikke stå innenfor stripene engang.

Og her står det til og med tydelig skiltet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA