Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Laststyring ladestasjon/varmepumpe/komfyrtopp/stekeovn.

Startet av Roy Aasen, fredag 07. februar 2020, klokken 22:04

« forrige - neste »

Roy Aasen

Er det noen som har snurr på dette?

Jeg vet ennå ikke hvordan effektariffen vil slå ut (Eidsiva), men en plan kan ikke skade.
Ser for meg en type "sniffere" på de forskjellige kursene i sikringsskapet, disse igjen jobber mot en sentral. (Hard- eller software). Med muligheter til å sette prioritet på hvilke rekkefølge de skal slåes av og på igjen..
Sikringer som er nå: Hovedsikring 58A 3 fas IT. 45A varmepumpe/ 25A garasje og lader/ 25A + 16A komfyrtopp/stekeovn. Pluss ett antall mindre kurser til lys og to mindre gulvvarmeanlegg. Ca 1,5 kW på fullt.

Spesialister; tre frem🙂

Edit..samtidig så må minst en av "sniffere"  være trådløst. ( Ladestasjon)

tolapet

[

Spesialister; tre frem🙂

Edit..samtidig så må minst en av "sniffere"  være trådløst. ( Ladestasjon)
[/quote]

Hvorfor trådløst, du må jo "hardwire" strømkabelen til ladestasjonen???

RJK

Sitat fra: tolapet på lørdag 08. februar 2020, klokken 00:12
[

Spesialister; tre frem🙂

Edit..samtidig så må minst en av "sniffere"  være trådløst. ( Ladestasjon)

Hvorfor trådløst, du må jo "hardwire" strømkabelen til ladestasjonen???
[/quote]

Selvsagt må den være trådløs, og helst ha bluetooth i tillegg.

Sitat fra Sheldon i Big Bang Theory: "Everything is cooler with bluetooth!"

;D 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#3
Du er langt på vei med et tidsur på VVB kursen. Neste steg er dynamisk styrt lading av elbilen og deretter et Powerwall batteri fulgt opp med solceller. I stedet for en Powerwall er en 2 veis lader et godt alternativ om en har en chademo bil som brukes lite.

Et annet valg er å bruke Myenergi sin Eddi til å styre resistive laster. Den har 2 variabel spennings utganger som styres sekvensielt, altså en om gangen og kan utstyres med 2 ekstra rele utganger for å styre f.eks 2 varmepumper.

https://www.youtube.com/watch?v=uLjd51BAIqo
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kristian O

Frå ein anna tråd:
«Angående effekt- tariff så sendte eg melding til Tibber med spørsmål rundt dette og Tibber Pulse:
- Kan Pulse skru ned effekt til Easee- lader når totaleffekten nærmer seg en gitt grense?
- Kan andre store forbrukere, f.eks VV- tank skrus av v.h.a. Aeotec heavy-duty når totaleffekten nærmer seg en gitt grense?
- Kan man velge å få push-varsel fra Pulse når effekten når en gitt grense?

Svaret var dessverre «nei» på alt dette, MEN: det har blitt lagt inn på ønskelista over funksjoner. Rekner med at Tibber ordner dette  :+1: »
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Roy Aasen

Trådløst fordi lader får strøm fra en underfordeling litt unna huset. Ladestasjon er 16A skal økes til 20A.
Varmepumpa kan dra 12kw på det værste og komfyr /platetopp dra 9kw på fullt.
Varmtvann leveres av varmepumpen. Det er når salmonellakjøringen starter at det blir ett riktig hopp. Det er elpatroner på tilsammen 9kw. Finnes ingen muligheter for å sette noen tider på dette.

Det enkleste er vel å stoppe varmepumpe så snart strømtrekket når en vis størrelse, og så laderen. Er antagelig kun snakk om en time eller så hvor det må bremses noe.

Strømforbruket hos oss er på nærmere 30000kwh/år så det er meget mulig at effektariffen ikke utgjør allverden på totalsummen.

Joltus

Hvilket interface er det på varmepumpen?
Et hvilket som helst smarthus løsning kan fikse dette.

Hjemme har eg strømmåler på inntaket. Denne setter eg en grense på slik at pr i dag får eg bare et varsel. Men alle varmekabler, varmepumpa, vvb og andre store forbrukere har eg switcher med målere på.

Når den tid kommer blir det programmert inn elbil prioritet eller hus prioritet,hvorpå elbil får full pupp ved behov, da slås alle varmekablene i kjelleren ned 5 grader og vvb slås av. Hvis hus har pri er planen å redusere ladestrømmen.

Ser pr i dag at når eg ligger på 16 A er dette ytterst sjeldent et problem mtp maks belastning i huset, så der blir det denne effekt tariffen som styrer avhengig av hvordan den blir å slå ut....

Pr i dag går eg bare manuelt inn og struper forbruket ved behov. Og det er sjeldent eg har behov for å lade med 32A....

Bruker forøvrig smartthings. Fordelen der er at alt av z wave og zigbee komponter kan kobles til så lenge man selv eller en annen kan programmere litt.

Noe å vurdere om du er litt teknisk?

Roy Aasen

Pumpen er en stor Thermia..der er det null Interface 🙂, men det er mulighet for å sette inn et styringskort som kan overføre verdier fra pumpen. Kan da styre pumpen fra mobil visstnok. Fullstendig uinteressant.

Styringen som jeg etterspør er rene av/på brytere som kobles ut og inn etter en prioritetslisten alt i forhold til hva som er grensen for når effektariffen slår inn.

Teknisk er jeg helt noldus på slike ting. Har heller ikke noe interesse av dette. Holder meg til veteranbil/- motorsykkel.

Har dog i kretsen en elektriker hvor hvor de jobber mye med noe smarthusgreier. Får sjekke hva de kan få til.

Joltus

Selve målingene av strømtrekket er ikke noen utfordring. Her går du mange forskjellige løsninger. En aeotec eg bruker har strømtrafo som måler. Ingen inngripen i sikringsskapet. Bare å klemme på der man ønsker å måle.

Du må regne med noen kroner i investering for å få alt dette opp og gå. Og 12kw er vel kanskje den største utfordringen å bryte. Den kraftigste eg har sett er 10kw...

Men tror og du skal tenke på om det er lurt å bare kutte strømmen til en slik varmepumpe....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA