Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindu spylle dyser = dårlig!!! Oppgradering?

Startet av mr.rs4, torsdag 04. februar 2016, klokken 13:27

« forrige - neste »

mr.rs4

Det er helt fantastisk hvor dårlige vindu spylle dysene er på min TMSP85D.

Er det noen som opplever det samme?

Eller det oppgraderings muligheter? Bedre dyser? Kraftigere motor pumpe?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Cookie Monster

Nyere biler uten vinterpakke blir levert med noen dyser som har bedre spredning. Koster ca 1200,- å få montert men mister da varme i dysene.

Det blir da bedre når man står i ro og sakte fart. I hastighet funker de litt dårligere en den gamle stråle typen, siden det treffer alt for langt ned på ruta.
Vurderte å få det montert men gadd ikke det etter å ha testet en model s med den nye typen.

Må nok kraftigere pumpe/redesign av hele spylesystemet skal det bli på høyde med andre moderne biler.
Med den nye type dyser og en mye kraftigere pumpe tror jeg man er ganske nært noe som funker bra.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR


nortrahof

Nå har jeg kjøpt inn dyser som er beregnet for å montere på vindusspylerarmen, egentlig beregnet til en annen bil (bobil).
Jeg tenkte å forsøke å plassere disse på armene, slik man unngår fastmonterte dyser.
Det viser seg at TMS ikke har "standard" dimensjon på disse armene. De er for brede og tynne i forhold til andre biler. Det går derfor dårlig å montere slike.

De jeg hadde fått tak i, var med 4 dyser pr. arm slik at 2 og 2 dyser spyler på hver side av viskerbladet. På bobilen virker dette suverent!
Disse "armdysene" er i plast med justerbare dyser. For å feste dem, skal de klipses fast med en låsearm - også i plast. Det er denne plasten på låsearmen som blir sprø etter noen år. Derfor må jeg bytte dem.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

mr.rs4

Sitat fra: nortrahof på fredag 26. februar 2016, klokken 13:40
Nå har jeg kjøpt inn dyser som er beregnet for å montere på vindusspylerarmen, egentlig beregnet til en annen bil (bobil).
Jeg tenkte å forsøke å plassere disse på armene, slik man unngår fastmonterte dyser.
Det viser seg at TMS ikke har "standard" dimensjon på disse armene. De er for brede og tynne i forhold til andre biler. Det går derfor dårlig å montere slike.

De jeg hadde fått tak i, var med 4 dyser pr. arm slik at 2 og 2 dyser spyler på hver side av viskerbladet. På bobilen virker dette suverent!
Disse "armdysene" er i plast med justerbare dyser. For å feste dem, skal de klipses fast med en låsearm - også i plast. Det er denne plasten på låsearmen som blir sprø etter noen år. Derfor må jeg bytte dem.
Hmmm...
Har du bilder / film av dette?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Ampéreson

#5
Spyledysene på Teslaen må være blandt de dårligste jeg har vært borti, skikkelig skikkelig dårlige rett og slett. Store felt med dritt som akumulerer på frontruten, bruker massevis med væske og sprayer hele bilen i samme slengen. Kjører jeg over 50 så masse på bakruten faktisk, tror jeg må få de til å se på det, kan umulig være tiltenkt at de skal være så innmari elendige. Jeg har en P85+ fra April 2014 forresten, sikkert dysene med dårlig spredning.

Alt annet er helt topp da, og det er helg ;D
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

hoffa

Kanskje det går an å oppgradere til Model X spylere? Vil tro at dette blir standard på Model S også etterhvert.


https://youtu.be/1mfY2WNehss
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

nortrahof

Sitat fra: mr.rs4 på fredag 26. februar 2016, klokken 14:16
Hmmm...
Har du bilder / film av dette?

Det blir etter min mening litt tullete å ta bilder av noe som ikke passer?
- Som sagt er armene på TMS for brede til slike dyser som festes til armen. Man får ganske enkelt ikke festet dem. Det er heller ikke mulig å gjøre sporet bredere slik at det passer TMS da dysen er for smal.

Det er denne dysen jeg har kjøpt:
http://www.ebay.de/itm/251313242886?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Den passet helt utmerket på bobilen, så den er egnet der.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Noen som har sjekket produsent av nåværende dyse? Kan hende de har noen andre med annet spylemønster.

nortrahof

Jeg skal prøve denne som er for 12 mm. viskerarmer som er på TMS.
Den spyler ikke på begge sider av viskerbladet som den første jeg ville prøve. Kan tilbakemelde hvordan den virker når den kommer.
http://www.ebay.de/itm/252228749550?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

lunitiks

#10
Mens vi venter på @nortrahof legger jeg ut et par bilder (tatt i går) av "spredningen" på vinterpakkedysene i min H2015 70D.

Kjørte i 60km/t her. Nitrist


EDIT: Fantastiske elbilforum takler ikke opplasting av andre videoformater enn mpg (!) så jeg fikk dessv ikke en video ut
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

joda

TMS 85D

Muffinman

Legg videoen i en tredjepartstjeneste, f.eks. Dropbox eller Youtube/Vimeo etc - og link inn her. Det fungerer fint.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA