Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av spigney, onsdag 03. februar 2016, klokken 12:14

« forrige - neste »

Lynvingen

Sitat fra: TMDF80 på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:51
Men hvorfor i all verden lages det kollektivfelt mellom Nøstvedt og Sofiemyr - der er det jo aldri kø?

Riktig det,  ingen kø der bortsett fra dagene med hinsides snøfall eller ulykker.

Men, nå planlegges selvsagt også kollektivfelt ut i fra et fremtidsscenario. Med trafikkveksten som er beregnet inn til hovedstaden de neste tiårene vil nok sønnen din kuske bekymringsløst avgårde i sin hydrogenbil i det kollektivfeltet mens du sitter på hjem og har nok med å holde buksene fri for etterlatenskaper.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Øyvind.h

Sitat fra: Lynvingen på fredag 12. februar 2016, klokken 09:41
Med trafikkveksten som er beregnet inn til hovedstaden de neste tiårene vil nok sønnen din kuske bekymringsløst avgårde i sin hydrogenbil i det kollektivfeltet mens du sitter på hjem og har nok med å holde buksene fri for etterlatenskaper.
Stakkars sønn som må kjøre hydrogenbil og ikke elbil :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TMDF80

Elbil eller ikke, jeg ser for meg en svært utfordrende pendlerhverdag når Bryntunellen stenger  :'( Med Mosseveien som avlastning til E6, og alle elbiler som tidligere kjørte i kollektivfeltet som nå skal inn i den ene fila. Jeg ser for meg nesten umulige tilstander for meg som skal til Lørenskog. Mulig det blir til å kjøre om Ytre Enebakk
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

jkirkebo

Sitat fra: TMDF80 på søndag 14. februar 2016, klokken 00:15
Elbil eller ikke, jeg ser for meg en svært utfordrende pendlerhverdag når Bryntunellen stenger  :'( Med Mosseveien som avlastning til E6, og alle elbiler som tidligere kjørte i kollektivfeltet som nå skal inn i den ene fila. Jeg ser for meg nesten umulige tilstander for meg som skal til Lørenskog. Mulig det blir til å kjøre om Ytre Enebakk

Du kommer sørfra? Hva med å kjøre Ryen-Kværnerbyen og oppover E6 derfra? Da slipper du unna både Mosseveien og Bryntunnelen?

Eller ta toget, om du kan komme deg fra Lørenskog stasjon og dit du skal på en grei måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 02:03
Sitat fra: TMDF80 på søndag 14. februar 2016, klokken 00:15
Elbil eller ikke, jeg ser for meg en svært utfordrende pendlerhverdag når Bryntunellen stenger  :'( Med Mosseveien som avlastning til E6, og alle elbiler som tidligere kjørte i kollektivfeltet som nå skal inn i den ene fila. Jeg ser for meg nesten umulige tilstander for meg som skal til Lørenskog. Mulig det blir til å kjøre om Ytre Enebakk

Du kommer sørfra? Hva med å kjøre Ryen-Kværnerbyen og oppover E6 derfra? Da slipper du unna både Mosseveien og Bryntunnelen?

Eller ta toget, om du kan komme deg fra Lørenskog stasjon og dit du skal på en grei måte.

Fra Drøbak slipper man ikke unna enten E6 eller E18. Kjøre om Enebakk er jo en potetvei, men det går. Men med pendlerparkering på Tusenfryd og ekspressbuss inn - for så å toge til Lillestrøm er jo en mulighet. Uansett blir det en ny epoke som vil påvirke tusenvis av oss pendlere..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TMDF80

Å kjøre til Ryen og nedover til E6 derfra har jeg også tenkt på. Jeg må rett og slett prøve meg frem litt. I utgangspunktet har jeg ikke mulighet til å ta kollektivt. Og jeg som så frem til en LETTERE pendlerhverdag nå som jeg straks skal hente meg ny elbil  :P *sutrer*
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Caspar

Jeg sendte mail til Vegvesenet og spurte om forbudet for elbiler på Mosseveien gjaldt begge veier. De bekreftet at det gjorde det >:(
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynvingen

Sitat fra: Caspar på tirsdag 16. februar 2016, klokken 11:02
Jeg sendte mail til Vegvesenet og spurte om forbudet for elbiler på Mosseveien gjaldt begge veier. De bekreftet at det gjorde det >:(

I den forbindelse: rævkjørt C-zero selges til gibort-pris.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.


Trond Arve

Da var skiltene med Gjelder ikke EL-motorvogn oppe, og jeg sneik i kollektivfeltet for første og siste gang. I likhet med de fleste andre elbilistene tok jeg sjansen på at kontrollene ikke begynner før neste uke.

Nesten sju år med kollektivfeltkjøring har vært fantastisk praktisk. Nå blir kroppen sikkert glad for jevnlig sykling fra Hvervenbukta, kombinert med tog og buss når det trengs. Og jeg har iallefall ikke dieselbil ;D.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynvingen

Sitat fra: Trond Arve på fredag 19. februar 2016, klokken 08:53
Da var skiltene med Gjelder ikke EL-motorvogn oppe, og jeg sneik i kollektivfeltet for første og siste gang. I likhet med de fleste andre elbilistene tok jeg sjansen på at kontrollene ikke begynner før neste uke.

Nesten sju år med kollektivfeltkjøring har vært fantastisk praktisk. Nå blir kroppen sikkert glad for jevnlig sykling fra Hvervenbukta, kombinert med tog og buss når det trengs. Og jeg har iallefall ikke dieselbil ;D.

Funderte over det samme i dag tidlig selv! 99% av elbilene kjørte kollektivfelt, på tross av forbudsskilting. Har alle lest avisen og merket seg 22/1? massesugesjon? Eneste jeg så var en "stakkars" Tesla som stampet i køen blant fossilister. Forøvrig ekstrem kø i dag til fredag å være, er vel bare en forsmak på hva som er i vente...

Sykling fra Mastemyr blir det på meg også, til glede for alle som evnt har nytte av fysikken min. Dette forbudet kommer i grevens tid, fortsatt mulig å komme inn i badebuksa.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Caspar

Jeg var lovlydig og stod nesten alene som elbil i køen utover Mosseveien i dag. Brukte 11 minutter til Ulvøyabroen.
Men hva med Buddy? På underskiltet står det "gjelder ikke elbil" Vegvesenet bekreftet pr. Mail at det var fritt frem for HY biler siden det ikke står noe om det på underskiltet. Underskiltet sier jo ikke noe om Elmotorsykkel heller
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

asbkar

i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Rot

Sitat fra: sjossang på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:56
De skal sette opp innfartsparkering på Vinterbro, og så blir det buss som skal kjøre i det nye kollektivfeltet.

Rart at vi i sør ikke får samme rett til kollektivfeltet, som de som kommer fra vest.

Elbilforeningen er på saken, så nå får vi se om de gjør seg fortjent til kontingenten ;-)

Gjorde et rask google-søk for å se etter spor av elbilforeningens innsats. Ett hit fra NRK Østlandssendingen samt ytterst få lokalaviser som ser ut til å ha laget en sak ut av artikkelen på elbilforeningens hjemmeside. Fint om andre kan bekrefte eller avkrefte det som virker som en noe laber innsats fra elbilforeningen i denne saken.

Caspar

Sitat fra: asbkar på fredag 19. februar 2016, klokken 20:06
Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Her står det at elektrisk motorvogn kan kjøre i kollektivfeltet. Det bekrefter jo at en Buddy har kunnet kjøre i kollektivfeltet fordi en er elektrisk drevet, uavhengig av hvor mange hjul den har. Når da underskiltet som har kommet opp sier at kollektivfeltet ikke lenger kan benyttes av elbiler, så må jo det bety at resten av elektriske motorvogner fremdeles kan kjøre?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA