Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av spigney, onsdag 03. februar 2016, klokken 12:14

« forrige - neste »

TMDF80

Jeg venter på min første elbil og har gledet meg til mindre kø til jobben :( Nå får jeg glede av dette max 1 uke  :'(
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

TMDF80

Men gjelder dette kun sørfra og inn til Oslo om morgenen, eller samme vei tilbake på ettermiddagen? Det kan tolkes som at det kun er èn vei.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

RuneS


Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

sveander

Gjelder også : E6 / Ring 3 inn mot Oslo sørfra på strekningen Nøstvet -Teisenkrysset


Men jeg skjønner ikke hvor på strekningen det i så fall gjelder. Meg bekjent er det kun kollektivfelt fra Sandstuvn til Bryn. Det måtte jo være mer optimalt å kutte de få hundre meter med kollektiv som svært få busser kjører i og ha 2 felt mot Bryn allikevel
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

RuneS

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 06. februar 2016, klokken 22:49
Sitat fra: RuneS på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:24
Vegvesenet sier at gjelder begge veier (sør og nord). :'(

Står det ikke "Fra Mastemyr til Sørenga"..?

Hørte med Statens Vegvesen og de sa i alle fall begge veier...

spigney

Sitat fra: sveander på mandag 08. februar 2016, klokken 10:52
Gjelder også : E6 / Ring 3 inn mot Oslo sørfra på strekningen Nøstvet -Teisenkrysset


Men jeg skjønner ikke hvor på strekningen det i så fall gjelder. Meg bekjent er det kun kollektivfelt fra Sandstuvn til Bryn. Det måtte jo være mer optimalt å kutte de få hundre meter med kollektiv som svært få busser kjører i og ha 2 felt mot Bryn allikevel

Ser ut til at de ofrer veiskulder fra utkjøring Sofiemyr, gjør kjørefeltene smalere, slik at det blir kollektivfelt derfra. Er ikke sikker, men det så slik ut når jeg kjørte der i går.
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

Lynvingen

Det blir nok mange elbiler til salgs øst for Oslo pga dette. Jeg bor på Kolbotn og vil påstå at nesten alle som eier elbil her gjør det for å komme på jobb mest mulig komfortabelt, mange vil nok nå velge andre løsninger. Er ikke mosseveien/Bjørvika byrådets jurisdiksjon? Dette går jo på tvers av alt De grønne har sagt de siste ukene.

Bare for å gravlegge diskusjonen om forbudet gjelder begge veier...

Vedtaket er fattet slik at elbiler i perioden 21. februar kl. 06.00 til 1. juni 2017 ikke får tilgang til kollektivfeltene på disse strekningene, i begge retninger

◾E6 / Ring 3 mellom Sandstuveien og Ulvensplitten
◾E18 Mosseveien på strekningen Mastemyr – Sydhavna
◾Rv 162 Kong Håkon 5s gate
◾E18 Dronning Eufemias gate
◾E18 Langkaigata
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

sjossang

For egen del var det en (kortvarig) glede å oppdage at kollektivfeltet er merket opp fra Sofiemyr til Klemetsrud. Håper på en uke med kollektivfelt før vi blir kastet ut den 22. februar.

Men: Når er et kollektivfelt et kollektivfelt. Er det nok med merking bare på bakken, uten skilt som eksplisitt sier at dette er et kollektivfelt?

Og: Det går ingen rutebusser på Europaveien fra Sofiemyr til Klemetsrud, så det er rart om de går til det steget å merke av et kollektivfelt på denne strekningen!? For oss som bor i Ski så er NSB sine tog (+ flybussen) eneste alternativ inn til Oslo.

Håper elbilforeningen trår til og jobber for at vi på sørsiden av Oslo skal få samme deal som Bærum/Asker med +2 i bilen i kollektivfeltet!
Y LR hvit/hvit

Lynvingen

Sitat fra: sjossang på onsdag 10. februar 2016, klokken 12:36
For egen del var det en (kortvarig) glede å oppdage at kollektivfeltet er merket opp fra Sofiemyr til Klemetsrud. Håper på en uke med kollektivfelt før vi blir kastet ut den 22. februar.

Men: Når er et kollektivfelt et kollektivfelt. Er det nok med merking bare på bakken, uten skilt som eksplisitt sier at dette er et kollektivfelt?

Og: Det går ingen rutebusser på Europaveien fra Sofiemyr til Klemetsrud, så det er rart om de går til det steget å merke av et kollektivfelt på denne strekningen!? For oss som bor i Ski så er NSB sine tog (+ flybussen) eneste alternativ inn til Oslo.

Håper elbilforeningen trår til og jobber for at vi på sørsiden av Oslo skal få samme deal som Bærum/Asker med +2 i bilen i kollektivfeltet!

Det var vel Elbilforeningen som fikk gjennomslag for 2+ reglene vest for Oslo, også der ble det først annonsert fra Vegvesenet sin side at elbiler var kastet ut. Det var jo da pampene begynte å ta med seg AuPair'en på jobb  :o Det er ihvertfall ingen tvil om at det sitter sterke krefter i Vegvesenet som ønsker elbiler dit peppern gror...

Det må merkes eksplisitt dersom elbiler ikke har tilgang til kollektivfeltet, utover det er det ingen krav til merking av kollektivfelt mer enn skrift på asfalten og/eller skilting.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

sjossang

Sjekket med vegvesenet, og så lenge det ikke er merket med skilt eller skrift på bakken, kan alle biler kjøre i det nye feltet.

De kunne dessverre ikke si noe om +2 i bilen og adgang til feltet..
Y LR hvit/hvit

TMDF80

Men hvorfor i all verden lages det kollektivfelt mellom Nøstvedt og Sofiemyr - der er det jo aldri kø?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Carl Anton Stenling

Jeg har også lagt merke til at det dukker opp kollektivfelt på plasser hvor det har liten hensikt. Regner med at dette skyldes at noen blir målt på antall km kollektivfelt opprettet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sjossang

De skal sette opp innfartsparkering på Vinterbro, og så blir det buss som skal kjøre i det nye kollektivfeltet.

Rart at vi i sør ikke får samme rett til kollektivfeltet, som de som kommer fra vest.

Elbilforeningen er på saken, så nå får vi se om de gjør seg fortjent til kontingenten ;-)
Y LR hvit/hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA