Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det rart ting tar fyr?

Startet av 3irikur, søndag 08. mai 2016, klokken 15:55

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: elektrolux på søndag 15. mai 2016, klokken 08:22
Vi har merket økt interesse for disse, og har grunnet økt volum kunnet redusere prisen ytterligere.

Og du selger til alle som spør?

Eller sjekker du om de har en elbil med mode3 som heller burde ha en type2-kabel?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Er vel ikke opp til selger å sjekke det.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

3irikur

Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 10:22
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. mai 2016, klokken 08:22
Vi har merket økt interesse for disse, og har grunnet økt volum kunnet redusere prisen ytterligere.
Nesten rart, siden eneste lovlige bruk av disse er for biler med mode-1 ladekabler, og de blir det jo bare ferre av.
Vet folk at det er eneste lovlige bruk? Jeg har tilgode å lese det et sted som er åpent tilgjengelig for allmennheten. (annet enn at folk her inne sier at det er sånn)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Griffel

Sitat fra: 3irikur på søndag 15. mai 2016, klokken 12:23
Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 10:22
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. mai 2016, klokken 08:22
Vi har merket økt interesse for disse, og har grunnet økt volum kunnet redusere prisen ytterligere.
Nesten rart, siden eneste lovlige bruk av disse er for biler med mode-1 ladekabler, og de blir det jo bare ferre av.
Vet folk at det er eneste lovlige bruk? Jeg har tilgode å lese det et sted som er åpent tilgjengelig for allmennheten. (annet enn at folk her inne sier at det er sånn)
Generelt er er det ikke tillatt med adaptere som endrer lademodus (for eksempel fra mode 3 til 2). Men av hensyn til "klasikere" finnes en unntaksbestemmelse for biler med lademodus 1.

I følge europanormen hvor dette untaket for adaptere er nevent, står det at adaptere skal være merkt med "de spesifikke andvendelsesbetingelser".

Den som setter CE merket på dette produktet er ansvarlig for dette.

Er det ikke CE merket er det ikke tillatt å selge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

3irikur

Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 13:16
Generelt er er det ikke tillatt med adaptere som endrer lademodus (for eksempel fra mode 3 til 2). Men av hensyn til "klasikere" finnes en unntaksbestemmelse for biler med lademodus 1.

I følge europanormen hvor dette untaket for adaptere er nevent, står det at adaptere skal være merkt med "de spesifikke andvendelsesbetingelser".

Den som setter CE merket på dette produktet er ansvarlig for dette.

Er det ikke CE merket er det ikke tillatt å selge.
Jepp, kan du vise meg hvor jeg kan lese det?

Poenget mitt er at dette er det ikke lett å forstå uten å spesifikt søke etter informasjonen.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

nofuelno

Sitat fra: Elmo på søndag 15. mai 2016, klokken 00:18
Sitat fra: nofuelno på fredag 13. mai 2016, klokken 00:12
Ikke mange som kjøper det av oss.
Det er mest Buddy'ere og eiere av eldre Think samt de som har Zoe med lademugge...
og PSA classic ??
Ja, selvfølgelig skal det nevnes at de som har gamle PSA elbiler har nytte av dette adapteret også.
Prisen er 1.085,- og oppgi under merknader hvilken type elbil/elkjøretøy du har.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Homecast

Sitat fra: 3irikur på søndag 15. mai 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 13:16
Generelt er er det ikke tillatt med adaptere som endrer lademodus (for eksempel fra mode 3 til 2). Men av hensyn til "klasikere" finnes en unntaksbestemmelse for biler med lademodus 1.

I følge europanormen hvor dette untaket for adaptere er nevent, står det at adaptere skal være merkt med "de spesifikke andvendelsesbetingelser".

Den som setter CE merket på dette produktet er ansvarlig for dette.

Er det ikke CE merket er det ikke tillatt å selge.
Jepp, kan du vise meg hvor jeg kan lese det?

Poenget mitt er at dette er det ikke lett å forstå uten å spesifikt søke etter informasjonen.

Dette er selger ansvarlig om å informere om mener jeg. Likestilt med at CO, biltema, jula osv informerer om at elektrisk utstyr kun skal kobles av elektrikere.

Mannen i gata kjenner ikke til disse reglene og da burde man fokusere på å selge korrekt utstyr (mode 3 kabler) istedenfor å selge overganger som ikke er tillatt til bruken.

Men ofte er det viktigere å selge utstyr enn å gi korrekte råd her inne.

Jeg har ved flere anledninger bedt om dokumentasjon på at disse er lovlige å reklamere for å selge slik de blir men det lar vist vente på seg.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

nofuelno

#37
Sitat fra: Homecast på mandag 16. mai 2016, klokken 09:07
Dette er selger ansvarlig om å informere om mener jeg. Likestilt med at CO, biltema, jula osv informerer om at elektrisk utstyr kun skal kobles av elektrikere.

Mannen i gata kjenner ikke til disse reglene og da burde man fokusere på å selge korrekt utstyr (mode 3 kabler) istedenfor å selge overganger som ikke er tillatt til bruken.

Men ofte er det viktigere å selge utstyr enn å gi korrekte råd her inne.

Jeg har ved flere anledninger bedt om dokumentasjon på at disse er lovlige å reklamere for å selge slik de blir men det lar vist vente på seg.
Vi snakker alltid med kundene våre for å avdekke hva de skal benytte et slikt adapter til.
En Leaf eier vil følgelig gå ut døra hos oss med en Mode 3 kabel, og ikke et slikt adapter.
Vi vil også informere de få som har et reelt behov for et slikt adapter om at det vil være uheldig å benytte dette på steder med lastbalansering.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Griffel

#38
Sitat fra: 3irikur på søndag 15. mai 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Griffel på søndag 15. mai 2016, klokken 13:16
Generelt er er det ikke tillatt med adaptere som endrer lademodus (for eksempel fra mode 3 til 2). Men av hensyn til "klasikere" finnes en unntaksbestemmelse for biler med lademodus 1.

I følge europanormen hvor dette untaket for adaptere er nevent, står det at adaptere skal være merkt med "de spesifikke andvendelsesbetingelser".

Den som setter CE merket på dette produktet er ansvarlig for dette.

Er det ikke CE merket er det ikke tillatt å selge.
Jepp, kan du vise meg hvor jeg kan lese det?
Om CE merking kan du lese her:http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Elektriske-produkter/Import-av-elektriske-produkter/Import-og-omsetning-av-elektriske-produkter/
EN 62851-1 Ladesystemer for elbiler. I avsnitt 6.6.3 om adaptere stills det krav om merking av godkjente adaptere at de skal merkes med "spesifikke andvendelsesbetingelser". Det står også at adaptere som endrer lademodus ikke er tillatt. (d.v.s det er egentlig ikke tillatt å produsere slike adaptere).

Siden verden ikke er så enkel har enkelte land lokale unntak så i et etterfølgende avsnitt står det en anmerkning om at for biler med kopling for lademodus1 kan det benyttes et adapter for å muligjøre tilkobling til fastmontert ladestasjon (lademodus3). I anmerkningen står det at sikkerhetskrav i normen må tilfredsstilles (merking av anvendelse er et sikkerhetskrav).

(Om DSB/NEK har godtatt dette avviket for Norge kan jeg ikke garantere, men det er sannsynlig og nødvendig siden vi har mye Thinker, Buddy og et stort antall klassikere samtidig som en helst vil fjerne Shuko for elbillading. Dette ble sett på som et nødvendighet for å kunne innføre type2 ladestasjoner generer uten å skape alt for store problemer for klassikerfolket)

Produsenter av slike adaptere må forholde seg til normen ved produksjon, så for private er dette bare et problem om du mekker et slik adapter selv (da er du forpliktet til å sette deg inn i alle relevante normer, og det er ikke få) eller importerer fra land utenfor EU (importør ansvar). Som privatperson behøver du ikke lese EU normene, men benytte produktene i hht. bruksanvisning og merking.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

3irikur

Sitat fra: Griffel på mandag 16. mai 2016, klokken 10:34
Produsenter av slike adaptere må forholde seg til normen ved produksjon, så for private er dette bare et problem om du mekker et slik adapter selv (da er du forpliktet til å sette deg inn i alle relevante normer, og det er ikke få) eller importerer fra land utenfor EU (importør ansvar). Som privatperson behøver du ikke lese EU normene, men benytte produktene i hht. bruksanvisning og merking.
Dette løser egentlig alt jeg lurte på. Her på forumet har jeg forstått det sånn at jeg som privatperson har vært forpliktet til å sette meg inn i alle normene. Jeg har ingen planer om å mekke et slik adapter selv (og om jeg skulle ha gjort det hadde jeg sett på det som utenfor loven uansett). Da forstår jeg at jeg egentlig bare behøver å forholde meg til bruksanvisningen til bilen og kablene jeg har kjøpt. Takk!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

LMOR

Sitat fra: 3irikur på mandag 16. mai 2016, klokken 12:21
Her på forumet har jeg forstått det sånn at jeg som privatperson har vært forpliktet til å sette meg inn i alle normene.
Det er feilinformasjon, en privatperson har ingen plikt til å gjøre det.
Du står kun ansvarlig hvis du med overlegg eller grov uforstand gjør noe du burde vite var farlig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA