Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Resirk/Frisk eller midt i mellom

Startet av leafnor, mandag 08. februar 2016, klokken 07:17

« forrige - neste »

leafnor

På min veteran Corolla KE20 kan man sette spaken for resirkulering eller friskluft i midt mellom posisjonene, og får en blanding av varm inneluft, og kald uteluft.
En slik løsning savner jeg på Leaf'n. Skulle kunne bidratt til redusert dugging samtidig med moderat økt effektforbruk på varme.

Noen som har vært opp med ventilasjonsanlegget og sett hvordan det ser ut, og sp dermed kan gruble frem en mulig mod?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Har ikke grevd meg innover på Leafen, men det er normalt å ha et spjeld. I den ene stillingen har man fri passasje for uteluft, mens den andre stillingen er uteluften stengt av. På corollaen er det temmelig garantert vaier-styrt, mens på nyere biler er det elektronikk og sikkert en egen motor til/på spjeldet.
Enten må man vel sette noe mellom så spjeldet ikke får lukket helt, borre noen hull i det, eller gjøre om elektronikken.. Men min kunnskap om elektronikk og kabling er det ingen vits å begi seg ut på å lure motoren til å lukke halvveis, men sikkert mange andre som er drevne på slikt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

På ny-Thinken var det trinnløst variabel resirkulering. Det burde vært obligatorisk for alle elbiler. Spesielt når det er svært kaldt ute så sliter man med for mye kald uteluft inn i kupeen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

https://dl.dropboxusercontent.com/1/view/6aufqysu5j67bwx/cmproj/nissan_rm/leaf_2012/hac.pdf

På side 140 og noe er det en motor for det jeg tror er spjeld. En kineser kansikker lage en kopi av motor som en step motor og med med en trinnløs ssk kan spjeld styres. Kanskje det koster 100,- kroner? Men engeneering må til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA