Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Tjensvoll rundkjøringen har farlig skilting

Startet av elektrolux, tirsdag 22. juni 2010, klokken 16:41

« forrige - neste »

elektrolux

Nå må også vi her i Stavanger ut i fossilfeltet i ca 10 meter når vi nærmer oss den nye rundkjøringen på Tjensvoll.

Det er kommet opp et forbudskilt med undertekst: Gjelder ikke gjelder Buss og Taxi. Dermed gjelder kjøreforbudet disse 10 meterene både MC og Elbil.

Det er til tider mye kø i fossilfeltet, og faren er tilstedet at vi blir stående og vente på å slippe ut i det feltet, mens buss og Taxitrafikken bak hoper seg opp.

Neppe en tiltenkt hensikt med skiltingen.

Kanskje en ide å fronte saken, og få opp nytt underskilt der det står Gjelder ikke  brukere av kollektivfeltet, i stedet for gjelder ikke buss og Taxi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Aldri egentlig sett problemet !
Hadde aldri vedtatt et forelegg på et slikt grunnlag. Kjører konsekvent på "gærne" siden av en øy i Tønsberg i kollektivfeltet som er merket med skråpil, og undertekst "gjelder ikke buss/taxi".

Det er bare tullinger i etaten som ville utferdige et forelegg på et slik grunnlag. Og de ville jeg jaget i rettsvesenet om jeg fikk muligheten.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hma

Velkommen til byåkratiet og hodeløs skilting. Slike meningsløse skilt finnes i hopetall i Trondheim, Oslo og resten av landet. Politiet, Vegvesenet og Kommunen kjenner til det, men ingen tar ansvar. For leselystne finner du min post om emnet fra ningforumet. Legg merke til hva politiet svarer.
Siste hendelse i saken var epost fra Vegvesenet (som dessverre er blitt slettet) hvor de lovet en gjennomgang og revidert skiltplan for denne typen skilting. Det må være 8mnd siden, men så langt har det ikke skjedd noe ...
http://norstart.ning.com/forum/topics/skilting-for-elbil-og

Jeg kjører daglig forbi et "kollektivgjerde" som fysisk skiller kjørefeltene over 100m. Det er kollektivfelt langs hele strekket, men ved starten av gjerdet er det skiltet "Påbudt kjørefelt" med underskiltet "gjelder ikke buss og taxi". Inn mot sentrum av Trondheim - sørfra, kryr det av slike skilt, også på veien mot byens største kjøpesenter (City Syd).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

Oppdaget at jeg hadde tatt vare på siste svar fra Statens Vegvesen (sakset neders fra saken i link):
Vedrørende skilting for el-bil i Trondheim (saks ref 2009/160122-003)

Vi viser til Deres E-post av 20. august 2009 samt purring av 1. oktober 2009 vedrørende skilting for el-bil i Trondheim.

For å unngå framtidige problemer og misforståelser mht. hvilke kjøretøy som har tillatelse til å kjøre rett fram i kjørefelt i kryss som i dag er skiltet med nr. 402.4 med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi", er det nå enighet om at vi i samråd med Politiet og Trondheim Kommune skal få utarbeidet skiltplaner for å få erstattet de eksisterende påbudspilene (nr. 402.4) i "kollektivfeltene" med skilt nr. 508 og nr. 510 på de aktuelle strekningene. På den måten vil alle trafikantene som gjennom regelverket i Trafikkreglenes $5 pkt 2. har unntak fra skiltet, så som el-biler, mopeder, motorsykler, hydrogenbiler (nullutslipps motorvigner), sykler og uniformert utrykningskjøretøyer få lovlig tillatelse til å kjøre i disse feltene. Dette gjelder i første rekke vegstrekninger langs Østre Rosten og Utleirvegen (og muligens noen andre steder) i Trondheim.

Denne skiltsaken vil bli fulgt opp og utarbeidet i regi av vår Ressursavdeling v/Steinar Simonsen, og et eventuelt framtidig vedtak om nye skiltoppsett må i ettertid fattes av Sentrum politidistrikt (Skiltforskriftens $28.1).

Trafikksikkerhet/vegforvaltningsseksjonen
Med hilsen
Seksjonssjef

Kopi Sentrum politidistrikt v/Håvard Tømmervold og Trondheim Kommune v/Tore Rinnan.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

ravn

Dette er absolutt en sak rogaland elbilforening skal ta tak i.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

nojac

#5
SLETTET   Skilting er tydeligvis endret for lengst, så problemet er løst :)
2018 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA