Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har eksempel på avtale om videresalg av reservasjon av ein Tesla ?

Startet av Luring, mandag 01. februar 2016, klokken 07:34

« forrige - neste »

Luring

Skulle gjere sett eksempel på ein slik avtale om noen har liggende?

Fremgangsmåte er vel grovt som følger:
Nåværende reservasjonsholder konfigurerer og tar ut bilen.
Ny eiger overtar bilen rett etterpå.

Når skal bilen betales ? Ved overtakelse?
Forsikring tegnes kun av ny eier?

Dette gjelder eventuelt ein X, men spør her da det er vel her det fleste slik reservasjonsoverdragelser har foregått.

eclipse

Hvorfor spør du ikke Tesla?


Sitat fra: Luring på mandag 01. februar 2016, klokken 07:34
Skulle gjere sett eksempel på ein slik avtale om noen har liggende?

Fremgangsmåte er vel grovt som følger:
Nåværende reservasjonsholder konfigurerer og tar ut bilen.
Ny eiger overtar bilen rett etterpå.

Når skal bilen betales ? Ved overtakelse?
Forsikring tegnes kun av ny eier?

Dette gjelder eventuelt ein X, men spør her da det er vel her det fleste slik reservasjonsoverdragelser har foregått.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Elbil fundamentalist

Tror reservasjonsholder kan risikere å bli utestengt for å gjøre nye bestillinger hos Tesla, om hensikten med å benytte reservasjonen utelukkende er for videresalg.

Kan vel regne med at Tesla kommer til å følge med nøye her iom at dollaren har gått så mye opp, og det er derfor rimelig å anta at mange reservasjonsholdere derfor vil avstå fra å kjøpe så mye dyrere modell X til eget bruk. Tesla ser vel helst at reservasjonsholder trekker reservasjonen og får tilbakebetalt depositumet.

Det er vel dette som er forskjellen på forhandler og direktesalg modellen. I mellomlaget mellom fabrikk og den "ekte" sluttkunden er det mange spekulanter og forhandlerne. Tesla ønsker åpenbart ikke dette mellomleddet. Sluttkunden er vel fornøyd med dette, men alle spekulanter er vel heller misfornøyd med den nye praksisen vil jeg tro. Det er fordeler og ulemper i begge modellene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

aryx

Du må tegne forsikring og betale for bilen, blir som et bruktbilsalg, bare at du eier den litt kortere enn normalt.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Luring

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:04
Tror reservasjonsholder kan risikere å bli utestengt for å gjøre nye bestillinger hos Tesla, om hensikten med å benytte reservasjonen utelukkende er for videresalg.

Kan vel regne med at Tesla kommer til å følge med nøye her iom at dollaren har gått så mye opp, og det er derfor rimelig å anta at mange reservasjonsholdere derfor vil avstå fra å kjøpe så mye dyrere modell X til eget bruk. Tesla ser vel helst at reservasjonsholder trekker reservasjonen og får tilbakebetalt depositumet.

Det er vel dette som er forskjellen på forhandler og direktesalg modellen. I mellomlaget mellom fabrikk og den "ekte" sluttkunden er det mange spekulanter og forhandlerne. Tesla ønsker åpenbart ikke dette mellomleddet. Sluttkunden er vel fornøyd med dette, men alle spekulanter er vel heller misfornøyd med den nye praksisen vil jeg tro. Det er fordeler og ulemper i begge modellene.

Tesla er vel interessert i selge flest mulig biler, men vil ikkje har det ubetalte arbeidet med å håndtere ulike reserversjonsholdere på samme bli vil eg anta, derfor overfører de ikkje reservasjoner antar eg.


Luring

Sitat fra: aryx på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:28
Du må tegne forsikring og betale for bilen, blir som et bruktbilsalg, bare at du eier den litt kortere enn normalt.
Eg tenker nok egentlig at den nye eigeren kan både tegne forsikring og betale bilen direkte, Telsa ser jo ikkje kven som betaler eller tegner forsikring?

Epleskreller

Sitat fra: Luring på torsdag 04. februar 2016, klokken 07:26
Sitat fra: aryx på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:28
Du må tegne forsikring og betale for bilen, blir som et bruktbilsalg, bare at du eier den litt kortere enn normalt.
Eg tenker nok egentlig at den nye eigeren kan både tegne forsikring og betale bilen direkte, Telsa ser jo ikkje kven som betaler eller tegner forsikring?

Som elbilfundamentalist skriver,  da vil du nok ikke få bestilt bil av Tesla igjen. Du kan også risikere at de kansellerer kontrakten når den er på vei om de får nyss i dine planer(dvs du oppgir et annet navn til registrering) . Ikke verd det i mine øyne.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Luring

Eg skal naturligvis ta ut bilen, og den registreres i mitt navn, men hverken forsikring eller betaling trengs gjøres av meg. Telsa legger seg vel ikkje oppi kven som har tegna forsikring eller betalt bilen, dei sjekker vel kun at de har fått penger på konto og forsikring har de ingenting med.

Epleskreller

Sitat fra: Luring på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:40
Eg skal naturligvis ta ut bilen, og den registreres i mitt navn, men hverken forsikring eller betaling trengs gjøres av meg. Telsa legger seg vel ikkje oppi kven som har tegna forsikring eller betalt bilen, dei sjekker vel kun at de har fått penger på konto og forsikring har de ingenting med.

Tja, i kontrakten din står det at du ikke skal bestille for videresalg. Det burde vel være nok.

Om det er mulig å registrere bilen i ditt navn når en forsikring er i et annet navn, det vet jeg ikke.. Litt pussig om det går, forsikringsselskapet vil vel vite hvem de forsikrer...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

bertin

Betalingen må komme fra deg (Tesla policy) og du må forsikre bilen for å få den registrert på deg.

Luring

Sitat fra: bertin på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:53
Betalingen må komme fra deg (Tesla policy) og du må forsikre bilen for å få den registrert på deg.

Du har sikkert rett, de aksepterer vel ikkje bitcoin som er vel bortimot den einaste elektroniske betalinga som ikkje kan spores til kven som har betalt. Da har vi cash igjen....
Eg må ikkje forsikre bilen for å få den registrert på meg, kravet er kun at bilen er forsikret, så det kan kven som helst gjøre. Tenk på alle leasningbilene som går der ute der bruker tegner og betaler forsikring men er ikkje eigar av bilen.

Cobos

Jo men et leasingselskap er noe annet. Det er godt mulig det er vilt forskjellig risiko på deg og den du prøver å overføre til. Tesla i Norge har som sagt tidliger ikke sett med blide øyne på dette. Dermed er du nødt til å risikere utestengning eller at du tar ut forsikring og betaling på bilen og så selger den som bruktbil, men med 0km på telleren.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jazzwheel

Så hvis jeg har bestilt en bil, men ombestemmer meg etter at det har gått 2 uker så går det egentlig fint likevel. Jeg bare ringer Tesla og spør hvordan jeg videreselger den og vips så er saken ute av verden?

Luring

Sitat fra: Cobos på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:02
Jo men et leasingselskap er noe annet. Det er godt mulig det er vilt forskjellig risiko på deg og den du prøver å overføre til. Tesla i Norge har som sagt tidliger ikke sett med blide øyne på dette. Dermed er du nødt til å risikere utestengning eller at du tar ut forsikring og betaling på bilen og så selger den som bruktbil, men med 0km på telleren.

Cobos

Eg har aldri sagt eg skal (eventuelt) overføre bilen til nokon andre før eg har overtatt den, slik at det er ute av diskusjonen.
Kravet fra forsikringselskapet er at bilen skal være forsikret på hovedbruker av bilen uavhengig av kven som eig den, om det er leasing eller far sin bil betyr ikkje noko, det er hovedbruker risiko og bonus skal beregnes utfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA