Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Original ladekabel 16A Leaf med Schuko?

Startet av Kåre_S, søndag 31. januar 2016, klokken 12:34

« forrige - neste »

Kåre_S

Finnes det original Ladekabel til Nissan Leaf med Schuko som lader med 16A??
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

nr1rayner

Mener å huske at det alltid har vært 10 eller 13A på Leaf. 13A på de aller første, og siden 10A.
Men de første trillingene kom vel med 16A, kabelen ser kliss lik ut såvidt jeg husker.

Er du ute etter å kjøpe anbefaler jeg virkelig å få tak i noe annet, f.eks. charge amps eller evi. De er begge justerbare.
16A på schuko går ikke alltid bra..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kåre_S

Jeg tenkte å kjøpe meg en charge amp kabel men er litt skremt av trusselpropaganda om garantifrafall etc..
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

kavorland

Sitat fra: Kåre_S på søndag 31. januar 2016, klokken 19:28
Jeg tenkte å kjøpe meg en charge amp kabel men er litt skremt av trusselpropaganda om garantifrafall etc..

Garantifrafall ved bruk av Charge Amps kabel ?
Kva er kjelda til dette ?
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

elektrolux

Det er leit at Nissan driver med slik skremselspropaganda.

Fra bilens perspektiv er en slik kabel kun en automatisk strømbryter, og en PWM modulater som gir bilens lader info om ønsket ladestyrke.

Ingen forskjell i så henseende på "original" eller ettermarked kabel.

Når det kommer til sikkerhet er derimot en Charge-amps å regne som sikrere grunnet at den ikke har samme skadepotensiale mot Schuko stikket du lader fra. Uten kladd, og med lettest mulig kabel og temperatursensor i støpselet er både skader fra varmgang, og skader fra fysisk last minimalisert.

Har selv en kabel med kladd på Berlingo, og forsøker å henge den opp etter beste evne, men den faller ned altfor ofte og lader med pinnene såvidt i kontakt med stikket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. januar 2016, klokken 20:46
Det er leit at Nissan driver med slik skremselspropaganda.


Og tatt i betraktning at det er reinspikket løgn fra Nissan sin side så er det rart at de kan fortsette med det?
Forbrukerrådet bør informeres og Nissan bør vise til dikumentasjon som støtter deres utsagn!
Nissan vil tryne miserabelt i denne saken!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

rubenl

Orginal eller ikke, kjøpte kabel fra http://www.ev-institute.no/ og er strålende fornøyd..
Synes det var grei pris også, og ikkeminst kjempegod service.
Trøndelag
Nissan Leaf Tekna 2014

140924 1074

Trekkoppbil

#7
USA-modellene støtter 16A, dersom de er oppgradert til 240V, og schuko kan ettermonteres.

Den originale Panasonic-kladden kan oppgraderes til justerbar strømstyrke for ca 300usd i California:
http://evseupgrade.com/

Det koster muligens litt mer, om man skal oppgradere en europeisk modell.
2011-2012 modellene kan justeres fra 6-20A. Velg gjerne 16A default.
2013+ kan justeres fra 6 -25A.
Spør etter firmware for Europa.

Jeg antar at de fleste usa-leafene har i landet har juserbare EVSEer, dersom de har den originale.

Man kan også kjøpe en oppgradert EVSE for 649usd. Da må du sette på schuko-kontakt sjølv, men jeg vil heller anbefale industrikontakt.

Oppdatering:
EVSENE'ene fra Evseupgrade kan programmeres av brukeren, så manga ganger han vil: http://evseupgrade.com/evse-programming-g2.pdf

2011-2012-modellene husker ikke hva de er stillt inn på, etter strømbrudd. Dvs at hver gang man plugger dem i strømmen, er de innstillt på 16A. Man kan programmere dem om til annen strømstyrke, før man plugger den i bilen.  I det siste har jeg opplevd å bli spurt av leverandøre om hvilke default-strøm jeg ønsker ved bestilling, i tilfellet det skulle være noe annet enn 16A.

EVSE av 2013+ husker hva den var programmert til forrige gang.

Ved å telle antall blink i lysdioden, kan man se hvor mange ampere evsen er stillt inn på.
Bakpå EVSE, kan man se spesifikasjoner på hvor mange Ampere den støtter.

nr1rayner

Ved oppgradering av de originale er de vel ikke justerbare i ettertid?
Dvs man MÅ lade med den A som er satt?
Det er en utrolig ugunstig løsning, i hvert fall for meg. På hytta, og til dels hjemme MÅ jeg bruke skjøteledning. Ser ingen problemer med å lade med max 10A med en god skjøteledning (Defa i oljebrenneren trekker ca 10A..), men 16A? Nei det tørr ikke jeg..
Nei, kjøp en uorginal justerbar..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jerryman

Bruker Charge Amp sin justerbare 6-10-16. Jeg forstår meg, i likhet med veldig menge her, godt på hvordan strøm virker og ikke virker. Ut fra dette kan jeg rett og slett ikke forstå hva som skulle være problemet med CA sin løsning. "ALT" er jo bedre og sikrere med denne kabelen.
Leaf SL (Tekna) US '13
BMW 525 dat '05
Div el.biler med 7,2V li-po batteri(er)
----------------------
Utsagn fra meg :-)
2012 - El.bil... Hah! No' så dumt!
2013 - Nei el.bil skal jeg ihvertfall ikke ha!
2014 - Nja... det er nok ikke noe for meg.
2015 - Hvor mye skal du ha for den sa du?

nofuelno

Sitat fra: Jerryman på mandag 01. februar 2016, klokken 12:56
Bruker Charge Amp sin justerbare 6-10-16. Jeg forstår meg, i likhet med veldig menge her, godt på hvordan strøm virker og ikke virker. Ut fra dette kan jeg rett og slett ikke forstå hva som skulle være problemet med CA sin løsning. "ALT" er jo bedre og sikrere med denne kabelen.
Den nye Charge Amps kabelen har i tillegg temperaturføler som justerer ned ladingen om temperatur i Schuko
blir for høy ( SPARK sense )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Einar_S

Javel.
Og om du bruker en skjøteledning så kan temperaturføleren detektere at støpselet i andre enden er i ferd med å smelte?
Scuko og 16A er greitt nok til en sag e.l. som drar 16A et lite øyeblikk. Men om du drar 16A i flere timer så bør alt være i beste orden! Og ikke med noe Chint ræl eller 40 år gammelt utstyr.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nofuelno

Sitat fra: Einar_S på fredag 05. februar 2016, klokken 00:49
Javel.
Og om du bruker en skjøteledning så kan temperaturføleren detektere at støpselet i andre enden er i ferd med å smelte?
Scuko og 16A er greitt nok til en sag e.l. som drar 16A et lite øyeblikk. Men om du drar 16A i flere timer så bør alt være i beste orden! Og ikke med noe Chint ræl eller 40 år gammelt utstyr.
Det er derfor det ikke er anbefalt å benytte skjøteledninger....
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

Og det er også derfor en bør ta en sjekk på anlegget forøvrig. Men dette er jo ting en som eier av det elektriske anlegget uansett er pålagt å føre kontroll med.

Aller best er selvfølgelig en dedikert og nylagt kurs, men i tilfellet ditt med tvil om støpselet i andre enden av en 40 år gammel skjøtekabel kan en med Charge-amps stille ned ladestyrken til 6A, noe en ikke kan med "original" kabelen. Altså enda et sikkerhetsmoment i CA sitt favør.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

Sitat fra: Einar_S på fredag 05. februar 2016, klokken 00:49Og ikke med noe Chint ræl
Hva bygger du det på?
Bare nysgjerrig siden det er litt rart å bare hive ut en påstand.......
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA