Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterileie

Startet av Myrvang, søndag 31. januar 2016, klokken 00:10

« forrige - neste »

Myrvang

http://www.blocket.se/alvsborg/Renault_ZOE_88_hk_Life_A_64463084.htm?ca=7

Fant denne i Sverige, til 160.000,- ex.moms. Man betaler ikke moms i Sverige så lenge bilen skal exporteres, og momsen i Norge er 0% så da er det vel ikke mer enn disse 160.000,- som skal betales? Er jo en mye bedre deal enn i Norge? Splitter ny til 40.000,- under norsk pris?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

For noen år siden ville det nesten lønt seg, men med dagens kurs er det ikke lenge du skal leie batterier før prisen blir høyere enn i Norge.

Men når man leier batterier, er det da lettere å få nye batterier ved kapasitetsreduksjon, eller er det bare negativt med leie?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Det er ingen fordeler med batterileie overhodet.

Kun ulemper, og tildels store ulemper.

F.eks er selger ansvarlig for at kjøper betaler leien. Kan selvfølgelig utnyttes av kjøper spesielt i Norge der påtalemaktene ikke prioriterer slike saker og en ender opp med personlig konkurs forde han en solgte bilen til ikke gjør opp for seg.

Bilen skal inn til regelmessig kontroll på eiers regning. Kun Renault vet hva dette koster

Tidligere ble moms lagt på leiekosten, men det er heldigvis fjernet nå.

Ingen kjøper bil med leie på et batteri, og du må skrote bilen etter å ha betalt Renault i dyre dommer for å demontere batteriet for å få en slutt på leieavtalen.

Det betyr igjen at batteriet huggeren rundt hjørnet kan selge deg til 15000 kr aldri kan settes i din bil. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Myrvang

Endret topic til batterileie.

Forstår ikke dette med batterileie, hvis det ikke er noen fordeler for kundene er det jo et dårlig produkt? Hvorfor ønsker forbrukere (i de landene det gjelder) en så dårlig deal?

Og for Renault vil det jo føre til merarbeid å holde styr på alle disse avtalene.

Hvorfor har Renault batterleie? Er det flere produsenter som har det?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

kaiat

Det var vel muligens for å få ned prisen på selve bilen. I Norge har vi jo høye bilavgifter på fossilbiler, så forskjellen utlignes, men i andre land er det lave bilavgifter og elbiler blir da dyrere enn de fossile konkurrentene. I utlandet har det dessuten vært mer vanlig med leasing av elbiler. Da leier du jo både bil og batteri, og leverer begge deler tilbake etter avtaleperioden.

Nissan har også batterileie på Leaf i enkelte land (gjennom Renault Finance faktisk), men der kan du velge om du vil leie eller kjøpe batteriet.

Det er mange Renault Z.E.-kunder i utlandet som ser på Norge med misunnelse da vi er det eneste landet i Europa hvor Renault ikke har batterileie. Men den norske importøren måtte jobbe hardt for dette har jeg forstått.

Rav4_EV

Hva påtalemakten gjør med batterileie er det nok bare Robort som vet. :o
For oss andre er det et leieforhold som overføres til ny kjøper av bilen ved salg. Her må det gjøres skriftlige avtaler som all annen overdragelse.

Nedover i Europa er bilavgiftene stort sett de samme, ihvertfall for mindre biler.

Om det er en stempelmotor eller elektromotor under panseret har de ganske lik pris. Et elbilbatteri fordyrer elbilen. Med en begrunnet frykt for batterihavari har det for mange vært trygt å leie batteri frem for å kjøpe.
Mange i Norge har også dyrekjøpt erfaring med elbil for endel år siden. Nikkel-Kadmium batterier i franske biler hadde fort en reservedelspris på batteripakken som stod i stil med nybilprisen.

Sydover i Europa er det vanskelig for forbrukere å finansiere en elbil som er 50-80.000 dyrere enn dieselversjonen de så vidt har råd til å kjøpe.  Med en månedlig batterileie får elbilen samme virkning som dieselbilen. Batterileie==drivstoffkostnader.

I Norge har vi (hatt) bilavgifter og merverdiavgift som har fjernet gapet mellom elbil og tradisjonelle biler i tillegg til en hel rekke med incitamenter som fremmer elbilsalget.

Motsatt har vi hatt en merverdiavgift på batterileie som har gjort det lønnsomt å kjøpe med 0% mva fremfor 25% mva ved leie. Dette er nå endret i 2015.

Som med det meste annet, det lønner seg oftest å kjøpe. Noen skal ha betalt for risiko og kostnader. Derimot har det gitt trygghet og mulighet for andre til å kjøpe elbil.





22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

SitatDet er mange Renault Z.E.-kunder i utlandet som ser på Norge med misunnelse da vi er det eneste landet i Europa hvor Renault ikke har batterileie. Men den norske importøren måtte jobbe hardt for dette har jeg forstått.

Dette er fjernet og kjøp/leie er valgfritt i alle land.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Husk at ved kjøp av batteri følger 5 til 8 års garanti med på kjøpet. Enda en grunn til å ikke betale leie for "samme garantien"

Og det er riktig som Kaiat skriver. Renault importøren satte stilte Renault Frankrike ultimatum da det var omtrent ingen Norske kunder som lot seg lure av leieavtalen til Renault. For å kunne selge bilene hadde de ingen andre valg enn å selge med batteri.

Think prøvde seg også på en leie deal til å begynne med, med store problemer for kundene sine. Kostnaden med å leie og alle tilleggskostnadene som fulgte med, som moms, kontroll av batteri, kostnader ved overføring av leiekontrakt etc. gjorde leie til et katastrofeprosjekt vi håper ingen noengang forsøker å gjenta.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 02. februar 2016, klokken 15:58
SitatDet er mange Renault Z.E.-kunder i utlandet som ser på Norge med misunnelse da vi er det eneste landet i Europa hvor Renault ikke har batterileie. Men den norske importøren måtte jobbe hardt for dette har jeg forstått.

Dette er fjernet og kjøp/leie er valgfritt i alle land.

Helt sikker på dette? Jeg måtte sjekke for sikkerhets skyld og i UK får du nå kjøpe batteriet sammen med bilen. Men i Sverige og Danmark oppgis pris på bil kun med batterileie, og dette er prislister fra 1/1-2016.



chrg

Så vidt jeg har hørtes så har Renault forsøkt seg på et nylig nedlagt prosjekt med stasjoner hvor batterier ble byttet istedenfor ladet i bil. Da er det litt lettere å se leie av batteri som en løsning da det ikke er ET batteri du eier. Har hørt også Zoe ble klargjort for dette.
*******
Renault Zoe

Speeder

Sitat fra: chrg på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:42
Så vidt jeg har hørtes så har Renault forsøkt seg på et nylig nedlagt prosjekt med stasjoner hvor batterier ble byttet istedenfor ladet i bil. Da er det litt lettere å se leie av batteri som en løsning da det ikke er ET batteri du eier. Har hørt også Zoe ble klargjort for dette.
Kilde\link?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW


chrg

Så vidt jeg ser så står det her at Zoe også var tiltenkt dette systemet. Og tesla har vel også lansert sitt system med batteribytte.
*******
Renault Zoe

chrg

*******
Renault Zoe

Elbilskeptisk

Dette er en gammel tråd men lurer på hvor landet ligger med batterileie på gamle renaulter. Ble det mulig å kjøpe seg ut eller fris fra batterileie på annen måte.

Har lest diverse annonser på Kangoo og Zoe 2012-14 modeller og bare i et par av de er batterileie nevnt. I en annonse for en 2014 modell stod det at leien var på 600kr/år(?)
Har sendt forespørsel om dette på noen av de. En av de privateide var bruktimporttert uten leieavtale. Forhandlerne stilte seg stort sett uforstående til problematikken.

Kan godt tenke meg eldre elektrisk Renault men ønsker ikke batterileie.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA