Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestolper og Tesla

Startet av Icenor, lørdag 30. januar 2016, klokken 15:11

« forrige - neste »

Icenor

Jeg har prøvd å få klarhet i dette ang. Tesla og de kommunale ladestolpene i Oslo. Jeg bor i en leilighet og har ikke tilgang til garasje. Jeg ville derfor vært avhengig av de kommunale ladestolpene i nabolaget. Det er relativt mange av dem og de har blant annet bygget 4-5 helt nye type 2 eksklusive ladere rett utenfor døren.

Såvidt jeg har forstått dette rett så er de fleste stolper 16 amp, 230 volt én fase. Med andre ord, jeg vil ikke få mer enn 3,7kW. Det ville ta over 20 timer å lade bilen fra tomt til fullt. Det høres ganske ille ut. Men hvordan ville det vært i praksis?

På hverdagene står bilen på jobb fra kl.07 til 15 og det er såvidt jeg vet ingen mulighet til å lade. Etter jobb får bilen kanskje ikke lade før den blir brukt igjen og i worst case blir den ikke satt i lading før den er hjemme på kvelden igjen.
Tar jeg feil hvis jeg påstår at hvis bilen får lade i hvert fall rundt 7 timer over natten så holder det til ihvertfall 100km kjøring til jobb og på ettermiddagen/kvelden?

Teoretisk så går det:
16a x 230v = 3,7kW x 7t = 26kWh / 0,2kW per km = 130 km

Men i praksis? Leverer ladestolpene 3,7kW og klarer bilen å ta det i mot selv når det -10°?

Er det noen med Tesla i Oslo som er avhengig av ladestolpene og kan bekrefte at dette går selv når bilen ikke får lade så ofte?

Hva med enkellader vs dobbellader? Det var snakk om at stolpene skulle oppgraderes til 32a. Hvor langt har de kommet med det?
P85
Model 3 - reservert

inverter

Jeg ville ikke ha satset på gateparkering av en såpass dyr bil som en Tesla på grunn av faren for skader og hærverk.

Det lille jeg har brukt de kommunale ladestolpene med type 2 for å lade min Tesla med dobbelt lader har de fungert greit med en fase 16 A. Har pleid å bruke ladekortet fra Fortum for å åpne.

Icenor

Skulle gjerne betalt for garasje, men det er dessverre ikke et alternativ. Det er et relativt rolig nabolag da, med lite trafikk av fulle folk og slik.
P85
Model 3 - reservert

Muffinman

Det er vel heller skadefro, misunnelige folk man skal frykte mest. Dashcam foran og bak er ihvertfall obligatorisk.

jog

Om det er ledig plass så går det fint med 16 amp og gateparkering.  Det gir ca 16kmtimen lading selv om det er vinter.  Må vel regne med at bilen står ca mellom 2130 og 730 da får du jo 16 mil. 
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

fredag

Veldig mange Tesla-eiere greier seg helt fint med 13A-lading. Du vil få 16A, dvs litt raskere.

Tommelfingerregel er 1km/t lading pr ampere (enfas). Dvs at du vil få 16km lading pr time du lader.

Det som kan bli problem er at du ikke er garantert å få plass på ladestolpen utenfor døren din. Antall elbiler øker mye fortere enn antall offentlige ladestolper.

Du bør kanskje kjøpe chademo-adapter sammen med bilen, slik at du har mulighet til å hurtiglade bilen ved behov. Fortum bygger to nye, store ladetorg for Oslo kommune i Monradsgate (Tøyen) og Stavangergata (Bjølsen), der det vil bli mulig å lade fortere når du har behov for å fylle batteriet fort.

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-bygger-to-store-ladetorg-i-oslo/

Jeg tviler på at Oslo Kommune kommer til å satse på å øke ladehastigheten på de vanlige ladestolpene. Desverre er de vel også kablet slik at det bare er 16A inn på hver stolpe, slik at de desverre ikke kan gi mer effekt dersom en nabostolpe er ledig eller ferdigladet (lastbalansering).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olatho

Det er sannsynligvis sjelden du har behov for å lade fra 0-100%, så det tallet behøver du neppe å bekymre deg for.
Jeg er også en av dem som bare har 16A (Type2) og det holder i massevis for oss.  Det hele kommer jo som du sier an på hvor langt du har behov for å kjøre hver dag, og hvor lenge bilen kan stå og lade.
Vi har i perioder måttet klare oss med offentlige ladestolper i Oslo, og utenfor hos oss er det bare de "gamle" schuko-stolpene, så der har vi måttet klare oss med 10-13 A.  Det har gått bra det også.
Erfaringen vår er at bilen står parkert lenger enn man kanskje tror.  Du får vel gjerne stått minst 10-12 timer hver natt (ca 1800 - 0600 f.eks.).  Det vil gi deg nok til 160-180 km hver dag.  Og kjører du mindre enn det noen dager, så øker jo bare marginene dine. 

Så lademessig tror jeg ikke du behøver å bekymre deg (hvis du ikke har et kjøremønster der du i gjennomsnitt over en uke kjører mer enn 150 km/dag, og ofte ikke kan la bilen lade så mye som 10 timer i løpet av natta.

Diskusjonen om gateparkering eller ikke er en annen sak, og den har jeg ikke tenkt å legge meg opp i.

Havebigfun

Det er mange TMS som brukes på den måten i Oslo, bla en kollega av meg. Han har aldri klaget. Du bør finne ladekontaketr i nærheten som gir >16A- ikke fordi du nødvendigvis trenger det men fordi du da finner roen- siden du har en plan B - just in case.
Jeg tror du kommer til å ha nok strøm uansett ;)

Mtp skader er det nå rimelig mange biler- og mindre oppmerksomhet og mulig/forhåpentligvis mindre hat- vi får håpe risikoen for hærverk reduseres.

nie

Så lenge du får plass ved en av disse stolpene vil den levere tilstrekkelig med strøm. Over tid vil disse likevel bli et knapphetsgode og det kan gi deg noen utfordringer.

Jeg ville prøvd en dialog med arbeidsgiver for å få tilgang på en lademulighet der. Bilen din står der 8 timer for dagen og du vil nokså greit kunne få ladet tilsvarende 100km for dagen....om du må betale noen kroner for det så er det kanskje verdt det?

Icenor

Tusen takk for innspillene, det var det jeg håpet å høre. Bjølsen er ikke langt unna og kiwi hurtiglader er også nærme så da har jeg plan B hvis skulle trengs :)
P85
Model 3 - reservert

aness

Sitat fra: Icenor på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:53
Tusen takk for innspillene, det var det jeg håpet å høre. Bjølsen er ikke langt unna og kiwi hurtiglader er også nærme så da har jeg plan B hvis skulle trengs :)

Jeg har hatt tilsvarende løsning i ett års tid nå, og det har fungert helt greit.
I løpet av dette året har det helt klart kommet flere biler, så sannsynligheten for at alle stolpene nærmest meg er opptatt har blitt større og større, men så langt har jeg alltid funnet en ledig plass på en av mine alternative steder i nærheten.

Når du blir litt mer komfortabel med hvor mye du kjører pr dag så lærer du deg sikkert også at bilen ikke må fullades hver dag. Jeg lar stort sett bilen stå og lade fra kveld til morgen 2-3 ganger/uke.

Rent praktisk så får du 15-17km/t, avhengig av hvor mange volt du har i stolpene.
Når det er -10 og lavere bør du plugge deg inn i laderen rett etter at du har kjørt, så slipper bilen å varme opp batteriet først. (liten obs her, regn med å lade noe mindre pr time når det er så kaldt, jeg tror jeg fikk 12-13km/t på en lader som vanligvis gir meg 17km/t)

Ang dyr bil og gateparkering, såvidt jeg vet har ikke det vært noe problem i min del av byen (~ Helsfyr).
Model S har nå blitt ett så vanlig syn i Oslo nå at folk flest ikke bryr seg.

Icenor

#11
Godt å høre. Det viser seg at en kollega lader på jobb. Det er Schuko så jeg er litt usikker på om den klarer begge våre biler samtidig. Han har en Zoe. Jeg kan jo alltids redusere hvor mye Teslaen trekker slik at sikringen ikke går. Så da burde det ikke være noe problem med lite strøm på batteriet ihvertfall.

P85
Model 3 - reservert

fredag

Sitat fra: Icenor på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:13
Godt å høre. Det viser seg at en kollega lader på jobb. Det er Schuko så jeg er litt usikker på om den klarer begge våre biler samtidig. Han har en Zoe. Jeg kan jo alltids redusere hvor mye Teslaen trekker slik at sikringen ikke går. Så da burde det ikke være noe problem med lite strøm på batteriet ihvertfall.

Det der ser veldig ut som en dobbel schuko-kontakt på en kurs. Dvs at dere enten kan lade på 8A samtidig, eller at dere deler kontakten på tid, feks slik at Zoe lader ferdig sitt lille batteri først, og så sier han fra når du kan gå inn på appen og starte ladingen av din Tesla.

Eller: Spør arbeidsgiver pent om å få satt opp en ny kurs til, med en ny kontakt. Hvis arbeidsgiver har god råd, så bør det settes opp en type2-ladeboks, feks Salto eller Rolec. Alternativt så kan det settes opp en blå 32A enfase industrikontakt eller rød 16A trefase-industrikontakt, eller i verste fall en schuko-kontakt til.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Det er vel ikke gitt at den kontakten henger på mer enn 10, evt 13A. 16 A er dog mest sannsynlig hvis man ser på dimensjonen av ledningen.

aness

Sitat fra: Icenor på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:13
Godt å høre. Det viser seg at en kollega lader på jobb. Det er Schuko så jeg er litt usikker på om den klarer begge våre biler samtidig. Han har en Zoe. Jeg kan jo alltids redusere hvor mye Teslaen trekker slik at sikringen ikke går. Så da burde det ikke være noe problem med lite strøm på batteriet ihvertfall.

Hvis du ikke må lade på jobb så la heller Zoe brukeren lade der alene, i motsetning til ham så har du stort nok batteri :)

Men når det er sagt, hvis en Zoe kan lade der så har dere 400V på jobb, spør heller om det er mulig å få opp en 16A rød kontakt. Det vil gi deg ~50km pr time lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA