Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected

Startet av bromm, fredag 29. januar 2016, klokken 16:40

« forrige - neste »

bromm

Her er KJEMPENYHETER for de som har "6AK Connected Drive Services" og "609 Navi Pro" !!!

IFTTT - "IF This Then That" er en gratistjeneste som baserer seg på å automatisere interaksjon mellom hundrevis av forskjellige "channels" som kan bestå av sosiale media, sky-tjenester, Smart-hus teknologi, private værstasjoner, mobiler/nettbrett/wearables etc etc - kort sagt IoT (Internet of Things). Dette muliggjør en svært enkel tilnærming til "personlig programmering", hvor man kan sette opp sine egne regler for å få ting automatisert basert på tusenhvis av forskjellige forutsetninger, og/eller man kan rett og slett få beskjed på mobil, nettbrett, smartklokken (og altså nå; displayet i BMW'en), hvis spesielle hendelser inntreffer. Et par eksempler på dette kan være at man kan få garasjeporten til å åpne seg når man kommer innenfor et geometrisk område med GPS-posisjonen til bilen - eller, man kan få beskjed i displayet på bilen hvis CO2-innholdet øker til en satt grense på Netatmo-værstasjonen man har hjemme (høyt CO2 kan som kjent bety brann). Et annet eksempel kan være å lage "kjørebok" med "3 klikk" ved at IFTTT ajourfører et regneark på Gdrive hver gang bilen kjøres ;)

Les mer om dette på BMW labs sine sider: https://labs.bmw.com/#ifttt (som vanlig ser det ut til at vi her i Norge må vente en liten stund til vi får tilgang på widgeten i bilen - derfor oppfordrer jeg alle til å si sin hjertens mening om dette på https://labs.bmw.com/feedback.html - slik at de blir oppmerksom på hvor mange i3'er som er solgt i Norge, og at vi godt kan bruke engelsk versjon inntil de får det oversatt til norsk).

Selve IFTTT finner dere her: https://ifttt.com/recipes - man bør lage seg konto her uansett, for dette kan brukes til langt mer enn bare BMW Connected.

"BMW Labs Channel" er beskrevet her https://ifttt.com/bmwlabs (oversikt over triggers og actions er også listet i det ene bildet nedenfor).

Her er BMW's egen pressemelding og en del bilder vedrørende lanseringen av dette: https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=bmw-labs-an-online-laboratory-for-connecteddrive-services-bmw-group-is-the-world%E2%80%99s-first-carmaker-to&outputChannelId=6&id=T0251182EN&left_menu_item=node__5238

Selv har jeg faktisk klart å binde min egen ConnectedDrive-konto til IFTTT, så det som bare mangler for oss i norge er at widgeten blir gjort tilgjengelig i "BMW Online" på bilene. Der har det ikke skjedd noen ting på år og dag (ref. også app-store osv.), så det er virkelig på tide at de får beskjed hos BMW om at norge (som tross alt har solgt flest i3 pr. capita), får oppgradert dette systemet for å få være med på leken. I USA og andre land som er listet i den første linken, så fungerer IFTTT allerede som det skal, og diskusjonene går livlig for seg: https://www.facebook.com/groups/BMWi3/permalink/962437947163400/ (må være medlem av BMW i3-gruppen for å se innholdet)

Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart. Del gjerne eksempler på hvordan det kan brukes når den tid kommer :)

bromm


turfsurf

Satt og puslet med dette i formiddag. Har tysk Connected drive konto, så skal teste når fruen har kommet hjem. Ikke mye veldig nyttig, men kjørebok og parkeringsfunksjonene er jo litt kjekke da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Danske BMW melder at Connected Drive Store kommer i løpet av 2016, så da burde jo ikke Norge være dårligere.
Men det spiller ikke så stor rolle hvor mange i3 som er Norge. De utgjør bare en liten brøkdel av salget på 2mill biler hvert år som alle nå er potensielle kunder av Store. Det er naturlig at de prioritere de største landene først.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Første norske live rapport  :)
Men kan du stole på bilen din da, du har jo vært inne på en tysk konto  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Den er på tysk konto fremdeles, og kommer til å være det til de fikser den norske  ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 18:35
Men kan du stole på bilen din da, du har jo vært inne på en tysk konto  ;)
Du kan legge vekk sarkasmen din med en eneste gang, LMOR - jeg er DRITT lei av at du forsøpler alle trådene med usakligheter og antatte fakta med klar adresse til meg selv. Dette er min tråd, så hold deg til saken som omhandler IFTTT og BMW Connected, ellers så sletter jeg hele tråden. (For de som ikke skjønner oppstyret, så er LMOR fortsatt "betuttet" etter at jeg antydet at 360-bergningen hans kan være herpet fordi han flytter bilen sin mellom sin tyske og norske konto. Det er meg fullstendig likegyldig hvor godt 360-beregningen til hans bil er - det var bare et forsøk på å forklare hvorfor han hadde problemer, siden han flyttet bilen mellom forskjellige kontoer. Om de er tysk eller ikke, spiller absolutt ingen rolle - men det har jo tydeligvis blitt oppfattet (antatt) slik)

bromm

#8
Fungerer denne, turfsurf ?

https://ifttt.com/recipes/378480-if-android-sms-notify-bmw

Spørsmålet er om hva du får av innholdet i SMS'en i displayet når du mottar SMS på en Android telefon som har IFTTT-appen installert...

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bromm

#10
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. januar 2016, klokken 20:09
Dårlig med Android her i huset   ;)
Ok, da sliter du litt fordi iOS er mye mer restriktiv for tilganger til alle apper enn det Android er på telefoner. Android Wear støttes også allerede, så vi får se om Apple Watch kommer på banen...

turfsurf

Er utviklingssjef for et softwarehus som har integrasjon som core business, og utvikler apper for både Android og iOS, så jeg kjenner litt til hva som er mulig og ikke der...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#12
Sitat fra: bromm på fredag 29. januar 2016, klokken 19:27
Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 18:35
Men kan du stole på bilen din da, du har jo vært inne på en tysk konto  ;)
Du kan legge vekk sarkasmen din med en eneste gang, LMOR - jeg er DRITT lei av at du forsøpler alle trådene med usakligheter og antatte fakta med klar adresse til meg selv. Dette er min tråd, så hold deg til saken som omhandler IFTTT og BMW Connected, ellers så sletter jeg hele tråden. (For de som ikke skjønner oppstyret, så er LMOR fortsatt "betuttet" etter at jeg antydet at 360-bergningen hans kan være herpet fordi han flytter bilen sin mellom sin tyske og norske konto. Det er meg fullstendig likegyldig hvor godt 360-beregningen til hans bil er - det var bare et forsøk på å forklare hvorfor han hadde problemer, siden han flyttet bilen mellom forskjellige kontoer. Om de er tysk eller ikke, spiller absolutt ingen rolle - men det har jo tydeligvis blitt oppfattet (antatt) slik)
? Jeg har ikke hatt noen problem med min estimering noen gang. Men du påstod at det var feil på min bil fordi jeg hadde vært inne på en tysk konto.
Det var vel det som var synsing og antatte fakta.
Jeg kan være med på å legge bort unødvendige kommentarer hvis du gjør det samme.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 29. januar 2016, klokken 20:36
Men du påstod at det var feil på min bil fordi jeg hadde vært inne på en tysk konto.
Jeg påsto at din bil var ute å syklet fordi du koblet den til forskjellige kontoer, ja - og tilfeldigvis var den tysk (så da må man vel kalle den for tysk, da). Hvis du skal få noen forventet og nøyaktig historikk ift. kjøremønster osv, så skjønner du vel selv (håper jeg), at man ikke bør gjøre slikt. Men hysj, nå - hold deg til saken her...

turfsurf

Tja, når jeg snakket med tyske ingeniører på support sa det at alle features, historikk osv knyttes opp mot bilen, så hva man gjorde med Connected drive konto spilte ingen rolle. Tviler derfor på at estimering av rekkevidde blir påvirket.

Men det er nå min mening. Ellers kan jeg opplyse om at bilen ikke tar noen skade av å være koblet opp mot tysk konto, men får noen online menyer på tysk, som kan være litt pes  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA