Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Life eller Intens?

Startet av HCO, torsdag 28. januar 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

HCO

Vi er for tiden i tenkeboksen ifht. å bytte ut en gammel "nummer to-bil" med en Zoe. Jeg var en tur hos forhandleren i går for en første prøvetur (forøvrig en hyggelig opplevelse, både forhandleren og bilen). Jeg oppfattet at han nærmest tok det for gitt at vi skulle ha Intens.

Jeg klarer imidlertid ikke å se at Intens gir såpass merverdi ifht. Life at jeg har lyst til å legge i 28.000 ekstra. Vi har allerede en glimrende "førstebil" med alt av komfort, så vi bryr oss lite om skinnratt og varmesete. Vi har heller ikke mulighet (eller behov) for 11Kw hjemmelader.

Skal vi holde oss til opprinnelig plan, og velge "lokkemodellen", eller skal vi gå for Intens? I så fall hvorfor det?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

frank

Tenkte omtrent det samme som deg, og har bestilt Life.

Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

refreol

Når jeg bestilte for over ett år siden var det "bare" 10' i forskjell på selve bilmodellene.

Jeg ville alvorlig sjekket hva som er forskjell - bla om det er mulig å bestille forvarming i bilen (tilkoblet) på Life også.
Selv om selve appen er kritikkverdig er det mye positivt å si om automatisk kartoppdateringer osv.
Det blir liksom en mye mer "moderne" bil når den er "connected" til internettet.....



Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

pudderjagar

#3
Når da står om valget mellom Intens og Life så er svaret frå  meg Intens meg god samvittighet.

Forskjellane er store når da kjem til spesifikasjon, har lista opp da som Intens har i tillegg til Life:
Crucekontroll
Parkeringssensor bak med kamera (visualisering på skjerm)
Automatisk tenning av nærlysene
Renault-nøkkelkort med handsfree betjening På Life må du putte da store kortet inn i en kortleser i midtkonsollen.
Regnsensor
Elektriske vindusheiser foran og bak (med enkeltberøringsfunksjon og antiklem på førersiden)
My Z.E. Inter@ctive: Fjernbetjening av batterilading og forhåndsregulering av temperaturen
Assistance, værmeldinger
Frontlister i blålig krom og blåtonede bakruter
Solskjerm med speil (på fører- og passasjersiden)
16" Aérotronic aluminiumsfelger
Lommer på passasjerseteryggen
Sort stofftrekk
Varme i seter foran
Radio med studiolyd – "3D sound by Arkamys ™", dobbeltantenne,
to subwoofere, to dobbeltkjeglehøyttalere
Ratt og girstangkule i skinn
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ZOE

Hvor mye man er villig til å betale må man nesten føle litt på selv. Men jeg hadde nok ikke kjøpt zoe med utstyret i Life. Bare kameraet er verdt mye penger for meg.
Jeg har ikke varme i setene, men sitter nå om vinteren på ett trekk fra Jula med EL varme i, det er vidunderlig på kalde dager. Det kostet 98kr...

Cruisecontrol bruker jeg daglig og biler uten regnsensor føles gammeldagse..

Hvis dere ikke har hatt Elbil før, så vil dere fort oppleve at nummer to bilen blir nummer 1 bilen. Vi har en BMW som kostet drøyt millionen da den var ny i 2008, det siste året har den trillet ca 10 000 (hvorav ca 6000 var en ferie til Italia) mens Zoen har trillet drøyt 20 000km.. BMWen slår renaulten på alt av komfort på langtur, men det føles fryktelig unødvendig å brenne 1 liter diesel på mila for alle småturene når de kan kjøres med miljøvennlig vannkraft.
BMWen er forvist til jobbkjøring for fruen (6km om dagen),hytteturer (for langt for zoe) og bilferie. All annen kjøring er med Zoe.
Denne måneden bikker jeg over 1 000km kun i jobbkjøring.
Sitter på fergen mellom Arsvågen og Mortavvika etter dagstur i Haugesund idag.  Det som irriterer meg er at jeg vet det blir litt snaut med strøm til handleturer og ungeflytting, så muligens må jeg starte hyttetoget (BMW) for resten av dagen..

Jeg kan dessverre ikke ha 11kw lader Pga. Gammelt strømnett der jeg bor..

asgeirn

Jeg kjøpte Intens, og har hatt stor glede av det ekstra utstyret den har.  Digger å slippe å styre med lyset på vei inn og ut av tunneler, samt på kvelden.  Den tenner baklysene også, så du slipper å risikere bot for å kjøre uten lys.

Utsikten ut av bakruta er ikke noe å skryte av, så rygging er mye lettere med kamera og sensorer, selv om linsen blir møkkete tvert hvis det er grisevær.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

HCO

#6
Jeg er fortsatt ikke overbevist, må jeg innrømme. Om prisforskjellen var 10' hadde det selvsagt vært lite å lure på, men 28.000?

Det synes nesten for meg som om Renault Norge gir 25.000 i rabatt i den ene enden (ved skroting av eksisterende bil, som jeg uansett har planer om) og legger på omtrent like mye i den andre, på den modellen de fleste kjøper.

En annen sak er jo at vi har planer om å ha bilen en stund, og det vil jo være mindre som går i stykker underveis dersom det er mindre leamikk som KAN gå i stykker. Den gamle Mazda'en som jeg nå skal erstatte har absolutt null ekstrautstyr, kostet 10.000 og har gitt oss 30.000 feilfrie kilometre (foruten skifte av bremseklosser og eksosanlegg). Jeg er redd for at overgangen til fransk bil med store mengder elektronikk kan bli smertefull.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Speeder

Jeg gadde gått for Life. Endte selv opp med intence pga leveringstid(salgstriks?)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Jeg ville kjøpt en brukt til best mulig pris. Da får du i pose og sekk. Alt utstyret uten ergrelsen over prispåslaget og lavere pris.

Selg eller behold og lei ut Mazda via Nabobil.

Her er en "innkjørt" intense til 169'   http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69661916
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

#9
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. januar 2016, klokken 06:22Her er en "innkjørt" intense til 169'

Det tror jeg blir en dårlig deal, iallefall dersom veggboks (som jeg vil ha) og montering av denne ikke er inkludert. Renault selv oppgir verdien til 20-42.000 inkl. montering. Dersom boksen er med, men man må betale elektrikeren selv, blir det raskt en tilleggsregning på iallefall 10-15.000 (mer dersom jeg må kjøpe transformatoren). Den to år gamle Intense'n vil da koste kanskje 184.000 eller mer. Splitter ny Life, med vrakrabatten, havner akkurat i samme området. Riktignok uten vinterhjul, men det ordner jeg relativt billig selv.

Dersom man skal ha håp om å selge en brukt Zoe til denne prisen, tror jeg det er lurt å vente til Renault har sluttet med "Renaultvere"-kampanjen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

marnybak

Omtrent ingen av featurene på Intense var noe jeg egentlig var interessert i, med unntak av setevarmer og engangsberøring av vindusheis, så kjøpte Life, for de to tingene er ikke verdt 30k for min del. Unngikk dermed også skinn. Styring av varme/lading fra app har vel vært noe som knapt har fungert og som du må betale abonnement på etter et år, så det spørs om det er så attraktivt for alle.

Alle vil ubevisst mentalt forsvare kostbare valg de har gjort, så det spørs om du får objektive svar, men det finnes altså også folk som tenkte som deg og som ikke lider under valget i etterkant :)
Renault Zoe 240 Life

Håndvask

Man kan rasjonalisere seg vekk fra og til det meste.

Min tanke vil være at det vil være en strevsom nr.2-bil uten noen av de ekstrafunksjonene man får med en Intensmodel, spesielt om dere har en fin førstebil som utgangspunkt. Setevarmer, ryggekamera og handsfree nøkkel gjør mye for å gjøre det komfortabelt å bruke bilen i det daglige.

11kW ladestasjon er ikke noe man trenger om man bare skal lade over natten, så om man kan få den uten vil nok det lette litt på prisforskjellen.


HCO

#12
Sitat fra: Jævla Hippie på fredag 29. januar 2016, klokken 11:40...de to tingene er ikke verdt 30k for min del...

Godt å høre at jeg ikke er alene. Prisforskjellen, og hva man får for disse pengene, henger ikke på greip for meg. Det er også viktig å huske på at dette er uten MVA, så prisforskjellen er "egentlig" kr. 35.000.

Sitat fra: Trynemjoel på fredag 29. januar 2016, klokken 12:10...Min tanke vil være at det vil være en strevsom nr.2-bil uten noen av de ekstrafunksjonene man får med en Intensmodel...

Strevsom er vel ikke ordet jeg tenker på. Vår fine førstebil er 4,85m lang, og jeg har ikke savnet ryggekamera.

Sitat fra: Trynemjoel på fredag 29. januar 2016, klokken 12:1011kW ladestasjon er ikke noe man trenger om man bare skal lade over natten, så om man kan få den uten vil nok det lette litt på prisforskjellen.

Den nye prislisten bærer litt preg av taktisk prising, det er hele kr. 48.000 i prisforskjell fra topp til bunn, og forskjellen er kr. 20.000 mellom 3,6kW og 11kW:

Life Easy Charge kr 209 900
Intens Easy Charge kr 237 900
Intens Supercharge kr 257 900

Et argument som foreløpig ingen har nevnt er annenhåndsverdi. Men jeg sliter med å se at jeg får 28.000 mindre for bilen om 6 år fordi den ikke har setevarmer og ryggekamera. Kanskje er det heller slik at fordi den er mer feilfri enn bedre utstyrte varianter (på grunn av mindre leamikk som kan gå i stykker) så er den like mye verdt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Bare for ordens skyld: Jeg er svært takknemlig for alle innspill til mitt store i-landsproblem, selv om min nedsabling av motargumenter ikke tyder på det. Jeg vil gjerne bli overbevist om at jeg tar feil, men foreløpig heller jeg fortsatt mot Life.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

solf

Hei
Har ikke angret et sekund på å gå for intens. Det jeg setter pris på av utstyr og som brykes hyppig er:

+ Cruicekontroll
++ Parkeringssensor bak + kamera
++ Automatisk tenning av nærlysene
+++ Handsfree betjening både ved opplåsing, "oppstart" og når bilen forlates. (Savner denne funksjonen på Volvoen..)
+ Regnsensor
+ Elektriske vindusheiser foran og bak (med enkeltberøringsfunksjon og antiklem på førersiden)
+ My Z.E. Inter@ctive: Fjernbetjening av batterilading og forhåndsregulering av temperaturen via app eller PC/Mac
++Varme i seter foran

Gir deg en bedre og sikrere opplevelse hver gang du tar deg en kjøretur.
Renault Zoe 2015
R240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA