Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Bjoris, onsdag 27. januar 2016, klokken 23:18

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: bertin på fredag 29. januar 2016, klokken 23:24
I juleferien kjørte vi Oslo-Bergen-Oslo med "ny" 70D 19" Cyclone og Nokian R2 piggfrie vinterdekk

22.des, totaltid 08:42, kjøretid 07:26, distanse 511 km, gj.snitt 69 km/t, 193 Wh/km, 98 kWh, temp ca. 4c
28.des, totaltid 07:58, kjøretid 06:59, distanse 496 km, gj.snitt 71 km/t, 203 Wh/km, 101 kWh, temp. ca. -4c

Kupetemperatur 23c, range mode off, fullastet bil med 2+2 og alt for mange julegaver.

Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sigurdi

Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

Det store spørsmålet er da hva du gjør når du er ute på tur, hvor du bor, temperatur, våt veibane, forvarming, langkjøring, dekktype, dekktrykk.....

Siste ukene før jeg resite på jobb så var det kun småkjøring og forbruket lå på 300-500Wh/km, jeg er og flittig bruker av forvarming av bilen.
Så langkjøring kan ikke sammenlignes med småturer mittvinters.
(Total snittet mitt har gått drastisk opp pga dette (den er jo bare gått 2500km og ca 600 av dem er småkjøring)

Tesla er vel den elbilen som vintertid bruker desidert mest strøm, om en bruker den kun til småkjøring og aktiv bruker av forvarming osv, men samtidig den elbilen som har nærmest forbruk sommer og vinter på langkjøring.

PS langkjøring er ikke 3-5mil, men 20-50 mil. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Salvesen

Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 14:46
Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

Det store spørsmålet er da hva du gjør når du er ute på tur, hvor du bor, temperatur, våt veibane, forvarming, langkjøring, dekktype, dekktrykk.....

Siste ukene før jeg resite på jobb så var det kun småkjøring og forbruket lå på 300-500Wh/km, jeg er og flittig bruker av forvarming av bilen.
Så langkjøring kan ikke sammenlignes med småturer mittvinters.
(Total snittet mitt har gått drastisk opp pga dette (den er jo bare gått 2500km og ca 600 av dem er småkjøring)

Tesla er vel den elbilen som vintertid bruker desidert mest strøm, om en bruker den kun til småkjøring og aktiv bruker av forvarming osv, men samtidig den elbilen som har nærmest forbruk sommer og vinter på langkjøring.

PS langkjøring er ikke 3-5mil, men 20-50 mil. :-)


Kjører normalt vill jeg si, ikke særlig fort. Bor på vestlandet, tempen er jo svingende men ofte mye regn, alltid forvaming, pirelli sottozero 3, 2,9bar

Har hatt noen langturer i vinter, en fra lyngal til aksdal i romjulen(første dag), var vinterføre kom da frem med noen mil igjen, så rundt 250W/km. Andre var fra aksdal til vinje, kom akkurat frem! så rundt 290W/km og så kjørte jeg mot geilo, møtte på noen stengte veier og tilbake til vinje, 250km så rundt 260W/km med avskrudd klima og max sparing i slutten. Hjem fra vinje gikk det bedre, hadde kanskje 240W/km. Men å havne under 200 ser jeg nesten ikke muligheter for :p
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Sotto 2 & 3 har samme høye rating på rullemotstand. Jeg har 2, og har også uforholdsmessig høyt forbruk. Tipper vi får se en hyggelig endring når sommerdekkene kommer på. Neste gang jeg kjøper vinterdekk går jeg tilbake til R2. Det er vel vinterdekket med laveste rullemotstand, og kan med rette kalles et vinterdekk.

Til sammenligning gikk jeg fra 21" til 19" i fjor sommer og presterte å kjøpe et dekk med høy rullemotstand. Jeg gledet meg til nedgang i forbruk, men fikk heller en 10% økning. Så ja, dekk kan utgjøre veldig mye.

bertin

Sitat fra: Salvesen på lørdag 30. januar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 14:46
Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

Det store spørsmålet er da hva du gjør når du er ute på tur, hvor du bor, temperatur, våt veibane, forvarming, langkjøring, dekktype, dekktrykk.....

Siste ukene før jeg resite på jobb så var det kun småkjøring og forbruket lå på 300-500Wh/km, jeg er og flittig bruker av forvarming av bilen.
Så langkjøring kan ikke sammenlignes med småturer mittvinters.
(Total snittet mitt har gått drastisk opp pga dette (den er jo bare gått 2500km og ca 600 av dem er småkjøring)

Tesla er vel den elbilen som vintertid bruker desidert mest strøm, om en bruker den kun til småkjøring og aktiv bruker av forvarming osv, men samtidig den elbilen som har nærmest forbruk sommer og vinter på langkjøring.

PS langkjøring er ikke 3-5mil, men 20-50 mil. :-)


Kjører normalt vill jeg si, ikke særlig fort. Bor på vestlandet, tempen er jo svingende men ofte mye regn, alltid forvaming, pirelli sottozero 3, 2,9bar

Har hatt noen langturer i vinter, en fra lyngal til aksdal i romjulen(første dag), var vinterføre kom da frem med noen mil igjen, så rundt 250W/km. Andre var fra aksdal til vinje, kom akkurat frem! så rundt 290W/km og så kjørte jeg mot geilo, møtte på noen stengte veier og tilbake til vinje, 250km så rundt 260W/km med avskrudd klima og max sparing i slutten. Hjem fra vinje gikk det bedre, hadde kanskje 240W/km. Men å havne under 200 ser jeg nesten ikke muligheter for :p

Jeg har etter min Bergens tur brukt bilen hver dag i Oslo til småkjøring 2-6 mil hver dag. Forbruket er da mye høyere. Leste av totalforbruk nå på Trip meter i bilen. Totalt på 3273 km har jeg brukt 843 kWh som gir et snitt på 258Wh/km. Regner med jeg ligger på ett snitt rundt 300Wh/km med småkjøring og -10 grader.

Kom for øvrig software update nå som jeg installerer. Har v7.1 (2.9.172) fra før. Ble så ivrig jeg glemte å lese Release notes og hvilken versjon som er på vei. Sjekker om 1 time.

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 15:33
Sotto 2 & 3 har samme høye rating på rullemotstand. Jeg har 2, og har også uforholdsmessig høyt forbruk. Tipper vi får se en hyggelig endring når sommerdekkene kommer på. Neste gang jeg kjøper vinterdekk går jeg tilbake til R2. Det er vel vinterdekket med laveste rullemotstand, og kan med rette kalles et vinterdekk.

Til sammenligning gikk jeg fra 21" til 19" i fjor sommer og presterte å kjøpe et dekk med høy rullemotstand. Jeg gledet meg til nedgang i forbruk, men fikk heller en 10% økning. Så ja, dekk kan utgjøre veldig mye.

ah, da kan jeg iallefall glede meg til det! Har dog ikke noen problemer sånn egentlig med det høye forbruket, men oversakende er det :p
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sigurdi

#36
Sitat fra: Salvesen på lørdag 30. januar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 14:46
Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

Det store spørsmålet er da hva du gjør når du er ute på tur, hvor du bor, temperatur, våt veibane, forvarming, langkjøring, dekktype, dekktrykk.....

Siste ukene før jeg resite på jobb så var det kun småkjøring og forbruket lå på 300-500Wh/km, jeg er og flittig bruker av forvarming av bilen.
Så langkjøring kan ikke sammenlignes med småturer mittvinters.
(Total snittet mitt har gått drastisk opp pga dette (den er jo bare gått 2500km og ca 600 av dem er småkjøring)

Tesla er vel den elbilen som vintertid bruker desidert mest strøm, om en bruker den kun til småkjøring og aktiv bruker av forvarming osv, men samtidig den elbilen som har nærmest forbruk sommer og vinter på langkjøring.

PS langkjøring er ikke 3-5mil, men 20-50 mil. :-)


Kjører normalt vill jeg si, ikke særlig fort. Bor på vestlandet, tempen er jo svingende men ofte mye regn, alltid forvaming, pirelli sottozero 3, 2,9bar

Har hatt noen langturer i vinter, en fra lyngal til aksdal i romjulen(første dag), var vinterføre kom da frem med noen mil igjen, så rundt 250W/km. Andre var fra aksdal til vinje, kom akkurat frem! så rundt 290W/km og så kjørte jeg mot geilo, møtte på noen stengte veier og tilbake til vinje, 250km så rundt 260W/km med avskrudd klima og max sparing i slutten. Hjem fra vinje gikk det bedre, hadde kanskje 240W/km. Men å havne under 200 ser jeg nesten ikke muligheter for :p

Er det avlest snittforbruk i bilen eller har du regnet ut etter hvor mye strøm du har brukt.
En 70D har vel tilgjengelig ca 65kWh ned til 0 og dette er med batteri temperatur på 20 grader om jeg husker riktig. 
(Antall kWh en får hentet ut endrer seg etter temperatur, prosessene går seinere og rest energien som er igjen er høyere når cellene er kalde samelignet med varme)

Så bruk bilens snittforbruk for turen, eller andre apper som gjør det samme.

Selv kjører jeg med 3.5-3,6 bar i Nokian Haka 7 og Nokia anbefaler 10% mer luft i vinterdekkene en det som står på bilen.
Jeg justerer også iløpet av vinteren siden ute temperatur har mye å si, mens på langkjøring så stiger temperatur i dekkene og trykket endrer seg.

I døra på min står det 46 og Tesla har litt lav verdi i utgangspunktet.
2,9bar er faktisk 42psi og vil føre til høyere forbruk.

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/
http://www.dinside.no/935083/derfor-bor-du-ha-10-prosent-mer-luft-i-vinterdekkene-dine
Horten
Model X90D (18.03.17)

hemi

bærum > drammen > majorstua > rud > bærum 14 mil ish og 225 i snittforbruk, beste hittil, rangemode on og whatnot. mye autopilot, noen pådrag.

bertin

Jeg har i dag kjørt 5 mil. Forbruket er da 222Wh/km. Oslo sentrum - Heming banen - Holmen hallen - Oslo sentrum. Ingen forvarming. Range mode off (aldri hatt den på) 70D, 2.9 bar i NokianR2 på Cyclone 19", 5 grader i luften og snart sommer. Med forvarming/lading av batteriet i forkant og uten 1 time stopp midt i turen hadde jeg trolig lagt 10% lavere.

Software update var ferdig etter 20 minutter. Parkerte i WIFI distanse til huset. Fikk v7.1 (2.10.71).

Thomas N

Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Sitat fra: bertin på fredag 29. januar 2016, klokken 23:24
I juleferien kjørte vi Oslo-Bergen-Oslo med "ny" 70D 19" Cyclone og Nokian R2 piggfrie vinterdekk

22.des, totaltid 08:42, kjøretid 07:26, distanse 511 km, gj.snitt 69 km/t, 193 Wh/km, 98 kWh, temp ca. 4c
28.des, totaltid 07:58, kjøretid 06:59, distanse 496 km, gj.snitt 71 km/t, 203 Wh/km, 101 kWh, temp. ca. -4c

Kupetemperatur 23c, range mode off, fullastet bil med 2+2 og alt for mange julegaver.

Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

støtter meg på denne. hadde 300 Wh/km i snitt på oslo - svinesund retur. sludd og 0 grader, men dog... hvordan får dere så lavt forbruk?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

turfsurf

Fart, føre, temperatur, vind og dekk påvirker alle rekkevidde mye. Vår 85D kan kjøres på alt fra 130Wh/km (i 90km/t) til rundt 300Wh/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lunitiks

Sitat fra: Thomas N på fredag 04. mars 2016, klokken 22:12
Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Sitat fra: bertin på fredag 29. januar 2016, klokken 23:24
I juleferien kjørte vi Oslo-Bergen-Oslo med "ny" 70D 19" Cyclone og Nokian R2 piggfrie vinterdekk

22.des, totaltid 08:42, kjøretid 07:26, distanse 511 km, gj.snitt 69 km/t, 193 Wh/km, 98 kWh, temp ca. 4c
28.des, totaltid 07:58, kjøretid 06:59, distanse 496 km, gj.snitt 71 km/t, 203 Wh/km, 101 kWh, temp. ca. -4c

Kupetemperatur 23c, range mode off, fullastet bil med 2+2 og alt for mange julegaver.

Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

støtter meg på denne. hadde 300 Wh/km i snitt på oslo - svinesund retur. sludd og 0 grader, men dog... hvordan får dere så lavt forbruk?


Da er vi tre. har ikke vært et øyeblikk under 200 i hele vinter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Har du kjørt langt på bar vei da?

Kjørte ned fra Golsfjellet her om dagen, bar vei fra Gol, temp mellom -5 og +2. 161 Wh/km. Mye hjelp P.g.a 900 høydemeter, men de første to milene var det slapseføre, og 5 mil med motorvei i 110+, og 20+ forbikjøringer. Selv med 5kWh tillegg for høydemeter gir det 180Wh/km.

Men jeg startet med varm bil og lunkent batteri (15kWh regen).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sigurdi

#43
Var delvis samme diskusjon i fjor vinter, gå tilbake i gamle poster så ser dere.

Men vinteren var mildere og varte ikke så lenge og det gjorde ikke diskusjonene heller.

Da var det mye diskusjon om det var et par oppdateringer som var grunnen for høyere forbruk.

Allt var glemt da våren kom, tørre veier, fin temperatur og ingen batterivarming og forbruk godt under 200 for de fleste som ikke slår takten med høyrefoten.

Veldig mange har kjøpt seg bil i høst/vinter og de har ikke fått opplevd hvordan forbruket er i +15grader, sommerdekk, tørre veier, ingen batterivarme osv.

Ser selv at min 70D har snittforbruk på 268Wh/km fra Desember 15, er primært småkjøring med mye forvarming (har ikke range på en frytsepinne av en frue som synest det da blir for kalt).
Samtidig ønsker jeg regen på begge motorene og ikke bare frontmotoren på føret vi har om dagen.

Ser heller ikke poenget å spare noen kroner på at denne er på og varmeapparatet gir mindre effekt.
Den er så billig i drift alikevel at det ikke betyr noe om jeg har forbruk på 200 eller 400Wh/km.

På lengre turer, der det ikke har vært -10 og sludd kommer den greit under 200Wh/km, også nå på vintern.
Alle småturene da den ligger langt over 300 pga både forvarming og varming av batteri osv gir dårlige tall.

Så ta det med ro og vent på våren før man klager på at det er feil på bilen.

Men kan være lurt å sjekke dekkslitasje, har man helt feil hjulstilling så får man høyere forbruk.
Horten
Model X90D (18.03.17)

lunitiks

Good points! Jeg hadde tross alt 170 Wh/km i snitt på turen fra Trondheim til Tromsø ved månedsskiftet aug/sept '15, og det var første turen min, og jeg hadde ikke akkurat lett fot på pedalen  8)  Så hovedgrunnen til det "høye" forbruket nå (og ja, jeg er enig i at det utgiftsmessig ikke spiller noen rolle om jeg har 200 eller 400 i snitt) er sannsynligvis veeeldig mye småkjøring på piggdekk i drittføre, ekstra høyt varmeforbruk og mange minusgrader. Av disse årsakene tror jeg småkjøringen er hovedbidraget
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA