Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Bjoris, onsdag 27. januar 2016, klokken 23:18

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: bjoris på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:13
hmm, hvis du kjører 220 km og det går akkurat så har du opp mot 300 wh/km også på 70D, dette lover egentlig ikke så bra... Som sagt, klarte ALDRI å bruke mer enn 273 wh/km på min S85 og da vil jeg si det var ekstreme forhold...

Det er ikke tvil om at ett CHAdeMO adapter må bestilles sammen med bilen, hva koster dette når en kjøper sammen med bilen, er det mva fritt da?

Dette er i ganske aktiv stigning, så kommer vell av det.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

ingare

Har hatt 85D siden 22 okt.  Kjørt 7996km.  Snittforbruk siden da er på 227Wh/km.

Til daglig kjører vi ca 40km
Har ikke brukt Range Mode enda. 
Setter stort sett på forvarming.
Kjører på vanlige vinterveger. Temperatuområde nå etter jul: -5- -30.
S85D - Levert
S85 - Solgt

Bjoris

Sitat fra: kjetilw på fredag 29. januar 2016, klokken 07:57
Sitat fra: bjoris på onsdag 27. januar 2016, klokken 23:18
....
Vårt strekk er 180 km på våte vestlandsveier med snittfart på 65 km/t og 600 moh der høydemetrene kommer siste 3 mil
.....
Det går vel fint med en 70D "uansett forhold"?

Jeg har S70D med Nokian Hakka R2.

Forbruker varierer mellom ca 200 Wh/km på langkjøring (E39 Sogn og Fjordane/Hordaland, ca -5 grader) og tørre veier til opp mot 280 Wh/km på korte turer i snøslaps. Ingen takboks, range mode off.

Vanligvis ligger jeg rundt 220-240 Wh/km.

Jo, men ubehagelig dårlig margin ifht før om 70D bruker mer enn min tidligere S85.

cairnz

Min har de siste 2-3 dagene brukt betydelig mindre enn de siste to månedene..

Motorveien i dag og rett over 200Wh/km i snitt på 90km, mot ~240-260 de siste ukene på samme strekk, og i lavere fart.

Blir ikke helt klokt på det...
Elbilist

sigurdi

Sitat fra: cairnz på fredag 29. januar 2016, klokken 10:11
Min har de siste 2-3 dagene brukt betydelig mindre enn de siste to månedene..

Motorveien i dag og rett over 200Wh/km i snitt på 90km, mot ~240-260 de siste ukene på samme strekk, og i lavere fart.

Blir ikke helt klokt på det...
Dersom du ikke har range mode på, så har den nok varmet batteriet nesten de siste 2 månedene eller våte veier. 

Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

Nå er det varmt nok mange plasser i landet til at den ikke varmer batteriet og dette vil merkes på mindre turer og i starten av en tur.

Ved langkjøring så merker en mindre av dette siden det får mindre utslag på total forbruket.

Jeg kunne tenkt meg en fungsjon der man kunne valgt kun forvarming av batteri på timer.

Eks satt formvarming av batter på 1 time før man skal reise til siste 15min og da kjørt kun kupe oppvarming.
Samtidig så hadde det vært greit å kunne skrudd av forvarmingen men uten å sette på range mode.

Man ønsker full effekt på varme apparat men ikke batterivarming, pga effekt uttak ikke betyr noe om man bare skal drive med småkjøring.

Dette hadde redusert forbruket om vintern betraklig.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

GOS

Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 11:03
Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

sigurdi

Denne delen stemmer ikke. (Det må isåfall være helt nytt og gjelder uke min S85)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

cairnz

Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 11:03
Sitat fra: cairnz på fredag 29. januar 2016, klokken 10:11
Min har de siste 2-3 dagene brukt betydelig mindre enn de siste to månedene..

Motorveien i dag og rett over 200Wh/km i snitt på 90km, mot ~240-260 de siste ukene på samme strekk, og i lavere fart.

Blir ikke helt klokt på det...
Dersom du ikke har range mode på, så har den nok varmet batteriet nesten de siste 2 månedene eller våte veier. 

Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

Nå er det varmt nok mange plasser i landet til at den ikke varmer batteriet og dette vil merkes på mindre turer og i starten av en tur.

Ved langkjøring så merker en mindre av dette siden det får mindre utslag på total forbruket.

Jeg kunne tenkt meg en fungsjon der man kunne valgt kun forvarming av batteri på timer.

Eks satt formvarming av batter på 1 time før man skal reise til siste 15min og da kjørt kun kupe oppvarming.
Samtidig så hadde det vært greit å kunne skrudd av forvarmingen men uten å sette på range mode.

Man ønsker full effekt på varme apparat men ikke batterivarming, pga effekt uttak ikke betyr noe om man bare skal drive med småkjøring.

Dette hadde redusert forbruket om vintern betraklig.

sigurdi

Jeg vet godt hva som forårsaker høyere og lavere forbruk, jeg kjørte tross alt ca 120.000km med P85, og nå ca 12.000 med 85D. P85-en var det siste året veldig forutsigbart på forbruk, avhengig av vær og føre og temperatur, men 85D-en er mye mer uforutsigbar. Kanskje det er en lang innkjøring som må til :)

Forbruket på 240-260 er med forvarmet batteri -og- range mode som aktiveres når man går inn i bilen.

Batterivarmeren alene bruker ca 18-19A på 230V, ikke 7kW eller 11kW.
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på fredag 29. januar 2016, klokken 11:48
Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 11:03
Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

sigurdi

Denne delen stemmer ikke. (Det må isåfall være helt nytt og gjelder uke min S85)

Du har sjekket dette med eks Visible Tesla? Det var slik for min S85 fra 2013. Dvs. den tok strøm fra batteriet ved behov (strengt kulde og forvarming av både batteri og kupe med 11kW effekt).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Når jeg aktiverer max battery power på min P85D som varmer opp batteriet for best ytelse og kun lar den stå på (varmeapparat av) og bilen er koblet til så trekker den 23A alene fra min 32A kurs. Regner med at den går for fult da for å varme så raskt som mulig.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

cairnz

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 29. januar 2016, klokken 12:05
Når jeg aktiverer max battery power på min P85D som varmer opp batteriet for best ytelse og kun lar den stå på (varmeapparat av) og bilen er koblet til så trekker den 23A alene fra min 32A kurs. Regner med at den går for fult da for å varme så raskt som mulig.
Ja det er mulig at batterivarmeren i P-modeller er annerledes enn ikke-P. Når jeg starter lading på ett batteri som er for kaldt til å ta mot lading, så går det ~18-19A i en halvtime før selve batteriet begynner ta mot energi. Men kan du aktivere "Max battery power" mens ingenting annet er på i bilen (altså f.eks. via appen) ?
Elbilist

Cookie Monster

Sitat fra: cairnz på fredag 29. januar 2016, klokken 12:17
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 29. januar 2016, klokken 12:05
Når jeg aktiverer max battery power på min P85D som varmer opp batteriet for best ytelse og kun lar den stå på (varmeapparat av) og bilen er koblet til så trekker den 23A alene fra min 32A kurs. Regner med at den går for fult da for å varme så raskt som mulig.
Ja det er mulig at batterivarmeren i P-modeller er annerledes enn ikke-P. Når jeg starter lading på ett batteri som er for kaldt til å ta mot lading, så går det ~18-19A i en halvtime før selve batteriet begynner ta mot energi. Men kan du aktivere "Max battery power" mens ingenting annet er på i bilen (altså f.eks. via appen) ?

Kan ikke via appen. Men når den aktiveres fra inni bilen står den på fram til den oppnår optimal temperatur og maks 3 timer. Har sjekket strømforbruk på visible Tesla når den står slik.

Er samme batterivarmer i alle ikke noe egen for P. Men er mulig den kjører den mer aktivt. Når max batteri power står på så hører man godt at den står å varmer opp og sirkulerer kjølevæske med pumpa.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2016, klokken 12:03
Sitat fra: GOS på fredag 29. januar 2016, klokken 11:48
Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 11:03
Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

sigurdi

Denne delen stemmer ikke. (Det må isåfall være helt nytt og gjelder uke min S85)

Du har sjekket dette med eks Visible Tesla? Det var slik for min S85 fra 2013. Dvs. den tok strøm fra batteriet ved behov (strengt kulde og forvarming av både batteri og kupe med 11kW effekt).

Poenget var at slik jeg tolket Sigurdi så skrev han at slikt forbruk ble regnet med som en del av FORBRUKET på en tur. Det gjør det ikke, ei heller om jeg ser på Visible Tesla
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cowboystrekk

Rullemotstand på dekk har mye å si. Det er lett å sammenligne RS-A2 med nokian R2. Forbruket ligger omtrent 10% lavere med R2. Har testa mange ganger ved dekkskift, samme kjørerute uten klima på. RS-A2 får lavere rullemotstand i varmt vær da det mykes opp litt, i tillegg blir luftmotstanden lavere i varmt vær. Jeg tviler dog ikke på at michelin ps3 har lavere forbruk enn RS-A2 da førstnevnte har C i karakter på rullemotstand, sistnevnte F.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi

Sitat fra: GOS på fredag 29. januar 2016, klokken 14:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2016, klokken 12:03
Sitat fra: GOS på fredag 29. januar 2016, klokken 11:48
Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 11:03
Den bruker og batteri strøm for å forvarme dersom du ikke har 11kW tilførsel, på 7kW.
Etter det jeg har funnet ut kommer med i regnestykket for turen.

sigurdi

Denne delen stemmer ikke. (Det må isåfall være helt nytt og gjelder uke min S85)

Du har sjekket dette med eks Visible Tesla? Det var slik for min S85 fra 2013. Dvs. den tok strøm fra batteriet ved behov (strengt kulde og forvarming av både batteri og kupe med 11kW effekt).

Poenget var at slik jeg tolket Sigurdi så skrev han at slikt forbruk ble regnet med som en del av FORBRUKET på en tur. Det gjør det ikke, ei heller om jeg ser på Visible Tesla

Beklager den lot seg missforstå.

Jeg sjekker med visible tesla og med 32A enfas kurs. (7.4kW) og timer på varmeapparatet før reise slik at bilen både varmer kupe og batteri før start så trekker den strøm fra batteri.
Den trekker da 32A fra kontakten og endel ekstra fra batteriet, leses ut fra visible tesla hvor mye den bruker fra batteri. 

Ved stopp og du går inn på appen og setter på varme, ser det ut som at energi forbruket kommer med på turen videre.

Jeg testet ved å kjøre til lokasjon (-15 grader) gorde mine ærender, satte på kupee varmer og kjørte derfra.
Forbruket var formidabelt.

Gjorde samme test men ingen forvarming og da var forbruket høyt men ikke i nærhenten av dagen før.
Ute temp var samme og Range av på begge så den burde hatt høyere på den andre turen siden kupe og batteri varme sto da begge på 100% i en periode for å øke fra minus grader i bilen til 21. ;-)

Sjekket og hvor lenge batteri varmen sto på i -12 grader i motorvei kjøring i 120km/h og det var i over 30min.
(Bilen var ikke forvarmet)

Men skal ta en skikkelig teste senere, når jeg har tid og mulighet å logge direkte til PC.

Da blir det letter å gå tilbake og sjekke tallene, ta det fra kortidsminne (som ofte glirmer med sitt fravær) så er det ikke alltid fakta stemmer med FAKTA. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

bertin

I juleferien kjørte vi Oslo-Bergen-Oslo med "ny" 70D 19" Cyclone og Nokian R2 piggfrie vinterdekk

22.des, totaltid 08:42, kjøretid 07:26, distanse 511 km, gj.snitt 69 km/t, 193 Wh/km, 98 kWh, temp ca. 4c
28.des, totaltid 07:58, kjøretid 06:59, distanse 496 km, gj.snitt 71 km/t, 203 Wh/km, 101 kWh, temp. ca. -4c

Kupetemperatur 23c, range mode off, fullastet bil med 2+2 og alt for mange julegaver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA