Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladespørsmål igjen....

Startet av Blåmann, onsdag 05. mai 2010, klokken 10:17

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Gaute på torsdag 17. juni 2010, klokken 22:54
Jeg må bare innrømme at hjulet på multimeteret stod mot feil possisjon,
Hvis jeg forstår det rett så har du altså vekselspenning inn på elektronikkboksen.

Da er nok laderen gåen. Med mindre du er rimelig elektronikk og loddekyndig blir det nok å få tak i en byttelader. Ser her på ElbilWiki for info om elektronikkboksen og komponentene inni. Veldig bra oppdelt i moduler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Hei!
Kan nå medele forumet at bilen er tilbake på veien igjen med en innbytte lader fra en dansk venn.  Stiller meg spørsmålet om det ikke ville være mulig å lage en innbytte ordning i Norge, der personer eller firmaer som har kunnskap kan reparere ladere som er defekt, sjekke de ut og få dem ut i bruk igjen. Gjerne som en bytteordning som vi kan ha på dynamoer og startmotorer.  Det tror jeg vil kunne gi en rimligere kostnad for oss som bileiere, og kanskje være med å gi liv i bilene våre lengre, siden det kan være mulig å få tak i en lader til grei pris når den ryker.
Så over til noe annet.  For å få bilkabalen til å gå opp noen ganger ble vi nødt til å slepegenerere Saxoen.  Erfarte at jeg kunne få inn ca 12 - 15 % på bateriene på en strekning som normalt trekker 10%.  Slik fikk vi ladet bilen opp til 85% noen ganger i nøden.  Har i etterkant fått høre at dette har ikke batteriene godt av, selv om det ut fra min begrensede kunnskap nærmest kan sammenlignest med hurtig lading. Fint hvis noen har en kommentar på dette.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

#17
Sitat fra: Gaute på torsdag 22. juli 2010, klokken 22:15
Stiller meg spørsmålet om det ikke ville være mulig å lage en innbytte ordning i Norge, der personer eller firmaer som har kunnskap kan reparere ladere som er defekt, sjekke de ut og få dem ut i bruk igjen. Det tror jeg vil kunne gi en rimligere kostnad for oss som bileiere, og kanskje være med å gi liv i bilene våre lengre, siden det kan være mulig å få tak i en lader til grei pris når den ryker.
Det er jo i praksis det som skjer når feks Elektrolux eller Boogie selger en brukt lader til en grei pris mot å få den gamle i retur. Bare at man kanskje ikke repererer før noen behøver den.

Sitat fra: Gaute på torsdag 22. juli 2010, klokken 22:15
For å få bilkabalen til å gå opp noen ganger ble vi nødt til å slepegenerere Saxoen.  Erfarte at jeg kunne få inn ca 12 - 15 % på bateriene på en strekning som normalt trekker 10%.  Slik fikk vi ladet bilen opp til 85% noen ganger i nøden.  Har i etterkant fått høre at dette har ikke batteriene godt av, selv om det ut fra min begrensede kunnskap nærmest kan sammenlignest med hurtig lading. Fint hvis noen har en kommentar på dette.
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være skadelig for batteriene, så lenge du ikke lader dem til over 85% på den måten. Det samme gjelder hurtiglading. Resten opp til 100% må bilens egen lade-"intelligens" få ta seg av.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Jeg ville ikke stolt på 85% regelen siden det er helt avhengig av hvor stor indremotstanden er.
Noen kan lade til 90% andre kun til 70%.
En grei regel er 8,0V pr blokk eller 160V (dersom blokkene er like).
Kan være greit å stoppe regen/hurtiglading på rundt 155V for sikkerhets skyld.

Og batteriene har ikke vondt av dette. Tvert imot.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på fredag 23. juli 2010, klokken 14:40
Kan være greit å stoppe regen/hurtiglading på rundt 155V for sikkerhets skyld.
Takker så mye, Boogie! (Har "oversatt" spenningen til 19 blokker i Th!nk classic).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Gaute

Har forstått det slik at batteriene kan ha godt av litt hurtig lading en gang i blant for å bli litt"ristet".  Under vanlig kjøring så får de litt i nedfor bakker.  For oss som ikke har hurtiglader tilgjengelig, så trekker jeg da den konklusjonen at å slepe generere kan være et alternativ i service øyemed.  Man må bare ha et fokus på hvor mye strøm/ spenning som batteriene ligger inne med, for ikke å sprenge batteriene.  Selv kommer jeg ikke til å drive denne risikosport oftere enn når vi har feilberegnet strøm mengde og må taue bilen hjem.  Det er jo noe av spenningen med å kjøre elbil.  Det blir sjeldent mer enn noen få km.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA