Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Flekktyfus" på skai og plast kom frem i kuldeperioden.

Startet av nortrahof, onsdag 27. januar 2016, klokken 18:06

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg oppdaget nylig etter kuldeperioden at vår TMS begynner å skifte farge på interiøret. På alle paneler som er trukket med skai er det ujamne flekker på et ellers sort interiør. i tillegg er plastpanelet på baksiden av seteryggen på begge frontstoler rammet. Stort sett alle paneler med skai-trekk er rammet og noen plastpaneler. Skinntrekket er imidlertid ikke rammet av dette, ei heller toppen av dashbordet.
- Trodde først det var spray eller rester fra klargjøringen som ikke var fjernet - men forsøkte å gnikke på en av flekkene uten at det hjalp. TM i Kristiansand samlet en haug med teknikere for å se på dette. De hadde aldri sett noe slik - på noen biler! Nå har de kalt inn bilen for nærmere undersøkelse.

Har noen erfart noe liknende? - Tåler ikke plasten en "Sørlandsvinter" - engang?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Bushy

Dette høres sikkert rart ut. Men jeg hadde et lignende tilfelle. Bare på plasten. Men teorien min er jeg kjørte i vaskehallen dagen før. Å når det ble sprayet avfetting. Kom det den dunsten i bilen. Akkurat som det ikke satt noe filter. Så det ble dratt inn gjennom ventilasjonen. Så det dagen etter. Og kastet meg rundt for å vaske ned. Det fungerte. Ikke vasket i maskin etter. Heller ikke sett slike flekker etter
S75D sept. 17

nortrahof

Det virker rart at dråper fra avfetting kan trenge gjennom pollenfilteret?
De dråpene som kan trenge gjennom filteret er i så fall temmelig mikroskopiske og er vel ikke i stand til å lage store sammenhengende flekker på skai og plast.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

zimba07

Vi hadde det samme.
Ble borte med å bruke en "engangswipe" som vi fikk tilfeldigvis plukket med oss fra pølsedisken på Esso.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Kvark

Jeg har det også. Har mistenkt at det er dårlig fjernet interiørskumrens fra et bilvaskested jeg har benyttet meg av.
S85D

Eip

VIN: 509XX PD

zimba07

Bare å wipe vekk med en enkel engangsklut som du får med på Statoil sin bilvask. Tar 2 minutter og ble helt fint etterpå :-)
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Kvark

Sitat fra: zimba07 på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:22
Bare å wipe vekk med en enkel engangsklut som du får med på Statoil sin bilvask. Tar 2 minutter og ble helt fint etterpå :-)

Hei, jeg tror du snakker om noe helt annet.
S85D

Knugum

Jeg har også blitt "infisert" av dette. Nøyaktig slik trådstarter beskriver.
Min bil har dog kun "jukseplast" interiør og ikke skinn. Så disse skjoldene flekkene er "overalt"
Dette kom i løpet av kuldeperioden her på Østlandet. Har ikke gått grundig til verks for å forsøke fjerne dette enda, men det virker ikke som det kommer av så lett som noen beskriver. Har samtidig lagt merke til mange nye ulyder fra interiøret som startet i samme kuldeperiode- kneppe-,gnisse- og knakelyder. Kan det være noen sammenheng her tro? Limte paneler som svetter og forårsaker flekkene og lyder?

Haldenser

Samme issue her på plasten, hadde ikke dette i fjor vinter så mistenker kulda evt kjemikalier i høytrykken på selvvasken.
Har forsøkt med litt mild APC på, men må nok forsøke igjen med litt sterkere middel.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

frosken

Kan dere legge ut bilder av dette? Lettere å mene og sammenlikne om man ser hvordan det faktisk fremstår.

Brede

Jeg prøvde en type "plastfornyer" på interiøret i vår forrige Land Rover og fikk bra resultater med det. Helt til første kuldeperiode kom.. Hele interiøret var fullt av store flekker, så nesten ut som mugg ved første øyekast.

Måtte gå over med en ganske kraftig avfetting før jeg ble kvitt det.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bjoerncj

Hadde samme problemet under kuldeperioden her på Østlandet. Bilen hadde stått i garasjen noen dager. Oppdaget "flekkene" da jeg kom ut i dagslys. Forsøkte diverse midler/swipes uten positivt resultat.

Noen dager senere var flekkene borte!!!???  Forsvant mao av seg selv. Har ikke observert fenomenet igjen.

nortrahof

#14
Jeg ser at flere har opplevd dette!
Akkurat som på innlegget til "bjoerncj" ser/så vår bil ut!

TM sa med en gang at dette var noe de mente var garanti og ble innkalt fluksens til time for utbedring. Jeg vil derfor ikke "gjøre noe selv" annet en jeg (- og TM) forsøkte å gni på en av flekkene - uten at de gikk bort.

Ser at mange teorier går ut på avfettingsmiddel som årsak? - Dette harmonerer dårlig med TMs reklame på mikrofilteret i bilen skulle holde "ABC-krig-standard". - Da skal det vel ikke slippe gjennom aerosol av avfettingsvæske heller?!
- Enten er kupefilteret for dårlig - ellers så "er det noe med plasten".

Har aldri tidligere opplevd dette på andre biler som er vasket på akkurat samme måte.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA