Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zapcharger Smart på nett

Startet av elektrolux, tirsdag 26. januar 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

elektrolux

Zaptec har stort potensiale til å "vinne markedet" grunnet sine klare framtid visjoner og gjennomførte produkter.

Du har rett i at det dette kan virke ambasiøst, men tunge investorer har stor tro på dette. Zaptec er også muligens det eneste selskapet som tenker så stort innen semihurtig lading.

Med over 2 års forsprang innen "hi tec" last og faseballanserte semihurtige ladestasjoner og egne patenter kan dette veldig lett gå bra. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

#16
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 08:28
Dagens løsninger for lastbalansering har begrensninger når det ikke kombineres med dynamisk fasebalansering som Zaptec har patent på. En tenkt situasjon der 3 Kia Soul parkerer på hver 3. ladeplass gir 96A last på en fase, og null på resten. Med Zapcharger Smart vil denne lasten automatisk fordeles over alle fasene   enten det er på et IT nett eller TN nett.

Hvordan mener du dette vil fungere på et IT-nett? Slik jeg leser spesifikasjonene kan den kun kobles til 1-fase 32A på IT-nett. Det vil si at om man har 3x63A IT må man montere opp 3 separate strenger med 32A hver, og kan risikere at alle Kiaene står og lader med 10A hver seg på én fase mens de to andre er ubelastet.

For å løse dette må man inn med en 25kVA trafo og gjøre om til TN. Dette burde vært unødvendig, en direkte støtte av 3-fase IT opp til 63A input hadde vært mye bedre. Det samme gjelder egentlig TN, å begrense input til 3x32A gjør at man oftere må dele opp i flere strenger, 3x63A hadde vært mye bedre (men output per ladestasjon begrenset til 3x32A).

Hva med 16A Type 2 kabel forresten? De har kun 32A sikring internt, dvs. ikke separat strømvei for 16A kabler. Har de sørget for å sikre seg på annen måte, strømmåling via shunt med påfølgende deaktivering av kontaktor ved for høyt strømtrekk for eksempel, eller kreves 32A kabler?

EDIT: Ser at du skriver senere at de lastbalanserer også på 3-fase IT. I så fall bør de få opp dette i spesifikasjonene på nettsiden. Og om input da fortsatt er begrenset til 3x32A vil man alikevel kreve en trafo med 3x63A tilførsel for å få ditt Kia-eksempel til å virke. Eller tar den 3x63A IT inn?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Old Sparky

elektrolux! Jeg tror du kan melde til dine venner i Zaptech at vi er flere som er nyskjerrige på produktene deres, men vi vil gjerne ha mere teknisk informasjon før vi ser alle fordelene. Ja, også er vi også litt avventende til vi ser prisene og gjennomføringsevnen deres.

Vakre bilder kan hvemsomhelst legge ut...

elektrolux

Presentasjonen er under bearbeiding.

Tilførselskursen er i utgangspunktet ubegrenset, men i praksis gjerne 63A / 125 A / 200 A. En typisk 43 kW kurs dekker gjerne 20 ladepunkt.

Intern sikring på 32A og selvfølgelig støtte for 16A kabler.

Og faseballansering av både IT og TN.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Synes dette tar helt av  :o

Zaptec skriver selv at 32A et maksimal strøm inn/ut i følge nettsidene.

Robort påstår at den kan tilkobles 200A forsyning.  Det skulle bli noen voksne terminalklemmer intert i boksen. I tillegg skal prisen være lavere enn konkurrerende produkter.

Robort påstår også at den skal kunne veksle mellom fasene. Konkurrenter løser dette ved å krysskoble fasene slik at tre uttak har forskjellige faser mellom N og L1 i type 2 kontakten.
Her må det bli minst 3 kontaktorer i ladepunktet.

Som alle skjønner så begynner det å bli trangt og dyrt inne i Smart boksen.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Homecast

Du splitter tilførsel i en koblingsboks "over" hver enkelt zaptec, altså mating går til samtlige og splittes ned til hver enkelt

I tillegg foregår kommunikasjonen via sterkstrøm kabelen og ingen annen kabling er nødvendig.

Salto sin balansering er kun godkjent for TN, du kan jukse den til på IT også men den er ikke designet for dette.

I tillegg snur den på fasene slik at det blir ideelt fasekompensert.
Salto sin løsning deler tilgjengelig effekt likt. Mens zaptec leverer feks bare 3,7 kw til e golf, 7,4 kw til en i3 og 22kw til en tesla om det er nok strøm inn.

Andre former for lastbalansering har jeg ikke vært borti enda og kan ikke uttale meg om.

Bare zaptec får levert noe hadde det vært fint :).
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

#21
Sitat fra: Homecast på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:17
Salto sin løsning deler tilgjengelig effekt likt.
Så lenge det er nok strøm inn er det nok ingen forskjell.

Sitat fra: Homecast på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:17
I tillegg snur den på fasene slik at det blir ideelt fasekompesert
Dette var vel en overdrivelse, men biler med enfaslader fordeles på fasene så jevnt som mulig, ideelt blir det nok ikke. Fasekompensering er noe helt annet.

Riktig ord er fasefordeling, og ideel blir den bare om en har et antall, helt like 1fas ladere, som er delig på 3.

Sitat fra: Homecast på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:17
Bare zaptec får levert noe hadde det vært fint :).
Dette er helt riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

#22
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:22
Sitat fra: Homecast på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:17
I tillegg snur den på fasene slik at det blir ideelt fasekompesert
Dette var vel en overdrivelse, men biler med enfaslader fordeles på fasene så jevnt som mulig, ideelt blir det nok ikke. Fasekompensering er noe helt annet.
Sitat fra: Homecast link=topic=26337.msg448705#msg448705 date=1453915027
Bare zaptec får levert noe hadde det vært fint :).
/quote]
Dette er helt riktig.


Nja, kompensering i form av at hvis 6 stk i3 kobler seg til 6 stk zaptec stasjoner så får du fordelt L1 på 2 stk, L2 på 2 stk og L3 på 2 stk.
Fasekompensering er riktignok feil ord men kompensering av hvilke faser som blir brukt er kanskje mer riktig =) rett skal være rett, enig i det
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

pudderjagar

www.nofuel.no har lagt ut pris på Zap Smart til 14 990 kr

Eg vil no sei at hvis da er prisen så er ikkje den aktuell for meg. Like billigt med ladeboks og trafo. (Boosteren kjem i tillegg og den veit me ikkje pris på enno!!!)

http://www.nofuel.no/stasjonaer-elbillader/zaptec
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#24
Dette er jo ikke noe annet enn en ladeboks uten transtormator, om en bare skal ha en.

Nå er den vel ikke særlig interesant som 1stk. ladestasjon i en privatgarasje. Dette er produkt for fellesgarasjer o.l., med mange ladestasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

De har et annet produkt som vil være mer ment på private hjem, det er bare ikke sluppet info om det enda.

Kjøpesentere, borettslag, p-hus +++ vil kunne dra nytte av dette produktet
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

Det er noen som kommer med informasjon som ikke er forankret i de tekniske data som Zaptec har lagt ut på sine sider.

Det påstås at Zaptec bruker en forsyningskabel til alle ladepunkt. Dersom dette er en koblingsboks over hvert ladepunkt er dette intet nytt, men mulig konfiguering for de fleste konkurrenter.

Keba holder regnskap på forbruk på hvert ladepunkt og fordeler last etter aktuelt behov. Dette er intet nytt om Zaptec kommer med det samme.

IT nett som forsyning er kun aktuelt ved tilbud om enfaselading. Her er det normalt at installatør velger innen to av tre faser per ladepunkt slik at alle tre faser blir jevnt utnyttet ved full belastning.
Gjør Zaptec noe nytt her? Velger ladepunktet selv hvilke faser som skal tilbys etter kapasitet?

Powerline communication er ikke nytt. Dette er kommunikasjonsform mellom DC lader og bil ved Combo lading. Kjenner ikke til at andre ladepunktleverandører bruker dette mellom ladepunkt, men dette er ikke nytt eller veldig revolusjonerende. Keba bruker cat 5 ethernet og Salto bruker RS-485.
Dette betinger egen kabel. Andre bruker wifi. Alt har sine ulemper og fordeler.

Kan dere som på meg virker som fanatiske fotballsupportere i forhold til Zaptec fortelle hva som er nytt?

En knøttliten elektronisk trafo som Zaptec har utviklet er nytt og spennende, men den er som jeg forstår ikke inkludert i denne løsningen kalt Smart.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:05
Gjør Zaptec noe nytt her? Velger ladepunktet selv hvilke faser som skal tilbys etter kapasitet?

For tredje gang; Ja.

ZCS ser på forbruk på hver enkelt fase, og legger den minst belastede fasen ut til neste bil. På IT nett er 2 rele er dedikert til å legge ene faselederen til Neutral. Unikt, og genialt!

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:23
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:05
Gjør Zaptec noe nytt her? Velger ladepunktet selv hvilke faser som skal tilbys etter kapasitet?

For tredje gang; Ja.

ZCS ser på forbruk på hver enkelt fase, og legger den minst belastede fasen ut til neste bil. På IT nett er 2 rele er dedikert til å legge ene faselederen til Neutral. Unikt, og genialt!
Det er ikke nok for å utnytte 3 faser, kun L1 L2 og L1 L3. De trenger nok 2 releer til for også å kunne bruke L2 L3 .

Alternativer er 3 releer med 2 poler, eller 2 releer med vekselkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

#29
Bur i borettslag som pr. idag bruker eksisterande motorvarmer kabling. Er ingen permanent løysing, gamle kabler, lange strekk, jordfeil. Kun 230 V IT nett. Anlegg blir forsynt frå to ulike trafoer, så oppgradere til 400 V blir 2 x anleggbidrag.

Å måtte trekke eigen kabel / kurs, med samtidsfaktor 1 til alle ladbare biler gir ikkje mange nok ladepunkt med litt lengre horisont. (Maks 100 - 125A inn pr OV før ny kabel til trafo kreves.)

ZapCharger Smart virker smart - og om prisen kan konkurrere, og produktet faktisk kan bli levert virker dette å være løysinga?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA