Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi se Modell 3 for første gang?

Startet av Bjoris, tirsdag 26. januar 2016, klokken 16:40

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: bjoris på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:59
Tesla har kommet i en helt ny situasjon etter presentasjonen av Bolt/Ampera-E, tipper de er usikre på hvor mye de skal vise så lenge før produksjonen og kanskje må de gjøre om på strategiene når Bolt, Leaf og andre kommer  til markedet med like langtrekkende biler minst ett år før dem...

Det er jo sant at GM Bolt/Ampera-e og antagelig også neste versjon av Leaf får en bortimot tilsvarende rekkevidde som Teslas biler - selv om jeg enn så lenge sitter på en følelse av Tesla fortsatt vil lede også på rekkevidde. Men, tror ikke situasjonen er så veldig endret likevel.

Bolt/Ampera-e og Leaf satser mer mot andre markedssegmenter enn Tesla. Greit nok, er man egentlig bare ute etter en hvilken som helst elbil med 30+ mils rekkevidde (slik som jeg er), så har man flere å velge mellom. Men tror at Leaf fortsatt vil tiltrekke seg kunder som først og fremt er ute etter en bil i "småbil-segmentet" mens Bolt/Ampera-e vil tiltrekke seg de som ønsker en liten SUV/CUV (så blir mer en konkurrent for Model Y når den kommer).

Model 3 kundene vil vil nok først og fremst være de som ønsker en mellomstor "sedan". Tror også (men vi vet jo ikke enda på noen uker) at Model 3 vil komme til å være den av disse bilene med ett mest tiltalende ytre - for de kundene som bryr seg om det. Regner også med at den i god Tesla-tradisjon vil være den med mest/best ytelse, noe som har tiltrukket kunder til Model S så langt. Tesla kommer også helt sikkert til å markedsføre sin bil som mer "eksklusiv"/"premium" enn de andre bilene (nei, gidder ikke ta noen debatt om den faktisk blir det - den blir sikkert markedsført slik uansett om det stemmer eller ei).  Ja, også er det dette superladernettet (som jeg forutsetter at blir tilgjengelig også for Gen-III bilene). Og det ser ikke ut til å bli så store prisforskjeller på disse bilene, og i forhold til Bolt så blir den vist billigere. Bolt ser også ut til å ha en begrenset produksjonskapasitet de første årene. Hvordan dette blir med Leaf vet jeg ikke.

Så joda, Tesla vil nok "tape" noen salg til disse alternativene, men neppe så mye at de blir nødt til å redusere produksjons-/ekspansjons-takten de første årene. Gevinsten av å ha flere biler i markedet for mellomrekkevidde elbiler kan fort trekke flere kunder over fra fossil enn det Tesla "taper" til sine konkurrenter. I alle fall om Teslas er det mest attraktive alternativet (noe jeg tror den vil være).

... Men med det sagt, så kommer jeg garantert til å titte litt nærmere på begge disse etterhvert som de kommer.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA