Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Andres erfaring med EL-sykkel?

Startet av gamer73, mandag 25. januar 2016, klokken 09:51

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Jeg har hatt EL-sykkel i over 2 år, og i begynnelsen brukte jeg den mye til og fra jobb, men etter at vi kjøpte EL-bil så har det jo vært mye lettere å bruke den;) (og omtrent gratis).

Men fremtidsutsiktene med få parkeringsplasser etc gjør jo det at jeg begynner å tenke på EL-sykkel igjen...bruker omtrent nøyaktig 25 min til jobb med EL-sykkel...15 min med bil og med buss tørr jeg ikke tenke på en gang men sikkert fra 35 min til 50 min.

Min EL sykkel er laget i 2012 (tror jeg)...og er av typen Trek (husker ikke hele navnet). Den har fungert utrolig greit egentlig. Motor på bakhjul og batteri under baggasjebrett. Ser helt for jævlig teit ut men men...sitter oppreist og greit.

Er det noen av dere som har gått fra dem gode gamle bakhjulsmotorene til den nye typen med midtmotor og batteri? Er det mye bedre tyngdepunkt? føles det mer som en vanlig sykkel? Litt av problemet med min sykkel har vært at den føles ikke som en sykkel...veldig tung og relativt vrien å manøvrere annet enn på rette strekk. Jeg sykler den som om jeg ville kjørt motorsykkel...veldig rolige bevegelser og tenker alltid på omgivelsene mine.

Men jeg kunne jo tenkt meg en sykkel som kanskje var litt mer som en vanlig sykkel...lett å manøvrere og ikke minst litt kulere å se på...og jeg ville hatt en som var god på max hjelp til fremdrift. Jeg vil ikke bli svett i det hele tatt på vei til jobb..jeg sykler i utgangspunktet i jobbklær...og kun regnklær på ved regn. Akkurat på drahjelp har jo min nåværende sykkel også vært rimelig perfekt på.

man må vel ihvertfall ut med 20k for å få noe brukbart...(min kostet 19k på tilbud i 2013)...

KaiRK

Jeg kjøpte meg en Cannondale Tramount 1 i fjor. Den er jeg veldig fornøyd med..
En terrengsykkel, som faktisk føles som en terrengsykkel (dog litt tyngre en disse 10kg carbon greiene). Sykkelen er levert med Bosch Performance midtmotor og 400wh batteri. Bosch har etter min mening noen svært så gode sensorer, som ikke gjør noe annet en å forsterke tråkket ditt. Du velger selv hvor sterk "forsterkning" du ønsker via displayet på styret. Dette gjør at man føler seg som en blodopa Armstrong i skogen, og ikke en mopedist ;)

Bosch Performance motoren er den samme som leveres i "moped" sykkelene, som assisterer opp til 45 km/t. Disse kan man jo selvfølgelig "trimme", vet man kan sykle i 60 km/t med god egeninnsats  8)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

gamer73

ahh oki..det jeg lurer på er om man må tråkke kraftig for å få kraftig hjelp?....Det geniale med min sykkel er at jeg alltid har den på max hjelp (det er fra 0 til 4 trinn) og da trenger jeg ikke tråkke veldig hardt for at jeg skal få max hjelp opp til 25km/t...dette er utrolig behagelig mht at jeg sykler utelukkende i jobbklær og kan ikke bli svett. Eneste er at i bratte bakker så kommer kanskje motorkraften til kort...og da klarer den ikke holde 25km/t opp bakken...mer 21km/t eller der omkring...og jeg skulle gjerne klart 25km/t uansett bakke uten å anstrenge meg.

jkirkebo

#3
Sitat fra: gamer73 på mandag 25. januar 2016, klokken 09:51
Hei,

Jeg har hatt EL-sykkel i over 2 år, og i begynnelsen brukte jeg den mye til og fra jobb, men etter at vi kjøpte EL-bil så har det jo vært mye lettere å bruke den;) (og omtrent gratis).

Er det noen av dere som har gått fra dem gode gamle bakhjulsmotorene til den nye typen med midtmotor og batteri? Er det mye bedre tyngdepunkt? føles det mer som en vanlig sykkel? Litt av problemet med min sykkel har vært at den føles ikke som en sykkel...veldig tung og relativt vrien å manøvrere annet enn på rette strekk. Jeg sykler den som om jeg ville kjørt motorsykkel...veldig rolige bevegelser og tenker alltid på omgivelsene mine.

Men jeg kunne jo tenkt meg en sykkel som kanskje var litt mer som en vanlig sykkel...lett å manøvrere og ikke minst litt kulere å se på...og jeg ville hatt en som var god på max hjelp til fremdrift. Jeg vil ikke bli svett i det hele tatt på vei til jobb..jeg sykler i utgangspunktet i jobbklær...og kun regnklær på ved regn. Akkurat på drahjelp har jo min nåværende sykkel også vært rimelig perfekt på.

Problemet ditt er nok alt for mye vekt bak og høyt opp. Motor i bakhjul, batteri over bakhjul og sikkert noe på bagasjebæreren også. En bedre løsning er motor i framhjul (eller sentral motor på kranken) og batteri i rammeveske (forutsatt ramme med stort nok triangel). Da blir vekten jevnt fordelt foran/bak og tyngdepunktet blir mye lavere. Spesielt batteriet vil man gjerne ha så nær midten av sykkelen som mulig. Tenk på en pinne med skyvbare vekter på som du skal rotere med fingrene. Om det er en vekt i hver ende er det tungt å starte og stoppe rotasjon. Er vektene skjøvet til nær midten av pinnen er det mye enklere å starte/stoppe rotasjon. Slik blir det mhp. å svinge en bil eller sykkel også, du vil ikke ha mye vekt i hver ende (og heller ikke høyt oppe).

Det beste mhp. å få en sykkel man er fornøyd med er å bygge den selv. Jeg holder på nå å bygge om min gamle Ezee elsykkel. Har kjøpt en 23" Rock Shox overligger til 3800,- uten hjul men med skjermer og bagasjebrett. Har flyttet over bakgir (Sram X9) og hydrauliske skivebremser foran/bak (Avid Elixir 5/R). Kranken er byttet til en singel med beskyttelsesring utenpå drevet og forgiret er fjernet (girskifterplassen brukes til twist throttle i steden). Elmotorhjulet foran på den gamle elsykkelen er også flyttet over samt kontrolleren. Foreløpig bruker jeg en gammel rammeveske som er for liten men skal bestille ny custom fra Alpkit som passer sykkelen perfekt (lager en mal i papp og sender over).
Sykkelen skal etterhvert bygges om til 2WD (pga. mye vinterbruk) så jeg har også elmotorhjul (Ezee) til bakhjulet i bestilling samt en ekstra kontroller (25A som den andre) og en CycleAnalyst V3 (erstatter min gamle V2.1).
Batteriet er slitent og skal byttes, er nede på 70% restkapasitet etter 4-5 år og en drøss sykluser Det har blitt kjørt hardt. Jeg kommer til å bestille 117 stk. Sanyo NCR18650GA celler og lage en triangelformet pakke på 13S9P. Det blir 48V 30Ah med en vekt på under 6kg inkl. BMS fra Bestech. Punktsveiser sammen cellene med en punktsveiser fra JP (søk etter "JP Spot Welder" på endless-sphere) og nikkel-strimler fra AliExpress. Batteriet vil passe i nedre del av rammeveska med god plass til kontrollere og kabling over. Lader det opp med en 8A programmerbar lader (Cycle Satiator) som gjør at jeg normalt kan lade bare til 75%.
Nærlys blir min gamle 1200 lumens Lumenator fra ebikes.ca mens fjernlyset (30W Xenon fra Trailtech) har gjort sitt. Ny Rigid D2 Hyperspot 20W LED hentes på Posten i dag ;) Den fores via en DC-DC som gir 20V ut (den tar 9-36V inn). Baklyset er flyttet over fra gammel elsykkel.

Hva man gjør mhp. funksjon og lovlighet på en selvbygd sykkel er helt opp til en selv. Cycle Analysten kan programmeres til å begrense effekten til 250W eller gi maks effekt (som i dette tilfellet er over 2kW) eller alt mulig der i mellom. Den kan også programmeres til å begrense hastighet om ønskelig, eller tillate maks (som nok fort blir 45km/t og som kan økes ennå mer med 14S eller 15S batteri). Du kan sette sensor på kranken slik at du må tråkke for å få motoren til å hjelpe til (lovkrav) eller la være slik at du kan kjøre avgårde kun på motorkraft.

Rekkevidde på min blir 60-120km avhengig av innstillinger og føre, sånn circa. Trenger man ikke all verdens rekkevidde kan man bygge et batteri på f.eks 13S4P i steden med en singel 20A kontroller. Da blir batterivekten godt under 3kg. Ferdige batterier fåes også kjøpt i alle varianter, firkantede og triangelformede for bruk inne i veske eller for ekstern montering.

Det jeg kan si etter å ha brukt den ikke helt ferdige nye elsykkelen en ukes tid er at den er noe helt annet å sykle på enn den gamle lange Ezee-ramma med batteri i veske bak (pga. at jeg oppgraderte fra 37V originalbatteri til 48V selvbygd). Ezee-ramma var også for liten (18.5") for meg så jeg hadde skikkelig lang setepinne og justerbar styrestem. Den nye 23" ramma er en drøm å sykle på i forhold og føles mye mer kontrollerbar på glatt føre.

Har lagt ved et bilde av så langt prosessen er kommet pr. nå. Rammeveska er hentet fra en annen sykkel og som sagt alt for liten men den gjør jobben mens jeg venter på den nye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

høres kult ut og man sparer sikkert masse penger på å gjøre det selv:)

Tiden hvor jeg mekket på sykler er dessverre forlengst forbi og jeg kan ikke se at jeg noensinne får tid til det igjen, men stilig at noen gjør dette:)

Men ja...vekten er ganske feil plassert på min sykkel...noe som gjenspeiles i måten sykkelen håndterer på...MEN..det skal sies at min jobbløype er omtrent 100% sykkelsti som er laget for sykkelpendling..og det er ingen krappe svinger og ingen fortauskanter som må forseres...så akkurat til mitt bruk fungerer sykkelen min ganske bra....men som sagt..jeg er jo lei av det urstygge designet..det er en slik som på bilde TREK navigator 400


KaiRK

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:21
ahh oki..det jeg lurer på er om man må tråkke kraftig for å få kraftig hjelp?....Det geniale med min sykkel er at jeg alltid har den på max hjelp (det er fra 0 til 4 trinn) og da trenger jeg ikke tråkke veldig hardt for at jeg skal få max hjelp opp til 25km/t...dette er utrolig behagelig mht at jeg sykler utelukkende i jobbklær og kan ikke bli svett. Eneste er at i bratte bakker så kommer kanskje motorkraften til kort...og da klarer den ikke holde 25km/t opp bakken...mer 21km/t eller der omkring...og jeg skulle gjerne klart 25km/t uansett bakke uten å anstrenge meg.

Med Bosch Performance krankmotor justerer du via et display på styret hvor mye den skal hjelpe deg. 4 innstillinger fra 50% til 275% ekstra kraft. Årets Cannondale Tramount kommer med 500Wh batteripakker.

275% er ekstremt mye hjelp, da sitter man egentlig bare å padler pedalene rundt, selv bruker jeg mest 50%.

Hvis du vurderer Cannondale anbefaler jeg på det varmeste å kontakte Dahlman sport og fritid i Halden, om du ikke bor for langt unna. Fantastisk service, og høyt kunnskapsnivå. https://www.facebook.com/Dahlmans.sport
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 14:05
Men ja...vekten er ganske feil plassert på min sykkel...noe som gjenspeiles i måten sykkelen håndterer på...MEN..det skal sies at min jobbløype er omtrent 100% sykkelsti som er laget for sykkelpendling..og det er ingen krappe svinger og ingen fortauskanter som må forseres...så akkurat til mitt bruk fungerer sykkelen min ganske bra....men som sagt..jeg er jo lei av det urstygge designet..det er en slik som på bilde TREK navigator 400



Ja, den der gir alt for tilbakelent sittestilling for min del, da blir den også tyngre å manøvrere. En mer frampå sittestilling gir en sykkel som er enklere å håndtere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

Sitat fra: KaiRK på tirsdag 26. januar 2016, klokken 14:55
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:21
ahh oki..det jeg lurer på er om man må tråkke kraftig for å få kraftig hjelp?....Det geniale med min sykkel er at jeg alltid har den på max hjelp (det er fra 0 til 4 trinn) og da trenger jeg ikke tråkke veldig hardt for at jeg skal få max hjelp opp til 25km/t...dette er utrolig behagelig mht at jeg sykler utelukkende i jobbklær og kan ikke bli svett. Eneste er at i bratte bakker så kommer kanskje motorkraften til kort...og da klarer den ikke holde 25km/t opp bakken...mer 21km/t eller der omkring...og jeg skulle gjerne klart 25km/t uansett bakke uten å anstrenge meg.

Med Bosch Performance krankmotor justerer du via et display på styret hvor mye den skal hjelpe deg. 4 innstillinger fra 50% til 275% ekstra kraft. Årets Cannondale Tramount kommer med 500Wh batteripakker.

275% er ekstremt mye hjelp, da sitter man egentlig bare å padler pedalene rundt, selv bruker jeg mest 50%.

Hvis du vurderer Cannondale anbefaler jeg på det varmeste å kontakte Dahlman sport og fritid i Halden, om du ikke bor for langt unna. Fantastisk service, og høyt kunnskapsnivå. https://www.facebook.com/Dahlmans.sport

Halden er omtrent på andre siden av Norge for meg;) men Dama er fra Halden ;)

Men 275% høres mye ut ja....jeg husker ikke helt (har ikke instruksjonsboken foran meg) men tror jeg har 200% på det nivået jeg alltid har min sykkel (på max hjelp)...så din er sikkert bedre opp bakker enn min.

For meg er EL-sykkel ren transport og jeg vil ikke bli varm engang på vei til og fra jobb;) Så uansett så blir det max drahjelp på meg hele veien:) Jeg jogger for å trene..ikke sykle;)


gamer73

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. januar 2016, klokken 15:04
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 14:05
Men ja...vekten er ganske feil plassert på min sykkel...noe som gjenspeiles i måten sykkelen håndterer på...MEN..det skal sies at min jobbløype er omtrent 100% sykkelsti som er laget for sykkelpendling..og det er ingen krappe svinger og ingen fortauskanter som må forseres...så akkurat til mitt bruk fungerer sykkelen min ganske bra....men som sagt..jeg er jo lei av det urstygge designet..det er en slik som på bilde TREK navigator 400



Ja, den der gir alt for tilbakelent sittestilling for min del, da blir den også tyngre å manøvrere. En mer frampå sittestilling gir en sykkel som er enklere å håndtere.

ja, men akkurat sittestillingen er 100% perfekt for mitt bruk...har aldri vært så behagelig å sykle som nå...men jeg ser jo at det utelukker dem kule syklene :( (terrengsyklene)..

men jeg så denne:) virker kul og sittestilling er omtrent som det jeg er vant til:)

http://evoelsykler.no/produkt/charger-touring/

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 15:10
men jeg så denne:) virker kul og sittestilling er omtrent som det jeg er vant til:)

http://evoelsykler.no/produkt/charger-touring/

Virker som en god sykkel med solide komponenter ja. Særlig hydrauliske skivebremser er bortimot et krav om sykkelen skal brukes på vinteren synes jeg, vaiere fryser så lett fast og felgbremser fungerer dårlig om det er under 0 og vannpytter siden det da lett fryser is på felgsidene (har hatt noen hårete opplevelser pga. det tidligere). Med lavt montert batteri og midtmontert motor bør den være lettmanøvrert. Men du betaler for det også, prisen er en god del høyere enn jeg havner på totalt inkl. 3,5 ganger så stort batteri, 2WD og ultrakraftig LED-lys foran. Til gjengjeld får du god garanti av lokal forhandler og slipper å ordne alt selv ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. januar 2016, klokken 16:45
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 15:10
men jeg så denne:) virker kul og sittestilling er omtrent som det jeg er vant til:)

http://evoelsykler.no/produkt/charger-touring/

Virker som en god sykkel med solide komponenter ja. Særlig hydrauliske skivebremser er bortimot et krav om sykkelen skal brukes på vinteren synes jeg, vaiere fryser så lett fast og felgbremser fungerer dårlig om det er under 0 og vannpytter siden det da lett fryser is på felgsidene (har hatt noen hårete opplevelser pga. det tidligere). Med lavt montert batteri og midtmontert motor bør den være lettmanøvrert. Men du betaler for det også, prisen er en god del høyere enn jeg havner på totalt inkl. 3,5 ganger så stort batteri, 2WD og ultrakraftig LED-lys foran. Til gjengjeld får du god garanti av lokal forhandler og slipper å ordne alt selv ;)

ja stiv pris...jeg kjøper nok ikke før den er satt ned en del tusen. Min kostet 19 tusen kr i 2013 og jeg syntes DET var mye hehe...garanti er jo gull verd..mitt nåværende batteri er byttet på garanti hele 3 ganger hehe. Og med tanke på batterilevetid så er jo det konge sånn sett. Og ja jeg betaler en del ekstra for å slippe ordne selv;)

Skivebremser har jeg aldri prøvd...i min storhetstid på sykkel...80-90 tallet så var det jo kun felgbrems man kunne ha..(også trommelbrems på mammasykler;))hehe. Det er felgbrems på den jeg har nå. Har kjørt 2 hele vintre med EL-sykkel og dem bremsene og det går jo greit...men så har jeg også sykkel stående i kald, men tørr garasje og på jobb står den inne i sykkelgarasje som er oppvarmet. Giret derimot pleier alltid å fryse fast i kulde...underveis på turen hehe...men egentlig ikke problem på EL-drift da jeg stort sett alltid har på tyngste gir;)

Her er det jeg tror jeg vil ha på en sykkel når jeg kjøper ny:

- Skivebrems (hydraulisk)
- Minst 400w batteri (jeg har 320watt i dag og da MÅ jeg lade på jobb om vinter)
- Kunne sitte oppreist (desverre så utelukker jo dette alle terrengmodellene jeg har sett)
- Batteri og motor midtplassert
- Må kunne ta av batteri for lading ved kontorpult
- I utgangspunktet må den være kjøpt lokalt pga service og garanti etc....

Citroel

Synes sykkelen din ser helt grei ut! Litt rart med sjakkmønsteret i bakgrunnen men ellers helt ok.

Om du regner med å klare å holde rundt 25 km/t også i bakker, trenger du ikke midtmotor. Da jobber motoren på et effektivt turtall hele tiden. Det er når det går sakte i bakkene at midtmotor har sin fordel. Vektfordelingen er riktignok også et pluss for midtmotor, men det finnes sykler med navmotor bak og batteri på rammen foran. To ulemper med midtmotor: Kjedeslitasje og bortfall av kraft ved girskift.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

65lars

Interessant lesing - men jeg kommer kanskje fra en annen "vinkel" - her.

En sykkel døde, så jeg dro til biltema og kjøpte en billig en. Yosemite.
Året etter så jeg et tilbud fra http://www.citymotion.no/ - som ligger rett over elva her, og de jobber jo også sammen med et annet firma - http://www.nxtech.no/ - som gjør utrolige ting.
(Inkludert trådløst tastatur til smart-telefoner)

Fikk en el-sykkel pakke på tilbud, med forhjulsdrift for kr. 4K.  Installerte det selv, men det tok mange timer, siden kranken på sykkelen var i mekaniske filler.  Men siden det, har alt virket.  Var oppe i godt over 30 km/t en gang, i pøsregn, men medvind.  Er mulig at jeg må erstatte batteriet, kanskje erstatte sykkelen, men har en eldre DBS Kilmanjaro - og også en annen sykkel, med skivebremser.

Uansett - el-Sykkel Rocks!  Saved my life!
;D
Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på onsdag 27. januar 2016, klokken 07:46
ja stiv pris...jeg kjøper nok ikke før den er satt ned en del tusen. Min kostet 19 tusen kr i 2013 og jeg syntes DET var mye hehe...garanti er jo gull verd..mitt nåværende batteri er byttet på garanti hele 3 ganger hehe. Og med tanke på batterilevetid så er jo det konge sånn sett. Og ja jeg betaler en del ekstra for å slippe ordne selv;)

Oj, det var drøyt ja. Jeg kjøpte en Ezee Forza til 16k i 2009 og det batteriet fungerer fortsatt helt fint. Tipper det har minst 70% restkapasitet, antageligvis 80%. En god del hundre sykluser på det, men kun brukt som reservebatteri de siste årene da jeg gikk over til 48V batteri.

Sitat
Giret derimot pleier alltid å fryse fast i kulde...underveis på turen hehe...men egentlig ikke problem på EL-drift da jeg stort sett alltid har på tyngste gir;)

Det er enkelt å fikse, forseglet gir-wire. Jeg har pleid å bruke Gore Ride-on men de er visst ikke å få tak i lengre. Har også brukt noe greier fra Avid tidligere. Det er sikkert tilsvarende produkter å få kjøpt fortsatt.

Sitat
- Må kunne ta av batteri for lading ved kontorpult

Jeg ville lagt på; har batteri som kan byttes ut med en standard-modell. Kjipt om produsenten går dukken og nytt batteri ikke er å oppdrive etter et par år. Da er det greit å kunne sette på et generisk batteri. Enkelte elsykler har dessverre litt for integrerte greier der komponenter ikke kan byttes ut med annet fabrikat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

Sitat fra: Citroel på torsdag 28. januar 2016, klokken 14:35
Synes sykkelen din ser helt grei ut! Litt rart med sjakkmønsteret i bakgrunnen men ellers helt ok.

Om du regner med å klare å holde rundt 25 km/t også i bakker, trenger du ikke midtmotor. Da jobber motoren på et effektivt turtall hele tiden. Det er når det går sakte i bakkene at midtmotor har sin fordel. Vektfordelingen er riktignok også et pluss for midtmotor, men det finnes sykler med navmotor bak og batteri på rammen foran. To ulemper med midtmotor: Kjedeslitasje og bortfall av kraft ved girskift.

hehe vel sykkelen er jo ikek direkte stygg da men;)

Ja jeg har hørt om kjedeslitasje kan være en issue ja....og jeg må si at jeg syntes kjedeslitasje allerede er 2 til 3 ganger så stor på EL-sykkel kontra vanlig sykkel, men det kan være pga helårssykling og betydelig lengre avstand enn når jeg sist syklet mye (på 90-tallet)..jeg har sett an noen sykler med midtmotor har en rem i stedet for kjede...men disse virker skamdyre pga dette....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA