Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriene i MS kan vare 17 000 000 kilometer

Startet av Porsgrunn, lørdag 23. januar 2016, klokken 05:54

« forrige - neste »

Porsgrunn

En artikkel som gjør et godt forsøk på å forklare batterier i elbil på en enkel måte.

http://blog.evandmore.com/lets-talk-about-the-panasonic-ncr18650b/

ncr18650b skal være ganske nær det samme batteriet som brukes i MS

SitatThus, you can do over 40 000 charge/discharge cycles when going from 30% to 70% only. Or over 35 000 charge/discharge cycles from 20% to 80%; 28 000 cycles from 10% to 90%; 15 000 cycles from 8% to 92%, 7500 cylces from 6% to 94%, and the capacity reduction goes faster and faster, finally reaching 500 cycles when recharging from 0% to 100%.

Ved 40 000 sykluser mellom 30 og 70% vil det kunne holde til

(40 000 x 85 kWh)/0,2 kWh = 17 000 000 kilometer

(En syklus i denne sammenhengen er ALLTID hele batteriets kapasitet, uavhengig av om det klattlades eller ikke)

Dette er selvfølgelig rent teoretiske laboratorie kilometer som ikke tar hensyn til noe annet(f eks temperatur, alder, tid på høyt og lavt ladenivå osv) Det burde allikevel være nok for de fleste om de bare fikk ut 10 prosent av dette.

Ved lade sykluser mellom 0 100% er de beregnet til 500. Dette blir

(500 x 85 kWh)/ 0,2 kWh = 212 500 kilometer

Siden dette også er teoretiske lab kilometer, kan det fort bli litt lite i praksis. Heldigvis vill det ikke være mulig om du så prøver. For å gjøre batteriet brukelig stopper ladingen litt før absolutt fult og også litt før fullstendig tomt. Mest sannsynlig ligger det ganske nærme 6 til 94 eksemplet med 7500 sykluser.

Det viser tydelig hvor mye du kan påvirke batteriet antatte levetid med å ha et litt bevist forhold til det. Det er viktig å huske dette er bare et av parameterne(noen fler nevnes i artikkelen). Det som har vist seg å være vell så viktig er hvor lang tid batteriet tilbringer på topp og bunn.

Det endrer ikke de gode gamle rådene, men synliggjør kanskje litt hvorfor.

Lad ikke helt fult om det er totalt unødig.

Lad helt fult om det trengs, men gjør det gjerne så nær avreise som mulig.

La ikke bilen stå toppladet over lang tid unødvendig.

Kjører du den tom eller nær tom, lad opp igjen så fort du får mulighet.

Trenger du hele batteriet sin kapasitet så bruker du det uten å tenke så mye over det. Det er ikke det du gjør en gang i blant som er viktig, det er hva du gjør til daglig.

TeslaK

Yeah right. Hvor kommer disse tallene fra? Står ikke noe om 40 000 cycles for 30-70 i databladet som jeg kan se? Det som kunne vært interessant var å kjøpt inn noen slike batterier og cyclet de på forskjellige måter og så målt kapasitet etterpå.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

hgs

Sitat fra: TeslaK på lørdag 23. januar 2016, klokken 07:13
Yeah right. Hvor kommer disse tallene fra? Står ikke noe om 40 000 cycles for 30-70 i databladet som jeg kan se? Det som kunne vært interessant var å kjøpt inn noen slike batterier og cyclet de på forskjellige måter og så målt kapasitet etterpå.

Leste du artikkelen?
Thus, you can do over 40 000 charge/discharge cycles when going from 30% to 70% only
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Lokführer

Jeg tror nok 200 Wh/km blir å regne med. I det tallet er det ikke tatt med oppvarming mm. Tar man med absolutt alt, ser jeg på min bil at jeg nærmer meg 300Wh/km. Mye småkjøring og mye motorveikjøring.
Nå kjører jeg Teslaen akkurat som en fossilbil og ser ingen grunn til å ikke bruke absolutt alle 422 hk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jensjacob

***Ved 40 000 sykluser mellom 30 og 70% vil det kunne holde til

(40 000 x 85 kWh)/0,2 kWh = 17 000 000 kilometer

(En syklus i denne sammenhengen er ALLTID hele batteriets kapasitet, uavhengig av om det klattlades eller ikke)
***

Hvis du lader et batteri med (antaget tilgængelig kapacitet) 85 kWh op fra 30 % (=25,5 kWh) til 70 % (=60 kWh) så har jeg svært ved at se hvordan du dernæst kan trække 85 kWh ud af det for så igen at havne nede på 30 % inden du begynder forfra med 30-70 cyklusserne.

Sådan et batteri kunne jeg godt tænke mig. Så er middelalderens opfinderes drøm om evighedsmaskinen vist gået i opfyldelse.  ;D

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 23. januar 2016, klokken 05:54
(En syklus i denne sammenhengen er ALLTID hele batteriets kapasitet, uavhengig av om det klattlades eller ikke)

Joda, er klar over at dette er hvordan man normal definerer en syklus, men slik de har ordlagt seg her så blir i alle fall jeg i tvil - kan det være at de faktisk mener det de skriver?  Altså 40k sykluser fra 30% til 70% - altså en 40% ladesyklus? 

I så fall blir regnestykket (40 000 x 85 kWh x 0,4)/0,2 kWh = 6 800 000 kilometer. Fortsatt nok i lange baner :)


Merker meg også at de har fulgt Panasonics anbefaling om 0,5C ladeeffekt. Superlading gir vel opp til godt over 1C? Vanlig hjemmelading gir vel godt under 0,5C? Det nærmeste man kommer 0,5C blir vel ChaDemo lading? Uten at jeg vet noe om hvilken effekt noe av dette har på levetiden...
Model S 85D

sigurdi

Den som nesten aldri kommer med i en slik opp/ned ladetest er hvor mye alder har å si for prosessen.

Alder på batterier er en vesentlig faktor og forsøk med opp/nedlading i mange år tar mange år før en får svar på.

Kjemiske blandinger blir påvirket av alder i liten eller større grad, men så langt ser det svært bra ut med data som man har fra Roadster batterier som har vært på veiene siden 2007.

At batteriet taper seg mye første året sier ikke noe om hvor lenge det varer totalt sett.

Litium batterier taper seg relativt mye i starten før det går inn i en lang periode med lite tap før det igjen faller fort på slutten.
Her har bruk mye å si, lading til 100% og la dem stå der over tid er drepen for litium batterier.
Eks så bør du ikke lade den oppladbare drillen til 100% før du legger den i skapet for å vente på neste oppdrag.

Tesla lar sine batteripakker lade til 100%, altså 4.2v, har skrevet det før og mener det er viktig for å få folk til å tenke seg godt om før en lader opp til 100% og lar bilen stå slik over tid.

Dersom en tester en pakke og lader den opp til 100% lar den stå i en uke, kjører ny syklus og gjør det samme i repetisjon så klarer ikke pakken 500 syklusser, men langt færre.

Som forskere har testet, tiden batteriene er over 90% SOC er det som betyr mest når man teller syklusser.

Eks lader man et batteri med 0.25G fra 20-100% lik at en lader det opp og ned 50syklusser iløpet av tiden y mens en annen pakke lades med 0.5G (20-100%) og 100 syklusser iløpet av tiden y. 
Ser en på tiden som begge pakkene er mellom 90-100% blir den ganske lik og restverdi på batteriet blir og svært likt.

Reaksjonene som skjer med høy SOC akselererer kraftig jo nærmere man når grenseverdien.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cowboystrekk

Alder og gjennomsnittlig SOC mens batteriet aldres er nok mer kritisk enn klattladingsprosent. F.eks viser forsøk med NCA-kjemien TMS bruker at levetida til batteriene forlenges i mange år om gjennomsnittlig SOC er 60% istedet for 90%. Jo kaldere lagringstemp jo bedre, helt ned til noen minusgrader. I 20 minus eller lavere over lang tid kan det skade batteriene da de fryser.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >


Cookie Monster

Sitat fra: sigurdi på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:09
Tesla lar sine batteripakker lade til 100%, altså 4.2v, har skrevet det før og mener det er viktig for å få folk til å tenke seg godt om før en lader opp til 100% og lar bilen stå slik over tid.


De ligger på 4.18 til 4.185 på 100% ifølge diagnosemenyen.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Ferry

Det er litt interessant å se på tida det tar å kjøre 17 000 000 km. Ved 100 km/t tar det 170 000 timer. 170 000 t/365*24 er nesten 20 år! Altså 20 år kontinuerlig kjøring i 100 km/t.

sigurdi

#12
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 23. januar 2016, klokken 12:26
Sitat fra: sigurdi på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:09
Tesla lar sine batteripakker lade til 100%, altså 4.2v, har skrevet det før og mener det er viktig for å få folk til å tenke seg godt om før en lader opp til 100% og lar bilen stå slik over tid.

De ligger på 4.18 til 4.185 på 100% ifølge diagnosemenyen.

Denne diagnose menyen er hentet fra TMC og viser noe helt annet.
Kan og bekrefte at Tesla lar cellene nå 4.2v ved 100% lading, uten at jeg skal utdype det mer.
Det stemmer og med spenning ved superlading til 100%.
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Bildet ditt viser (såvidt) at de er på 3.957V. Så er nok en plass i syklusen, ikke topp.

dosmont

Det er vel SOC og temperatur + tid som har mest betydning for kapasitet på batteriet, slik som jeg har forstått det :)
Har ikke lest den artikkelen men blir ikke regnestykket litt feil, når det skrives 85 KWh på 0-100% og ihvertfall feil på 85KWh på 30-70%
Det må jo heller bli ca75KWh på grunn av zero mile og Bricking, på 0-100%. Og da blir 30%-70% =40% og 40% av 75KWh =30KWh
Så 40 000 * 30KWh/0.2 =6000 000 Km
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA