Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbiler overlever kulde

Startet av Mippen, fredag 22. januar 2016, klokken 09:11

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Cobos på fredag 22. januar 2016, klokken 21:33
Onde tunger ville vel spurt om e-golf er laget av ingeniører i varme SF (hvor Yr sier det er +34 forresten), men så ond er jeg ikke  :P
Det er +34 i Wolfsburg og... (farenheit)

Jejl

#16
Sitat fra: Mippen på fredag 22. januar 2016, klokken 09:11
For en bombe ;)

http://www.nrk.no/rogaland/elbilane-overlever-sprengkulda-1.12762238
En skulle kanskje ikke tro det, men det finnes fremdeles noen som tror at elbiler ikke fungerer i det hele tatt hvis det blir kaldere enn noen få minusgrader. Jeg snakket med en ellers oppegående fyr som var sikker på at el-bilistene hadde store problemer med å få start på bilene sine og at disse hadde bilene stående store deler av vinteren hvis det skulle bli kaldere enn noen få minusgrader. Langturer (fra øst til vest i Norge) var noe som krevde fryktelig lang ladetid, og derfor trodde han ikke elbiler var noen god løsning for folk flest. En annen (også nokså  oppegående) trodde at min P85 hadde rundt hundre hk, og var en nokså treg bil grunnet den høye vekten.

Det er bare fascinerende å treffe på slike personer av og til, og at de fremdeles eksisterer i Norge.

Mippen

#17
Har opplevd litt problemer i spreng kulde (30 blå) når jeg var på fjellet en vinter. Bilen startet og gikk fint den, men problemet var at den ikke ville lade. Jeg hadde satt på timer slik at den skulle være full til vi reiste hjem, men pga at batteriet var så kaldt ville ikke den starte lading. Det endte til slutt opp med at jeg måtte kjøre bilen en halvtime for å få litt varme i batteriet slik at jeg kunne lade. Så lenge man er obs på dette og lader opp batteriet mest mulig når bilen er varm er ikke dette et problem. Man bør også stå koblet til strøm slik at batteri ikke tappes ned hvis batteri varmer slår inn.

Når det er sagt hadde jeg store problemer med den gamle bilen min (fossil) i slik kulde. Bilen startet så vidt og det var så kaldt at jeg fikk nesten ikke bilen i gir. Jeg måtte skru ut start batteriet om natten for å få start på den om morgenen. På elbilen må jeg bare huske å sette i lade kabel og passe på at den lader minst til 80-90 % når jeg parkerer, også trenger jeg ikke å tenke på noe mer enn det. Ellers så jeg naf og Viking daglig som måtte hjelpe andre bilister med start problemer i kulden. De kjørte ikke elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Nuvolari

Er på 5. vinteren nå med eGolf. Står ute året rundt. Aldri hatt problemer på vinteren.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Tulle

Sitat fra: Mippen på mandag 26. november 2018, klokken 11:15
Har opplevd litt problemer i spreng kulde (30 blå) når jeg var på fjellet en vinter. Bilen startet og gikk fint den, men problemet var at den ikke ville lade. Jeg hadde satt på timer slik at den skulle være full til vi reiste hjem, men pga at batteriet var så kaldt ville ikke den starte lading.
Har også opplevd dette - eller rettere sagt, trodde jeg opplevde dette.
Satt på lading kvelden før jeg skulle ut å kjøre hjem fra Tynset i februar. Det var -42 og jeg hadde ikke kjørt på 3 dager. Bilen begynte ikke å lade. Det tok ca 2 timer før ladinga begynte. Jeg stresset litt først, til jeg så at det faktisk ble trukket strøm (så det på appen). Tydelig at strømtrekket ble brukt til å varme batteriet. Etter nesten 2 timer begynte bilen å lade med 2 km/t. Så økte farta og innen 3 timer ladet den med normal hastighet (16 km/t, blå industrikontakt). Kan tenkes at lading med vanlig stikkontakt ville krevd lenger tid før batteriet var oppvarmet.

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på mandag 26. november 2018, klokken 10:37
En skulle kanskje ikke tro det, men det finnes fremdeles noen som tror at elbiler ikke fungerer i det hele tatt hvis det blir kaldere enn noen få minusgrader.

Hvis ens erfaring er fra hybrider, stemmer jo dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirKj

Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 12:52

Satt på lading kvelden før jeg skulle ut å kjøre hjem fra Tynset i februar. Det var -42 og jeg hadde ikke kjørt på 3 dager. Bilen begynte ikke å lade. Det tok ca 2 timer før ladinga begynte. Jeg stresset litt først, til jeg så at det faktisk ble trukket strøm (så det på appen). Tydelig at strømtrekket ble brukt til å varme batteriet. Etter nesten 2 timer begynte bilen å lade med 2 km/t. Så økte farta og innen 3 timer ladet den med normal hastighet (16 km/t, blå industrikontakt). Kan tenkes at lading med vanlig stikkontakt ville krevd lenger tid før batteriet var oppvarmet.

Her er hvordan man løser dette:

https://www.youtube.com/watch?v=c1C-tPkevIA

fonberg

Sitat fra: GeirKj på mandag 26. november 2018, klokken 18:52
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 12:52

Satt på lading kvelden før jeg skulle ut å kjøre hjem fra Tynset i februar. Det var -42 og jeg hadde ikke kjørt på 3 dager. Bilen begynte ikke å lade. Det tok ca 2 timer før ladinga begynte. Jeg stresset litt først, til jeg så at det faktisk ble trukket strøm (så det på appen). Tydelig at strømtrekket ble brukt til å varme batteriet. Etter nesten 2 timer begynte bilen å lade med 2 km/t. Så økte farta og innen 3 timer ladet den med normal hastighet (16 km/t, blå industrikontakt). Kan tenkes at lading med vanlig stikkontakt ville krevd lenger tid før batteriet var oppvarmet.

Her er hvordan man løser dette:

https://www.youtube.com/watch?v=c1C-tPkevIA

Den oppskriften vil jeg si er for MEGET spesielt interesserte. Det vil i hvert fal by meg i mot å slite på dekk, drivverk mm. med slik kjøring. Når han også bruker 30 tkm på mishandlinga så går mye av vinninga bort i spinninga (pun intended), og tidsbesparelsen blir marginal.

Den enkle regelen når det er meget kaldt er: sett bilen på lading når du parkerer, og hold batteriet på høy SOC så du kan kjøre et godt stykke og dermed varme opp batteriet før neste gang du behøver å lade.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA