Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen översikt för batteritemperatur när laddaren är inkopplad.

Startet av tomatchili, torsdag 21. januar 2016, klokken 11:41

« forrige - neste »

tomatchili

När jag stiger in i min leaf (2012 nordisk verison) vid -18, laddaren inkopplad och fulladdade batterier visar batteritemperatur 0 staplar: Jag har ju varmefilt för batterier, skall inte denna få upp värmen på batterierena något över 0 staplar?

kodalse

"Varmeteppe" er kun for å hindre skade. Det kobler seg inn normalt rundt -20 grader og ut ved -10 eller deromkring.
At du har 0 grader når du ankommer bilen betyr bare at du har ladet den og tapet i ladeprosessen fører til varme i batteribanken.
"Varmeteppe" gir ingen gevinst på en Leaf i forhold til rekkevidde eller høyere kapasitet pga varmere batterier. De er der kun for at batteriet ikke skal skades ved ekstremt lave temperaturer.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ThomasEL

Her tolker jeg det slik at trådstarter snakker om 0 STREKER på batteritemperatur, ikke 0 grader...
   - Og i såfall virker det merkelig... Det laveste jeg har sett er tre streker, tror det skal være betydelig kaldere enn -18 grader før alle batteritemperaturstreker skal forsvinne....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomatchili

Det stämmer: 0 streck på batteritemperaturstapeln längst till vänster på displayen. Har för mig att det sällan var under 2 streck under liknande kylperioder tidigare. När jag hade kört ca 10 km och utetemperaturen hade stigit till -14 så visade det en stapel.
Jag laddade dock fullt många timmar innan jag satte mig i bilen, det är ju ikke optimalt i sådan kulde.

kodalse

Akkurat ja, jeg har sett 2 streker da sa leafspy at batteritemperatur var ca -7 grader. Ved -4 - -5 grader kom den tredje batteristreken.
Hvis det er slik at det var 0 streker tipper jeg batteritemperaturen var ned mot det samme som utetemperatur -18 grader. Det er jo i grenseland for når den begynner å varme.
Varming av batterier krever vel også minst 30% gjenværende kapasitet?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kakraemer

Hadde 1 strek etter å ha stått over natten i -12 for 2 dager siden.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Homecast

- 21 grader og 2 streker. 10 min i 110 på e6 fikk den opp i 3 streker.

og km stupte samtidig =P
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

LeafSwe

En stapel på euroleaf är inte samma temperatur som en stapel på japanleaf. 1 stapel på japan är ungefär 3 staplar på euroleaf vid samma batteritemperatur, ca -10 grader.
Batterivärmaren startar lite tidigare på euroleaf också.

Japan bar chart
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery#Battery_Temperature_Gauge
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA