Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full bil fra Bergen til Vågslid

Startet av Ampéreson, onsdag 20. januar 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

Ampéreson

Hei

Vi drar en kompisgjeng til Vågslid fra Bergen til neste helg. Det er fire store karer, mye bagasje pluss ski på taket. Kaldt i fjellet og jeg føler rekkeviddeangsten kommer snikende.

De store karene er alle over 90 kilo og med alt det øllet vi skal ta med så blir vel bilen nærmere tre tonn. Trenger noen tips til turen. Har peilet meg ut noen hurtigladestasjoner i Odda og Røldal og Type 2 kabel er med.

Går det fint å lade med Menekes Type 2 kabel i Odda og Røldal, tenker også at det kan være kø på ladestasjoner og kolonne.

Er det noen som har klart turen Bergen --> Haukeli uten å lade på veien vinterstid med bagasje?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

fredag

Skistativ på taket kan gjøre at bilen bruker overraskende mye mer energi pr km.

Chademo-adapter gir mye raskere lading (ca 45kW) enn type2 (22kW med dobbeltlader, 11kW med enkeltlader). Ladebrikke er lurt å ha med.

Lad opp bilen på destinasjonen hvis mulig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nie

Det er 217km og burde gå med god margin med lading til 100%, iallfall hvis du har S85.
Dette forutsatt at du har mulighet for lading på hytten før returen.

Vi drar (fra Bergen) til hytten vår i Røldal imorgen for første gang med EL-bilen.
Bilen får vi ikke nært nok til hytten til lading, så jeg har kjøpt Chadehmo som jeg kommer til å bruke i Røldal.
Har aldri observert noen kø på laderen der tidligere men er litt spent på hvordan det blir nå i vintersesongen.
Antall Tesla har jo økt betydelig siden forrige vinter.

Jeg kan legge inn en liten forbruksrapport over helgen  :)

Mippen

#3
Sitat fra: fredag på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:50
Skistativ på taket kan gjøre at bilen bruker overraskende mye mer energi pr km..

Ikke nødvendigvis. Økt forbruk får du, men hvis du bruker et aerodynamisk takstativ som whispbar, og skiholdere/eventuelt skiboks er riktig montert - bruker du ikke så mye energi som du skal tro. Men det er lurt å ta høyde for ekstra forbruk.

Tror vekten vil ha mer å si enn taklasten, men tips er å unngå lange harde akselrasjoner, og mest mulig regenerering i nedoverbakke. Bedre å kjøre litt roligere for å unngå oppbremsinger, da unngår man ekstra energiforbruk for å få bilen opp i fart igjen.
Fremtiden er elektrisk.

Ampéreson

Takk for svar jeg har en 2014 P85+ forresten. For å være på den sikre siden lader jeg en liten time i Odda mens vi handler, der har de Grønn kontakt Semi hurtig Type 2 (22kW), er det fullt der så får vi heller lade i Røldal. Hadde vært til stor hjelp om TOCN kunne utplassert en Chademo adapter til utlån i Røldal forresten. Det er lademulighet på hytten med vanlig Schuko også.

Har tidligere kjørt fra Stryn til Bergen i kaldt vær og det gikk helt fint med 20% igjen når vi kom frem, men da to nette passasjerer.

Testet i dag tidlig med navigasjonen i bilen og 80% batteri uten forvarming, den sa da at jeg ville ha 0% når jeg kom frem. Legger jeg så til fullstappa bil og ski på taket blir det nok såvidt det går eller ikke går.

Planen jeg har klekket ut blir da :

  • forvarme bilen mens den lader til 100%
  • hente kompisene, (dra på litt med noen skikkelige akslerasjoner for å vise hvor kul bilen er)
  • kjøre via Åsane og superlade til 100%
  • kjøre som en mann med hatt videre til fjells
  • lade en time i Odda
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

fredag

Sitat fra: Mippen på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:50
Sitat fra: fredag på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:50
Skistativ på taket kan gjøre at bilen bruker overraskende mye mer energi pr km..

Ikke nødvendigvis. Økt forbruk får du, men hvis du bruker et aerodynamisk takstativ som whispbar, og skiholdere/eventuelt skiboks er riktig montert - bruker du ikke så mye energi som du skal tro. Men det er lurt å ta høyde for ekstra forbruk.

Hva er riktig montert?

Jeg hadde betydelig ekstra forbruk whispbar flush og nordrive skiholdere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TRM

Sitat fra: Odd Arne på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:00
Takk for svar jeg har en 2014 P85+ forresten. For å være på den sikre siden lader jeg en liten time i Odda mens vi handler, der har de Grønn kontakt Semi hurtig Type 2 (22kW), er det fullt der så får vi heller lade i Røldal. Hadde vært til stor hjelp om TOCN kunne utplassert en Chademo adapter til utlån i Røldal forresten. Det er lademulighet på hytten med vanlig Schuko også.

Har tidligere kjørt fra Stryn til Bergen i kaldt vær og det gikk helt fint med 20% igjen når vi kom frem, men da to nette passasjerer.

Testet i dag tidlig med navigasjonen i bilen og 80% batteri uten forvarming, den sa da at jeg ville ha 0% når jeg kom frem. Legger jeg så til fullstappa bil og ski på taket blir det nok såvidt det går eller ikke går.

Planen jeg har klekket ut blir da :

  • forvarme bilen mens den lader til 100%
  • hente kompisene, (dra på litt med noen skikkelige akslerasjoner for å vise hvor kul bilen er)
  • kjøre via Åsane og superlade til 100%
  • kjøre som en mann med hatt videre til fjells
  • lade en time i Odda
Hehe... 
Høres ut som en god plan! Har aldri opplevd at laderen i Odda er opptatt. To uttak 22Kw. Samme i Røldal. Lader dere i Odda må dere ta turen innom Terje Storhaug - klesbutikk med fantastisk service og priser! ☺
God tur!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

rmr

Du kan vel låne med deg ett Chademo adapter fra Flesland Auto? Mener Flesland Auto har noen Chademo adaptere fra TeslaBjørn :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

nie

Sitat fra: rmr på torsdag 21. januar 2016, klokken 23:28
Du kan vel låne med deg ett Chademo adapter fra Flesland Auto? Mener Flesland Auto har noen Chademo adaptere fra TeslaBjørn :)
Det har de. Ta kontakt med Thomas Jamne i Tesla-gruppen på Facebook.

Ampéreson

Takk for svar, jeg har kontaktet han og får nå lånet en Chademo over den aktuelle helgen :)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

nie

#10
Kjørte Bergen Røldal ikveld og endte opp med 264Wh/km i forbruk på de 175 km.
Skiboks, bagasje, to voksne og to barn
Range mode off.
Vått føre, ca -1 til +3 grader. Litt vinterføre.
Mye motvind.

Glimrende med Chademo-lading i Røldal.

TRM

Sitat fra: nie på fredag 22. januar 2016, klokken 22:31
Glimrende med Chademo-lading i Røldal.
Hadde vært enda bedre med Supercharger i Røldal, men har forståelse for at Tesla venter på avgjørelse på hvor nye E134 skal gå. Dumt å legge en Supercharger i Røldal når E134 om litt kanskje går i tunnel utenom Røldal...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

nie

Nei, det kommer nok neppe noen SC i Røldal men det er behov for en på vestsiden av Haukelifjell på strekningen Skare-Røldal.

Men uten Chademo i Røldal eller i nærheten, måtte vi ha kjørt diesel-bilen når vi skal på hytten vinterstid. Da får det heller koste noen ti-ere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA