Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?

Startet av krister461, søndag 05. januar 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 05. januar 2014, klokken 15:45
Sitat fra: NilsG på søndag 05. januar 2014, klokken 15:27
Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"
Dersom det står nøyaktig slik er det nok feil. Nå viser jo Tesla 400V i sitt display som 3 stk 230V, så på "Teslansk" blir det jo på en måte riktig. (85-265V ville ellers bety at den ikke kunne benytte 400V). Nå er vel UMCen merket 200-265V, så helt ned til 85V virker litt snodig men betyr lite i Norge.

Det står vel at den innebyggede laderen takler ned til 85V, ikke noe om at UMCen gjør det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: NilsG på søndag 05. januar 2014, klokken 15:58
Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Stemmer at TMS kan lades med 40A på singellader og 80A på dobbellader, men det er ikke med medfølgende UMC. På samme måte som blått adapter gjør det mulig å lade med 2x16A på singellader, vil det være mulig å lade på 3x13A på en 40A kurs med en egnet kabel. Det dobbelte er mulig med dobbeltlader, 6x13A. Dette kommer nok til å bli tilgjengelig som hjemmelader når Tesla's HPWC kommer til Europa:
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: Cirion på mandag 06. januar 2014, klokken 22:39
Stemmer at TMS kan lades med 40A på singellader og 80A på dobbellader, men det er ikke med medfølgende UMC. På samme måte som blått adapter gjør det mulig å lade med 2x16A på singellader, vil det være mulig å lade på...
Som jo ikke er det det samme som 3 fas 16A 230V eller 3 fas 32A 230V.
Enfas kurs 32A er brysomt nok, 80A tror jeg ingen vil ha (få).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hemi

Prøver ikke starte så mange poster, og denne virker relevant, en venn jeg er mye hos har vegglader typ schneider 32A, har prøvd å lade bmw i3 på den før, og den får 32A.

På displayet på teslaen står det 16/32A , dvs lader på 16A, men 32A tilgjengelig, men jeg får ikke muligheten til å skru opp over 16A, er fersk tesla eier, hva gjør jeg feil?

Han mente en annen venn med tesla hadde klart å dra 32A på den, og at den gikk automatisk dit etter 10-15 min ca, men først i starten bare tok 16A, jeg stod der i 15-20 min uten at den hoppet over 16A noen gang, spenningen var 216-219V

Hva gjør jeg feil, evnt hva må jeg kjøpe? bilen er ca ny P85D med enkeltlader.

GOS

Sitat fra: hemi på lørdag 23. januar 2016, klokken 18:59
Han mente en annen venn med tesla hadde klart å dra 32A på den, og at den gikk automatisk dit etter 10-15 min ca, men først i starten bare tok 16A, jeg stod der i 15-20 min uten at den hoppet over 16A noen gang, spenningen var 216-219V

Hva gjør jeg feil, evnt hva må jeg kjøpe? bilen er ca ny P85D med enkeltlader.
Du skriver kanskje svaret selv. Antar ladeboksen er 400V? Du har enkeltlader og da kan du bare trekke 16A på 400V. Den andre vennen ha nok dobbeltlader
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

FU73

Eller som #Muffinmann skrev tidligere i et annet innlegg, så kan Tesla antakelig montere et rele i bilen som fikser dette.
2016 Model S 70D

hemi

#36
Sitat fra: GOS på lørdag 23. januar 2016, klokken 22:21

Du skriver kanskje svaret selv. Antar ladeboksen er 400V? Du har enkeltlader og da kan du bare trekke 16A på 400V. Den andre vennen ha nok dobbeltlader

Da mener du tenkt spenning på hva ladeboksen kan operere med som max? eiern lader vanligis en VW der, så er defintivit bare 230V 1fas 32A inn i den.

GOS

Sitat fra: hemi på lørdag 23. januar 2016, klokken 23:24
Da mener du tenkt spenning på hva ladeboksen kan operere med som max? eiern lader vanligis en VW der, så er defintivit bare 230V 1fas 32A inn i den.
Jeg tenkte at det var en trefase 400 V ladeboks, men det var det jo ikke.
Jeg leste ikke overskriften for der kommer det klart frem at det er 230V og ikke 400 V.

Men hvilken kabel er det du lader med? Jeg kjenner ikke til den ladeboksen og derfor ikke hvilken kabel du bruker. Jeg tror en Tesla med enkeltlader kun kan trekke 32 A på 230 V når du bruker det blå adapteret, men ladeboksen har vel neppe ett blått industristikk som uttak? Om du bruker en type 2 kabel så tror jeg gjerne du maks får trukket 16 A om du har enkeltlader mens de med dobbeltlader kan trekke 32 A, men her er jeg på tynn is da jeg aldri har testet ut dette med min dobbeltlader.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hemi

Er vanlig menneks type plugg som sitter fast i ladeveggboksen. og den får jo opp 16/32, så den senser på en eller annen måte at den kan yte 32A på en måte, men lar meg som sagt max sette 16A.

hemi

Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

ref annen tråd


Muffinman
Gold Member
******

Innlegg: 6707
Vis profil  Personlig melding (utlogget)

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?
« Svar #899 på: Søndag 30. August 2015, klokken 16:35 »
Sitat
Bruker du UMC kan bilen ta 32A enfase uavhengig av dobbel/enkeltlader. Med 32A enfase over type 2 må du enten ha dobbeltlader for å få mer enn 16A, eller så må ladepunkt eller type 2-kabel være lasket. UMC med blått adapter er lasket.

16A lading på hytta vil være rikelig i de fleste tilfeller. 10 timer = 16 mil, litt mindre på vinteren. Om det er tilstrekkelig er det bare du som kan svare på, men om det er andre lademuligheter i nærheten som chademo eller type-2 blir du neppe stående fast og kan toppe opp der om det blir for lite tid til lading på hytta.

Stikk under takutstikk høres greit nok ut, de har uansett god kapslingsgrad. Jeg ville heller vært opptatt av å beskytte kladden på UMC (hvis du tenker å bruke den) mot fukt; det er enkelte som har fått vanninntrenging og havari på den.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på søndag 24. januar 2016, klokken 00:55
Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

Nei, lasking er "ut". Ta kontakt med Tesla og be de utføre SB-15-44-006 på bilen din. Det er gratis, og fikser problemet. Alle biler produsert etter 30/7/2015 har denne fiksen fra fabrikk, biler med enkeltlader produsert tidligere må få den ettermontert.

Se vedlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sånn går det når man quoter "gamle" innlegg :)  Siden august 2015 er det kommet info om den laskeboksen, og jeg har selv tipset om det samme jkirkebo skriver de siste månedene. I tillegg har jeg fått montert den på den eldste bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24443.msg444889.html#msg444889

hemi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. januar 2016, klokken 02:05
Sitat fra: hemi på søndag 24. januar 2016, klokken 00:55
Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

Nei, lasking er "ut". Ta kontakt med Tesla og be de utføre SB-15-44-006 på bilen din. Det er gratis, og fikser problemet. Alle biler produsert etter 30/7/2015 har denne fiksen fra fabrikk, biler med enkeltlader produsert tidligere må få den ettermontert.

Se vedlegg.
min er 29/7/2015 :o

Takk for tips gutter! mr kirkeboe, du får mail da jeg trenger litt adaptere også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA