Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

20 nye ladepunkter i garasjeanlegg

Startet av lunitiks, torsdag 10. mars 2016, klokken 08:48

« forrige - neste »

lunitiks

Hallo folkens.


Nytt boligfelt, stort garasjeanlegg, krav om at 20 p-plasser (selveier-leiligheter) skal ha hvert sitt private strømuttak til elbillading.


Hva betyr dette for utbygger? Hvordan planlegges, og "ballpark" kostnadsbilde?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

#1
Kommer helt an på hvordan det gjøres. Du har et par relevante løsninger:

- En kurs til hvert ladepunkt. Hver av disse må være utstyrt med jordfeilvern klasse B og for minimal kostnad kan man kanskje gå for industristikk. Fordelen er lav kostnad (om man har tilstrekkelig kapasitet på inntaket), men ulempen er at det meste av kapasiteten vil være ubrukt til enhver tid. Det er også relativt ufleksibelt - legger man opp 16A kurs, så må man legge opp en ny kurs om noen har lyst på 32A eller trefase. Kostnad på kanskje 100-200.000 for 20 punkter? (Ikke medregnet hovedinntak.)

- 1-5 store felles kurser, med ladestasjoner som støtter lastdeling. Dette kan være betydelig dyrere, men fordelen er at man får god utnyttelse av hovedinntaket, da man kan fordele effekt ut til de brukerne som er tilkoblet til enhver tid. Hadde man måtte oppgradere hovedinntaket kan denne løsningen være billigere. Kostnad på kanskje 200-300.000 for 20 punkter? (Ikke medregnet hovedinntak.)

Edit: Om man vil ha trukket kursene fra hver leilighet slik at det havner på riktig strømmåler, så er den første løsningen mest relevant. Og da snakker man fort om mer kabellengde, så da er kanskje 200.000 kroner mer relevant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fredag

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:52
Kommer helt an på hvordan det gjøres. Du har et par relevante løsninger:

- En kurs til hvert ladepunkt. Hver av disse må være utstyrt med jordfeilvern klasse B og for minimal kostnad kan man kanskje gå for industristikk. Fordelen er lav kostnad (om man har tilstrekkelig kapasitet på inntaket), men ulempen er at det meste av kapasiteten vil være ubrukt til enhver tid. Det er også relativt ufleksibelt - legger man opp 16A kurs, så må man legge opp en ny kurs om noen har lyst på 32A eller trefase. Kostnad på kanskje 100-200.000 for 20 punkter? (Ikke medregnet hovedinntak.)

- 1-5 store felles kurser, med ladestasjoner som støtter lastdeling. Dette kan være betydelig dyrere, men fordelen er at man får god utnyttelse av hovedinntaket, da man kan fordele effekt ut til de brukerne som er tilkoblet til enhver tid. Hadde man måtte oppgradere hovedinntaket kan denne løsningen være billigere. Kostnad på kanskje 200-300.000 for 20 punkter? (Ikke medregnet hovedinntak.)

Edit: Om man vil ha trukket kursene fra hver leilighet slik at det havner på riktig strømmåler, så er den første løsningen mest relevant. Og da snakker man fort om mer kabellengde, så da er kanskje 200.000 kroner mer relevant.

Mange av løsningene som tilbyr lastdeling tilbyr også tilgangskontroll med RFID-kort og bokholding om hvor mange kWh hver bruker har ladet. Dermed kan man ta betalt pr kWh, eller en fastpris pr år for tilgang til lading som inkluderer et visst antall kWh, eller lignende. Lastdeling og den forenklede kablingen som dette medfører er altså ikke til hinder for å ta betalt for lading, bare ikke via strømmåleren til hver enkelt bruker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

inverter

Hvis det er snakk om et nybygg så ville jeg kanskje ha lagt inn rikelig kapasitet type 400 Volt tre fase og tenk lastdeling type Zaptec.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA