Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 30 kWh Leaf

Startet av fovea73, onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: TMDF80 på torsdag 18. februar 2016, klokken 18:26
Dagens totale kjørelengde ente på 124 km. Da fikk jeg low battery på vei opp en bratt bakke før huset mitt. Ca 15% av batteriet igjen. Er dette "greit" med tanke på dagens kjøreforhold på østlandet? -5 grader.

Eier ikke 30kWt Leaf, men synes dette virker greit det. Tilsvarer jo 24/30x124=99km i en 24kW leaf, og nær 10 mil i de ved -5 er nær normalen det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Høres greit ut, du kjører nok 2 mil til før det er stopp og er da i nærheten av 1,5 km pr % som gir 150 km pr lading. Ser at jeg ganske lett klarer mer enn det, men så har jeg ikke prøvd i så my kulde. Kommer jo ann på mye, men viktigst er våt/tørr veibane, fart og høydemeter samt om bilen var forvarmet

TMDF80

Fint, da kjører jeg vel helt ok strømøkonomimessig - jeg har ingen erfaring i det hele tatt med elbil. Bilen var ikke forvarmet, det fikk jeg ikke til :-X Se gjerne på spørsmålene mine i Leaf for dummies om noen gidder :-*
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

hauern75

I dag kjørte jeg fra Nordbysenteret, Svinesund og til BNH, Haraldrudveien i Oslo på en ladning. Hadde 92% strøm da jeg begynte i Sverige.

Hadde nok aldri klart det uten dårlige kjøreforhold og LeafSpy. Det gikk i maks 90km/t på motorveien og var ca. 0Celsius hele veien med 19C stilt inn i kupeen. Min første tur noen gang der jeg har brukt LeafSpy og når bilen sluttet i vise meg noe viste LeafSpy at det var igjen 8%SOC når jeg kom frem til BNH. Husker jeg ikke helt feil sluttet bilen å vise meg noe når LeafSpy hadde igjen ca. 20 - 25% SOC.
2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

LeafSwe

Sitat fra: hauern75 på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:00
I dag kjørte jeg fra Nordbysenteret, Svinesund og til BNH, Haraldrudveien i Oslo på en ladning. Hadde 92% strøm da jeg begynte i Sverige.

Hadde nok aldri klart det uten dårlige kjøreforhold og LeafSpy. Det gikk i maks 90km/t på motorveien og var ca. 0Celsius hele veien med 19C stilt inn i kupeen. Min første tur noen gang der jeg har brukt LeafSpy og når bilen sluttet i vise meg noe viste LeafSpy at det var igjen 8%SOC når jeg kom frem til BNH. Husker jeg ikke helt feil sluttet bilen å vise meg noe når LeafSpy hadde igjen ca. 20 - 25% SOC.

Du kan ha varit mycket nära turtle om du bara kollade SOC i leafspy. Kolla GIDs % istället.
GIDs % motsvarar nästan exakt % mätaren i bilen.
Turtle kommer alltid vid 2% GIDs (vilket kan vara 5-15% SOC)

God tur :-)
3P+
3SR+

sjossang

Og vi kjørte tur/retur til Nordby i dag (108km en vei). Brukte 75% av batteriet på vei ned. Hurtigladet til 85% og klarte å lade opp til 99% via 16A-lader, før vi kjørte hjem igjen med 29% strøm i reserve ved ankomst. Fulgte fartsgrensen hele tiden, med noen få forbikjøringer. (Våt vei på vei ned, men tørre veier på vei hjem).

Tre voksne og mye varer i bagasjerommet :)

Elsker den nye bilen!
Y LR hvit/hvit

Bjoris

#51
Må si meg enig med Sjossang her, bilen er veldig kjekk og den ekstra rekkevidden gjør den store forskjellen. Tre turer til fjells er allerede unnagjort, ikke mange Leafer å se i Røldal, men, men. Noen syns nok vi er litt sprø, men sannheten er at det er null offer, vi stopper å handler uansett så det er bare når det er kø blir det kjiipt.

I dg var en Golf rett foran oss i Ølen, vi kjørte derfor til Aksdal selv om det er en omvei på 14 km, bedre å kjøre enn å vente. Jeg innså da at med full ladet bil ved avreis hadde vi kommet oss hjem. Iallefall til hurtigladerene 10 km før vi er hjemme.

160 km er litt på kanten, men da starter vi på 600 moh, siden vi fort er nede ved havnivået får en ikke utnyttet dette så godt med full ladet bil, men til tross for at vi holdt følge med trafikken, kjørte forbi to biler og var søklasta  var det ikke mye om å gjøre at vi hadde klart det! I Aksdal ladet vi 6,5 kWh på 9 min og kom da hjemme med 18% uten å spare på noe som helst.

eivind85

Liten rapport fra turen til fjells i helgen. Distansen var altså Oppegård - Haglebu som ble totalt 172km. Kjørte med fullastet bil med både alpinutstyr og langrenn, samt pulk og barnevogn og 4 pers i bilen. Hytta vi kjørte til ligger på 900 moh. Med taklast, høydemetere og 5-6 minusgrader var dette en bra test.

Jeg regnet med å klare meg til Flå (129km). Da jeg ikke hadde kjørt strekningen med elbil før og var usikker på bakker osv. den siste biten, ladet jeg 5 min på Sokna for å være sikker. Men det viste seg at jeg akkurat hadde klart distansen uten lading. På flå ble det hurtiglading mens jeg handlet inn mat til hytteturen. Siste halvtimen (40km) opp til 900 moh gikk selvfølgelig fint da bilen ladet seg opp til 95% mens jeg handlet. Men brukte nesten 40% på de 40km pga. de ca. 750 høydemeterne.

På vei ned dro jeg samtidig med en annen familie med bensinbil. Hadde det ikke vært for taklasten som gav merkbart større vindmotstand skulle jeg klart de 172 km uten å lade. Men jeg måtte se meg nødt til å lade 10 min på Sokna (50%-75%). De som kjørte bensinbil stoppet for å kjøpe kaffe, noe som også tok 10 min. Dermed kom vi frem samtidig til Oppegård.

Hele turen gikk egentlig knirkefritt, og selv med taklasten og minusgradene var rekkevidden helt topp. Men det er vanskeligere å forutse faktisk rekkevidde under forhold med høydemetere og større forbruk pga. taklast. Kjører man på flat vei, kan man som regel sette = tegn mellom det du har brukt den siste timen og det du kommer til å bruke den neste. Slik blir det ikke på fjellet.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

Bjoris

Jeg tenker at vinterstid så er 1,5 km pr % på flatvei og 1 km pr % i motbakke gir en god peikepinne, men er jo ingen fasit.

Jeg kjørte fra Aksdal til Stord, 58 km og brukte 44%, det gir 1,3 km pr %, men da var vi 4 i bilen og tenkte ikke forbruk så 1,5 vil normalt gå helt fint. 1-1 i motbakke er også ganske raust...

ironduke

I går kveld kjørte jeg på elendig brøytet vei i -1 grader. Lett kupert terreng. Brukte da ganske nøyaktig 19% på 19 km, som da gir 1 km pr. %. Virker ikke som ubrøytede veier med 10-20 cm nysnø er Leafens beste venn.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

kodalse

Slike korte turer gir ingen anslag på lengre turer.
Slik er det med alle biler, Leaf, i3, S, Golf at jo kortere tur du regner ut fra desto høyere er forbruket.
19% på 19km sier bare at i startfasen vil forbruket være adskillig høyere enn ved lengre kjøring.
Selv "ødsler" jeg med forbruket og ender på 2,1 - 2,5kW/t pr mil ved kortkjøring.
Likevel henter jeg 14 mil fra +10 grader og oppover på "Gammel-Leafen".
Det er forskjell på kjørestilen på korte turer og på lengre turer.
For Leafen har jo en fantastisk morsom aksellerasjon i byen!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Erl_end

Fått testet rekkevidde litt i dag da jeg har vært på kundemøter og kjørt tilsaman 310km. Har løst dette med planlegging og to hurtigladinger, samt ett lite stopp på Spar Sundvollen som har fått 2x22kw som ikke står på ladekart.
Startet med forvarmet bil 97% og med -11 grader i dag tidli fra "hjerte av Østfold"  ;)
Planen har vært og lade til 80 på hurtigladingene.
Ladet på 23 min fra 41 til 80% på Fortum sin lader utenfor Sandvika Rådhus, før turen gikk over Sollighøgda, rundt Tyrifjorden og ned til Grønn Punkt sin lader på Hokksun. Hadde 17% igjen og satt bilen til lading, og gikk for og spise lunch. Etter 35 min gikk jeg og så etter status, og bilen var på 93% og ble overrasket over hvor mye som var kommet på av strøm. Turen derfra gikk via Oslofjordtunellen og parkerte hjemme med 23% igjen
Har vært innom kunder på veien.. ;)
18 grader og auto stort sett hele veien på klima og ett forbruk på 16,4 noe jeg nesten ikke trodde skulle gå.
Fra 17 til 93% på 35 min er vel bra.? Hvis det er Grønn Punkt standard skal jeg time inn disse laderene. Noen som vet.?
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Bjoris

Bilen lader meget bra, men min erfaring er at du må ha lav SOC når du starter, de få gangene jeg har prøvd med ca nært halvt batteri så går det ikke så fort fra 50-70 som det gjør på samme del når du starter lavere, litt irriterende når en bare trenger litt ekstra og hurtigladeren står slik at en MÅ ta ladingen tidlig...

TMDF80

I dag fikk jeg ny rekord :D Lørenskog-Drøbak - 50 km. Startet med fulladet batteri. Ingen forvarme. Klima på auto 20 grader. Kjørte uten tanke på strømsparing. Ankom Drøbak med 74% batteri igjen :D Så 20 mil på sommeren må jo absolutt være innenfor rekkevidde tenker jeg.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

ironduke

#59
Brukte først 35% (60 til 25) på 40 km og så 50% (65 til 15) på 60 km. Syns dette var overraskende mye. (Tilsvarer vel forbruk på 23.3 kWh/100 km. )Spesielt siden forbruket står på 16.8 kWh/100 km. Dette er riktig nok målt over litt lengre distanse,  men det gikk ikke noe særlig opp i løpet av disse distansene. Det hadde det vel gjort med forbruk på 23.3 siste 6 mil.

På de første 100 km brukte jeg for øvrig 63%. Noe som er en del bedre. Det tilsvarer vel 1.6 km pr. prosent.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA